Hej,

Skall dra lite kablar från källar plan igentligen precis innanför källardörren vid boendeplan. Skall dra el kabel och nätverks kabel. Hur tätar jag detta sedan. Är det bara borra upp en 16mm i takt och stick upp VP slangen. Täta med slilicon vid sidan men även där kabeln går in liksom, med nått?? Samt igenomföringen på vind ?? Nått tips önskas! Kan man dra signal kabel och elkabel i samma VP?? eller rekommenderas det ej.

mvh//Mattias
 
Jag skulle använda silikon runt röret och eltejp runt kablarna mot röret!

El och annat ska ej gå i samma rör, men det kan nog någon elektriker här på forumet förklara mer i detalj!
 
Silicon mellan rör och utsida.
Mellan kabel och rör rekommenderar jag ett par tussar gullfiber.

Dra två rör, ett för el och ett för data.
Rent teoretiskt kan det vara ok i ett rör om man drar rätt sorts kabel men varför göra det komplicerat?
Ett extra vp16 rör 3 meter långt kostar ju under 20 kr ...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ok..handlar inte om pengar bara att det ser snyggare ut med ett rör
 
Mats skrev:
Rent teoretiskt kan det vara ok i ett rör om man drar rätt sorts kabel men varför göra det komplicerat?
Ett extra vp16 rör 3 meter långt kostar ju under 20 kr ...
Precis. Och det blir komplicerat. Det blir nästan omöjligt att hitta dubbelisolerade kablar som får plats i ett 16mm VP-rör tillsammans. Det går eventuellt i praktiken, men det blir så dyrt och krångligt att det får reserveras för när det verkligen inte finns något annat sätt. Att göra det med icke-godkända kombinationer av kablar är både snålt och olagligt (och man tar en risk, även om den inte är superstor).

Sedan skriver du "slang", men kom ihåg att det går lättare att dra i rör, så är det långa sträckor och svårt att komma åt när den väl ligger där, så kan det vara läge att överväga rör. Vi som hemmapular kan ju lägga några minuter extra på att installera ett rör och behöver inte tänka på en minut hit eller dit för att kunna uppehålla vår lönsamhet vid "serieinstallation". Det går knappt att köpa ett dåligt rör, men dåliga slangar finns överallt, och bra är dyrare och svåra att få tag på.
 
Och varför då inte bara öka storleken på röret till 20mm istället för 16mm som är dedikerat till datakablen???
Få i en data, 1 alt 2 koax om man nu skulle vilja det... Surt att gräma sig efteråt att man var för snål med för små rör :)
 
"Ser snyggare ut"? Ska det vara en synlig installation skulle jag rekommendera en list.
 
Det blir list till genomföringen sedan rör.

TP kabel är för massa temp mätare på mitt FTX via logger2020. El kabeln är till spott koppar på vinden för LED till hall.
 
Aha. OK, är det lågspänning så kommer saken i lite annat läge vad gäller samförläggning (mest i praktiken, även om teorin inte alltid är så lätt som man kanske tror). Men lättast/snyggast är ändå att dra signal separat från kraft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.