Har en fråga som kanske kommit under fel avdelning, men jag provar.

Det är nämligen så att jag och min sambo köpte vårt hus i Maj 2012, banken fick äran att ansöka om lagfart osv å allt gick bra.
Dock ser jag nu när jag loggar in på "Min fastighet" på Lantm. sida att vi fortfarande inte står som taxerade ägare på huset.
Ska inte det uppdateras automatiskt eller har vi missat någonting?
Är ju trots allt 1,5år sedan vi köpte huset. Har faktiskt ingen koll på om vi betalat fastighetsavgift ännu, men tror inte det.

Kan någon bringa klarhet i detta?
 
Nu kan jag ha uppfattat begreppet "taxerad ägare". Men den person som äger fastigheten en bestämd dag på året är den som skall betala fastighetsavgift för hela året. Datumet är 1e Januari.

Man anses skattemässigt som ägare till fastigheten den dag som köpekontraktet skrivs under, alltså inte nödvändigtvis på tillträdesdagen. Det går tydligen att specificera att ägarskapet övergår på en bestämd dag, tillträdesdagen. Gäller att har rätt formulering i avtalet (?).

Men jag vet inte riktigt hur skatteverket skall kunna få reda på dessa datum, om inte via lagfarten.

Om det är detta som menas med taxerad ägare så låter det ju som något är fel i ert fall.
 
Ja alltså de är här det blir underligt. För kontraktet skrevs efter konstens alla regler och alla datum var rätt osv. Så även formuleringarna osv.

Och i vanlig ordning dröjde det några veckor innan lagfarten blev registrerad på oss och vi stod som ägare.

Men varför taxerad ägare inte ändrats kan jag inte förstå, där står fortfarande föregående ägare. Kanske dom fortfarande måste betala fastighetsavgiften också, ingen aning faktiskt.

Men kontentan av detta är alltså att felet ligger hos skatteverket å inte hos oss i af. om jag tolkar det hela rätt. Det är deras problem helt enkelt.
 
eritor skrev:
Men kontentan av detta är alltså att felet ligger hos skatteverket å inte hos oss i af. om jag tolkar det hela rätt. Det är deras problem helt enkelt.
Njaa... du kan nog inte dra den slutsatsen från det jag skrev här ovan. Jag skulle nog ringa lantmäteriet, eller möjligen banken som ordnade det hela, och fråga.
 
Kanske får göra det.
Har läst runt lite på nätet och det verkar helt enkelt så att man bara ansöker om lagfart, taxerad ägare ska man bli automatiskt i och med att man blir lagfaren ägare, undantaget var hus på ofri grund men de är ju inte fallet här.
Man kan som inte ansöka om att bli taxerad ägare hos skatteverket om jag uppfattat allt rätt.
 
Det viktiga är att du är lagfaren ägare. Uppgift om taxerad ägare eftersläpar, tror uppdateringen sker i december men inget du behöver bry dig om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.