Skall byta dörr i källaren, friggebodsdörr införskaffad då den har samma mått som de som satt där. Men hur fäster jag den på lämpligt vis? Förra dörrarna (det var två) satt med en spik i var sida på den gemensamma karmen och sedan var det putsat över skarven mellan karm och vägg.
Tänkte lägga ett lager syllpapp runt karmen först men hur får jag det bra sen? Antar att trädörren expanderar och rör sig betydligt mer än väggen runt om. Kanske expanderande fogband räcker? Skippa skruv och bara putsa fast den? Vad skall jag i så fall ha för bruk? A, b, c, fix, puts, kalk, combi osv... Blir ju alldeles virrig av alla påsar. :)

Bör jag lägga något i hålen på muren förresten så att det blir slätt eller spelar det ingen roll? Funktion går före finish i det här fallet. ;)
 
  • 1378232179624.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum...se till att sätta en regel på några ställen istället för dörrbladet så att det inte blir krokigt....
 
Bra svar Enk Projektet!
 
Varför inte skruva fast den? Att bara skumma fast den är inte riktigt bra, det är dömt att misslyckas. Skall man skumma en dörr bör man använda ett flexibelt skum och då sitter inte dörren fast. Skaffa plugg för hålsten (hollow frame) och skruva fast och justera in.
Någon syllpapp skall du inte ha. Dreva och putsa in dörren.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
det är dömt att misslyckas
Dumt eller dömt?

Håller med om att det är dumt att misslyckas, men att sätta en källardörr i en murad vägg med hjälp av skum ser jag som extremt förnuftigt.

Varför skulle det misslyckas?

Det är ju väldigt enkelt och praktiskt: Fäste, värmeisolering och ljudisolering i ett.
 
Jag skulle använda essves betongskruv med tillhörande karmhylsor. Och fogskum....
 
Jaha, då har vi två personer som röstar för att skumma - Enk projektet och KoW.
Samt två personer som röstar för att skruva - verktygsgurun och Joak.

Kan vi få en utslagsröst månne? :)

Edit: MathiasS skrev samtidigt som jag men då han röstade på bägge alternativen så räknas inte hans röst. ;)
 
Gör som du vill...det är ju bara en källardörr.... ;)
 
Enk Projektet skrev:
Gör som du vill...det är ju bara en källardörr.... ;)
Förvisso men vill ju vare sig att den skall lossna och ramla ner eller tryckas sönder när det regnat och dörrkarmen svällt.
Vad skall jag använda för något att lägga i skarven då?`
 
Karmskuv med plugg, sedan så fogskummar du så det blir tätt.
 
D09
Vi körde med karmskruv och fogskum

Jättenöjd, men det var grannen som monterade :)
 
Samma här - Satte min källardörr med ett par karmskruv för att centrera/rikta in sedan på med fogskum...
 
KnockOnWood skrev:
Dumt eller dömt?

Håller med om att det är dumt att misslyckas, men att sätta en källardörr i en murad vägg med hjälp av skum ser jag som extremt förnuftigt.

Varför skulle det misslyckas?

Det är ju väldigt enkelt och praktiskt: Fäste, värmeisolering och ljudisolering i ett.
Jag använder mycket skum i mitt arbete och anser det förträffligt. Men att bara skumma fast en dörr är långt ifrån riktigt. Jag har åkt runt i södra Sverige i många år och rättat till många dörrar och fönster efter att de skummats hej vilt av hantverkare som inte vetat bättre.
Så jag rekommenderar absolut inte att bara skumma. Kan säga till nästan 100% säkerhet att karmen kommer att deformeras och dörren inte kommer att gå som den ska.
Lite roligt här på BH att i många trådar så rekommenderas det mm noggrannhet både här o där, plintar skall grävas ner två meter, det skall användas exakt rätt kabel till den lampan, panelen på huset skall handspikas och dessutom med fibrerna i virket så de petar neråt men sen helt plötsligt så tar man en kraftig genväg o bara skummar fast en dörr?
Långt ifrån Hus AMA :)
 
  • Gilla
fredrikbjork91
  • Laddar…
Hela mitt hus är väldigt långt ifrån Hus Ama ;)
Men, förklara gärna för mig som inte vet. Om jag sätter en dörrkarm med karmskruv i en vägg av trä så räknar jag med att bägge parter rör sig med samma mängd. Om jag sätter en trädörrkarm i en orörlig mur så känns det som om det borde bli problem. Uppenbarligen är mitt sätt att tänka fel men någon får gärna förklara varför.
Det kommer bli fuktigt där dörren sitter, det räckte i stort sett med att titta lite bestämt på karmen som satt där så rasade den ihop då det inte var så mycket kvar av den. Är det fuktigt så sväller trä. Var är det jag gör en tankemiss?

(karmskruv är för övrigt djävulens påfund, det spelar ju ingen roll vilket håll man skruvar åt för det blir ändå aldrig som man tänkt sig ;) )
 
Dalbotös skrev:
(karmskruv är för övrigt djävulens påfund, det spelar ju ingen roll vilket håll man skruvar åt för det blir ändå aldrig som man tänkt sig ;) )
Köp dom "nya" karmskruvarna där man skruvar i en hylsa från karmens utsida. Dessa spänns sedan ut mot väggen och man borrar i centrum och fäster allt med en lång skruv. Du kommer så klart behöva plugga i stenen men har du bara borrat så e det ju lätt att ta bort karmen, plugga å sätta tillbaka den igen.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.