Hej, här är två totala noviser i köksrenovering som söker lite goda råd.

Vi ska kakla om köket med marockanskt kakel, och vi har väl någorlunda koll på just hur själva kaklingen ska gå till, men vårt stora problem är till att börja med preparationen av själva underlaget. I dagsläget är köksväggen bakom spisen täckt av stora, fula plattor (kan inte riktigt avgöra vilket material det rör sig om), och vårat dilemma är hur vi ska få bort dom för att inte skada väggen bakom. På ena sidan sitter även plattorna hela vägen upp till köksskåpen vilket gör borttagningen ännu knepigare. Här kommer en drös beskrivande bilder, det vore jättesnällt om ni mer erfarna kunde ge lite tips på hur ni skulle gå till väga:

IMG_9007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilderna ser ni även hur eluttagen sitter på själva plattorna, jag antar att det är borrat för sladdarna och själva dosan är pålimmad utanpå. Är det samma tillvägagångssätt som gäller sen när vi ska få upp kaklet, eller skulle ni göra någon annan lösning?

MVH

Herr och fru Hatt.
 
T
Är det bara jag som tycker att dom nuvarande plattorna var riktigt snygga, varför ska ni byta dessa mot ful marockansk kakel?

Eldosan är troligtvis skruvad upp i överskåpet.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Ta bort plattorna med kofot , stämjärn eller bräckjärn , sätt ny renoveringsgips utanpå den gamla väggen efter du har rivit bort plattorna.:D
 
tank77 - det är nog bara du! tycker de är ruskigt fula med det där glättiga guldmönstret, känns som en gammal kärring som valt det.

micro - jag antog det. då ställer jag motfrågan, på den sidan där plattorna går upp till skåpen, hur ska man få in ett stämjärn eller kofot där egentligen? det finns verkligen ingen plast, några mm på sin höjd. skulle man försöka vålda in något där så kommer ju skåpbottnarna gå sönder.

det känns lite som att de som satte dit dom aldrig tänkte på hur man ska kunna bända loss dom eftersom dom lämnade sån liten plats...någon med en fiffig lösning, förutom att skruva ner hela skåpen?
 
Om beklädnaden går in bakom skåpen skulle jag skruva ner dom om det går.
Om man tar bort bänkskivan kanske man kan ta bort raden under skåpen och måla eller limma en list på kaklet som är kvar.
Och jag skulle inte spara dessa till omvärlden då dom inte var speciellt snygga.:p
I värsta fall får man försöka bryta bort dom med början i en skarv.
Hoppas för eran skull att dom släpper lätt.:)
 
T
Ta en hammare och huggmejsel och börja krossa en platta på mitten, slå isönder plattan i småbitar. Beroende på underlag så kommer troligtvis det mesta av bakomvarande gips eller puts och gå isönder rejält.
 
Knacka med en hammare rakt på mitten så någon/några plattor spricker. Om det är betong bakom så kan man slå hårt. Om det är gips/trä så behöver man inte ta i för mycket. Våld löser alla problem.... Arbeta därifrån åt alla håll sedan som micro skriver. Beroende på hur skadat underlaget är kan man välja spackel/fix avjämning eller rep.gips.

Var nr två....
 
Redigerat:
kakla nytt över gammalt kakel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.