Hej alla!Jag behöver "investera" i en ny kap/gersåg och har bestämt mig för någon av följande modeller: Bosch GCM 10SD, DeWalt DW717XPS eller Makita LS1016L. Vilken av dessa är bäst, eller är de lika bra? Är det någon som har handlat av www.gutes-shop.de? Där kan man nämligen köpa DeWalten för 5750:- inkl. frakt!
 
Har du bekräfta fraktpriset med dom, den kan hamna under sk Sperrgut.
Du såg väl även att stativet inte ingår.

Annars är nog sågarna i stort likvärdiga om det nu är så att du verkligen behöver 10" såg.
 
Nej, jag har inte kollat frakten närmare. Kikar just nu på England där den finns för 5100:- utan frakt. Stativ hade jag tänkt använda ett befintligt Bosch PTA2400, borde funka om än lite klent?
Att jag vill ha en av ovanstående såg beror på kvalité, geringskapacitet höger/vänster samt möjlighet att enkelt kapa grövre virke.
 
Har inte någon erfarenhet av bosch eller de walt men har själv en makita LS1013L med bosch sågbord. Maken till kvalitet och fina funktioner har jag aldrig upplevt. Har använt den under hela husbygget och nu sågar jag bärlinor till ett trädäck på 120 kvm. Lätt som en plätt med kap och girsågen. Till och med snickaren som uppförde huset dreglade när han såg maskinen. Köper du en Makita kommer du aldrig ångra dig. Men det kan ju vara likadant med de andra märkena. Det är något särskilt med Makita. Har också en Makita kexmaskin med samma erfarenhet. Obs! är inte säljare av Makita utan allt är inköpt för egna pengar på Järna trä Järna
 
Har själv en 10 SD och har byggt en altan runt mitt souteränghus. Den har funkat hur bra som helst. Kapar precis 95 stolpar. Jag skulle tippa på att Makitan och DeWalten också är riktiga monstermaskiner. Jag tror att du kommer bli nöjd oavsett vilken du bestämmer dig för. Till min kap har jag GTA 3800. Denna kombo är riktigt oslagbar tycker jag. Lycka till med köpet!
 
Jag har DeWalten alltså 717 och är hel nöjd med den. Köpte min på Tradera för ett tag sen med riktigt bra pris.
 
Jättesvårt att välja bara utifrån bilder. Måste försöka hitta någon butik som har prylarna hemma så att man känna och klämma lite....
 
Blev en DeWalt till slut. Beställdes 23.15 den 17/7 och idag 20/7 11.15 levererades den vid ytterdörren! Mycket snabbt och smidigt! Allt som allt 5.989:- Nu skall det sågas!!!
 
xantax64 skrev:
Blev en DeWalt till slut.
Jag har prövat DeWalts reservdelsavdelning. Resultatet såhär långt är över förväntan (jag har inte fått delarna än).
 
Nyfniken skrev:
Jag har prövat DeWalts reservdelsavdelning. Resultatet såhär långt är över förväntan (jag har inte fått delarna än).
Den logiken får du nog beskriva närmare..... ;)
 
Nimajneb skrev:
Den logiken får du nog beskriva närmare..... ;)
De har en bra sajt med sprängskisser och partnummer vilka går att beställa. Jag ställde en ganska specifik fråga till supporten och fick ett lika specifikt svar inom ett par dagar.
 
Hur mycket kan en Makita 1013L ej mycket använd och i mycket bra skick vara värd idag? Har tidigare fungerat på en Bosch GCM 8 men hittade en i närheten som säljer en sån Makita nu.
 
Det ser ut att bli en Makita LS1013L för mig, dock utan sågbord. Vilka passar till den? Bosch GTA 2500 eller GTA 3800 har jag funderat på
 
De flesta sågbänkar passar, det brukar vara väldigt långa skenor på fästena. Även DeWalt passar.
 
Ok låter bra, fast kanske klarar mig utan ett också. Fick med två klingor en 70T för trä som såg helt ny ut och en 100T för aluminium klarar man sig med det för typ altanbygge och till att kapa lister och foder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.