Sitter och funderar;
ett äldre tak med pärt(spåntak) som det ligger lertegel på.
hur gör man vid omläggning av det taket? Bort med pärt och på med nån form av byggskiva och sedan papp, läkt , tegel.
eller kan man kolla över hur pärten ser ut , ev byta det som behövs och sedan lägga på tegel igen?
 
Masonit sen läkt brukar vara en vanlig lösning.
 
Finns vissa typer av underlags papp som man kan rulla ut över spåntaket om det inte är för dåligt.
 
Huggan; masonit direkt på spånet? Eller bort med spånet först?

johan; Vet du vad den pappen heter?

håller på att kika på ett hus där dt ligger just spån med tegel på, som måste kollas över och ev. Bytas/förbättras, så man lär ju höra runt redan nu:D
 
Nej har inte namnet på det vet inte om det är flera olika som klarar det men är en typ av den nya väv underlagspapp som funkar till det.
 
Jag la oljeboard på pärten, gick snabbt. Nu i efterhand så hade jag nog tagit bort allt ner till ås/mittås stockarna och lagt ett nytt regelverk (~5...7”) lagt i isolering och luftspalt och sedan på med spånt och papp. Detta för att få lite extra isolering till mitt nuvarande 195mm isolering (eldar med ved idag,så i dagsläget gör det inget med så lite isolering "bara att slänga in några pinnar extra", men i framtiden vill man kanske ha något annan värmekälla)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.