Hej på Er!
Har ett litet bryderi över avståndet mellan rökröret och innertaket.
Avstånd till brännbart material skall enligt föreskrifter vara 500 mm.
Den gamla kakelugnsanslutningen har från överkant endast 9-10 cm och man får väl anta att ett innertak av trä räknas som "brännbart material" ;)?
Vi vill dra ner ett insatsrör i den gamla skorstenskanalen för att ansluta en gjutjärnskamin till denna och det ska tydligen finnas rör som är CE-märkta för ca 370 mm avstånd.
Med andra ord, kommer jag bli tvungen att hugga upp murstocken sådär 40 cm för att få godkänt avstånd eller finns det någon annan lättare lösning?

Till saken hör också att vi planerar att bygga upp i nock framgent och då kommer rökrörsanslutningen bli ännu lägre i förhållande till det nya högre innertaket vilket kommer få det att se ganska "dingt" ut.

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Om den kanalen går ända ner är det bättre att ta upp ett nytt hål som stämmer med kaminen, och mura igen det gamla.
 
Redigerat:
Avståndet i vertikalled från osilerad kamin ska vara 1000 mm!

Det finns dock fullisolerade skorstensrör som inte behöver mer än 100 mm till brännbart material. Men själva röret blir ju ganska tjockt.

Du kan också jobba med ett ventilerat strålskydd, dvs en plåt med luftspalt bakom och kan då komma ned i halva avståndet 250 horisontellt eller 500 mm vertikalt från oisolerad kanal.

http://79.170.40.167/umesotning.se/wp-content/uploads/2011/03/skydd2.gif
 
Kulle: tyvärr slutar kanalen där, isåfall får jag hugga upp en fortsättning nedåt.

Norrbottenstorpet: Jo själva kaminen kommer komma minst 1000 cm i vertikalled, mina funderingar är kring själva kröken in i skorstenen då vi kommer ha en kamin med uppåtgående anslutning som avslutas med böj in. Kommer rökgaserna vara så pass svala att det inte är ett problem?
 
withnail skrev:
Norrbottenstorpet: Jo själva kaminen kommer komma minst 1000 cm i vertikalled, mina funderingar är kring själva kröken in i skorstenen då vi kommer ha en kamin med uppåtgående anslutning som avslutas med böj in. Kommer rökgaserna vara så pass svala att det inte är ett problem?
Knappast, jag är övertygad om att utsidan av en rökrör som är hyfsatt nära själva kaminen, om oisolerat, kan överstiga 80 grader i yttertemperatur, det gör iaf mitt (mitt rökrör håller inte riktigt 1000 mm avstånd, kanske 750-800 mm, och jag har inga problem varken med påverkan på träinnertaket eller med sotarens bedömning).

Men i praktiken är det många faktorer som det beror på, rökanalens längd och dimension, draget/inblandning av kall frisk luft i förbränningsluften, torrhalten på veden osv....
 
  • Gilla
withnail
  • Laddar…
Tack för responsen, men det var egentligen ett icke problem. Till höger om den kanalen går en annan ned till nedervåningen som är plomberad där. Jag kan ju helt enkelt ta upp den istället i rätt höjd och behålla den "gamla" som ventilationskanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.