Ska sätta igen ett englasfönster, det ska sitta kvar då det är en gammal byggnad och ger ett bra utseende utifrån.

Hur går jag tillväga inifrån så att säga, antar det ska vara någon slags spalt mellan ruta och isolering?

Byggnaden är uppvärmd.

Ge mig alla tips ni har :)
 
Redigerat:
Ta ur fönstret, karmen kan sitta kvar eller tas bort, spelar ingen roll, ta bort foder och plåtar. Regla upp, isolera. Glöm inte vindpapp och luftspalt till panelen.
 
injonil skrev:
Ta ur fönstret, karmen kan sitta kvar eller tas bort, spelar ingen roll, ta bort foder och plåtar. Regla upp, isolera. Glöm inte vindpapp och luftspalt till panelen.
Nu var det ju så att själva fönstret skulle sitta kvar för annars ser det inte klokt ut från utsidan...
 
Ok, ser nu att du skrev att du ville ha kvar utseendet utifrån.

Då skulle jag rekommendera att byta till ett bättre fönster istället.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
injonil skrev:
Ok, ser nu att du skrev att du ville ha kvar utseendet utifrån.

Då skulle jag rekommendera att byta till ett bättre fönster istället.
Just det som är problemet, vill inte ha något fönster där alls på insidan...
 
Jag skulle fundera på alternativet att göra som man gjorde förr, att låta någon måla ett fönster efter att du satt igen fönstret enligt konstens alla regler. Då slipper du oroa dig för köldbryggor etc.
 
Så det finns inget enkelt sätt att göra detta? Nu blev allt jobbigt.......
 
Jo, det är enkelt att göra men det är nog fler än jag som inte tycker det är en särskilt bra idé.
 
Sätt en målad skiva på insidan av fönstret....gör sedan klart väggen inåt med isolering och vägg matrl...fönstret skruvar du fast utifrån så att du kan städa/tvätta och liknade utifrån....
 
Enk Projektet skrev:
Sätt en målad skiva på insidan av fönstret....gör sedan klart väggen inåt med isolering och vägg matrl...fönstret skruvar du fast utifrån så att du kan städa/tvätta och liknade utifrån....
Tack för svaret, hur bred bör luftspalten vara mellan ruta och skiva så att säga...funkar det med vilken skivtyp som helst plyfa, osb, spån?
 
Egentligen spelar det väl ingen roll...men kanske så du kan ha blommor eller belysning i mellan.....

Plyfa skulle jag använda...
 
Jag brukar sätta vit masonite i karmen för att sedan bygga vägg på insidan. Detta har varit på isolerglasfönster så jag vet ej hur det funkar med kondens och dylikt på englas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.