Behöver er hjälp, hur ser ni på följande situation.
Vi äger tillsammans ett hus (50/50), har två små barn. Han vill ev separera och låter mig köpa huset. En släkting till mig (hantverkare) har hjälpt oss till en mkt låg timpeng att bygga ut huset och lagt ner åtskilliga timmars arbete. Huset har iom detta ökat betydande i värde. Utöver detta har släktingen oxå gjort åtskilliga hantverkstimmar helt gratis. Min sambo och jag har kommit överrens muntligen om att ersätta släktingen vid en ev fsg men har inte kommit överrens om hur mycket eller skrivit ngt om detta.
Jag har tänkt ta fram ett förslag på en rättvis summa. Vad har ni för förslag om hur en sådan beräkning skulle kunna se ut? Mycket tacksam för idéer!
 
Ni bör ta dit en värderingsman som bedömmer priset på fastigheten såsom den är idag. Detta värde skall vara grundande för vilken köpeskilling du skall erlägga till din sambo, glöm ej dra av kostnad för mäklararvode som skulle uppstått vid normal försäljning.
Rimlig ersättning till släktingen är ju svårt att sia om, men uppskattat antal timmar och timpeng är ju en bra variant. Sen erlägger din make halva beloppet till släktingen då halva huset sålts? Om släktingen vill ha hela så kan ju du också betala din del samtidigt men det är ju förståeligt om man inte vill belasta sin ekonomi ytterligare just då så det går kanske att få släktingen att vänta tills du landat lite i de nya kostnaderna?
 
Välkommen till forumet!

Det är ju mycket svårt att uppskatta en skälig "bonus" till din släkting.
Beroende på hur många timmar h*n lagt ner så kan det ju vara allt från 5.000-200.000kr och det borde väl också bero på hur mycket vinst ni gör vid försäljningen.
Nu när du ska bo kvar så blir det ju lite mer komplicerat att beräkna.

Det kan ju också funka med någon symbolisk gåva som inte behöver vara jättedyr för att ge signalen att ni är tacksamma för hjälpen.
 
Rimligt är väl att inte betala släktingen någon ersättning nu när denna situationen med er separation uppstått om han inte begärt ersättning innan, när ni var ett par?
 
D09
Tråkigt att det inte funkade för er.

Boka möte med banken, detta måste vara vardagsmat för dom.

Gällande hantverkaren så låter det lite märkligt att den först nu ska ha betalt, likaså att denne har fått en tidigare bestämd timpeng men nu ska ha en annan.

Men en symbolisk summa / gåva är väl inte omänskligt om din släkting lagt sin fritid på att renovera upp ert hus där ni båda gör nytta av ev vinstökning

Hade ni betalt hantverkaren om ni bott kvar?

Hoppas ni hittar en lösning som du, ditt ex och släkting är nöjda med.
 
Det är väl bara att komma överens om vad ni ska ge släktingen och dela på kostnaden? Vad ni ger släktingen kan knappast vi i detta forum ha någon uppfattning om då vi inte känner till alla detaljer. Det är ni som får komma fram till detta!
 
Rätteligen är fastigheten en gemensam tillgång. Betalningen som ni lovat släktingen är - på samma sätt - en gemensam skuld. Tillgången låter ni lämpligen någon kunnig mäklare värdera. Skulden till släktingen är gissningsvis en förhandlingssak. Är han beredd att dokumentera betalningen och beskatta den kan ni dra av summan för standardhöjning vid beräkning av skatt på reavinst.

Ett sätt att kontrollera rättvisan i en överenskommelse är att jämföra utfallet med det alternativ att ni faktiskt säljer fastigheten till utomstående (för värderingsbeloppet), och skaffar var sin ny bostad utan uppskov med skatt på reavinst. Provdeklarera och kolla! Banken hjälper säkert till.
 
Tack alla för er input. Låt mig förtydliga. Släktingen kräver inte betalt, men vi som äger huset tycker båda att det känns rätt att betala denne för sitt arbete iom att det är för oss som par släktingen arbetat, inte för att min sambo eller jag ska gå iväg med en vinst vid ev fsg. Det känns inte rätt gentemot släktingen. Vi är alltså överrens om detta. Jag ber er därför skippa diskussioner kring huruvida vi bör eller inte bör ersätta i efterhand. Istället ber jag alltså om förslag på hur vi kan räkna ut en skälig ersättning :) så att det blir rättvist för alla parter. Tack på förhand!
 
Så han har fått betalt för en del av arbetet? Utöver det ett antal "gratis" timmar?

Varför ska ha betalt ens - hans släkting (du) ska ju bo kvar i huset, och det är hans släkting (du) som i praktiken tjänar på arbetet eftersom ditt ex köper ut dig.

Är det inte troligt att han skulle gjort dessa gratis-timmar om det bara varit du som bott i huset?



Visserligen var du inte intresserad av den diskussionen ens, men du ger ju heller ingen info om vad han gjort för er. Är det lite smått snickeri, eller arbete med tunga maskiner?

Ett förslag annars kan väl vara en riktigt bra j*a present - typ resa till Elitloppet om han är travintresserad, SM-final biljetter om han gillar hockey etc.
Pengar kan kännas fel att ta om man tänkt göra det gratis för en släkting. Och du ska ju ändå bo kvar i huset, så han lär ju återkomma till huset framöver. Men en present kan runda arbetet för er familj som sådan.
 
Att_ge_bort_till_hantverkarsläkting = Uppskattat_antal_timmar * Timpeng - Tidigare_erhållen_ersättning

Timpeng kan bero på om det är svart el vitt, om han är arbetande, arbetssökande el pensionär, släktskap ?

Svart pensionär , 50:-/ h ? (betalt tidfördriv)
Vitt arbetande, 200:-/ h ? (försakat tid från annat)
Avlägsen släkting mera, nära släkting mindre ?

Totalt antal timmar inverkar nog också på värderingen.

det var mina snabbfunderingar om frågeställningen
 
Från mitt första inlägg:
"En släkting till mig (hantverkare) har hjälpt oss till en mkt låg timpeng att bygga ut huset och lagt ner åtskilliga timmars arbete. Huset har iom detta ökat betydande i värde. Utöver detta har släktingen oxå gjort åtskilliga hantverkstimmar helt gratis".

Arbetet har alltså handlat om att bygga ut huset och innefattar all slags arbete som då förekommer.

Jag förstår att åsikterna här på forumet går isär beträffande om huruvida vi ska ersätta eller inte men eftersom vi som äger huset är överrens om detta är det inte relevant i diskussionen.

Däremot ber vi om idéer om hur vi kan räkna ut detta. Ex ska vi räkna på vad ett företag hade kostat att anlita minus rotavdrag samt gånger antal timmar och dela det på två?
 
Tillägg: En annan tanke är om vinsten ska spela roll i beräkningen? Om säg huset var värt 1,5 milj innan, men värderas till 3 miljoner efteråt, minus 0,5 miljoner i kostnader. Alltså värdeökning 1 miljon. Känns rätt så vettigt att då ersätta släktingen med mer än symbolisk summa, ja tycker vi iaf :)
 
"bygga ut huset" säger ingenting. 10m2, 100m2 ??
"Åtskilliga timmars arbete" säger ingenting. För mig är 10h åtskilliga om det är avlägsen släkting. Till närmaste kanske åtskilliga är 100-1000h. När jag är pensionär kanske >1000h om det är för att hjälpa barnen.
"... helt gratis" Fattar inte varför han ibland har tagit betalt o ibland arbetat gratis ?

Det finns lika många sätt att värdera detta som personer som svarar. Men ni verkar ju ha en plan så det kanske är det rätta.
Det viktigaste är väl ändå: Vad var tanken från början ? Vad förväntar sig släktingen ?

Ett alternativ är ju att "mygla" bort så stor del av vinsten till släktingen som möjligt och hoppas på återbäring senare.
 
Nej, husets värdeökning kan inte ha något med ersättningen till hantverkaren att göra. Det vore ju iofs en kreativ betalningsmodell ("du får 0,X% betalt vid en framtida försäljning alt av en värdeökning".

Håll er till att antal timmar x timpris och krångla inte mer med detta. Allt mellan 200 och 400kr per h låter ju rimligt i detta fall även om en normalt timpris skulle vara högre (gissar jag).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
400:-/h är inte rimligt. Motsvarar 67000:-/månad !! Nått ska släktbandet vara värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.