Det brukar finnas en rad för "värde av bränslelager" i likvidräkningen vid övertagande. På samma sätt som man periodiserar fastighetsskatten. Det har aldrig ingått något bränslelager när jag handlat så hur man i praktiken verkligen hanterar det vet jag inte.
 
Om man envisas med att göra en fjärraffär genom att skicka avtal fram o tillbaka, så tror jag att det är något säkrare för alla parter om säljaren skriver på först och skickar till köparen, och att handpenningsdatum ligger tidigt.

Jag tror att om säljaren har skrivit på först så är köparen säker (men jag kanske inte tänkt lång nog där), risken ligger då i att köparen kan låta bli att skriva. Så säljaren tar en risk. Men om handpenning betalas, utan att köparen skriver på avtalet, så lär köparen ha svårt att få tillbaka handpenningen, det ger en viss säkerhet till säljaren.
 
Jag har köpt hus en gång för länge sen, början av 90-talet, där det var ett hus eldat med olja och en halvfull tank. Den gjorde vi en avläsning av hur mycket olja det fanns på inflyttningsdagen och gjorde en likvidavräkning. Inget konstigt med det, och det stod att det skulle göras i kontraket.

(Ett hus som vi för övrigt fick ganska bra lån på, strax under 12% ränta, vilket var hyfsat bra vid den tiden iaf...)
 
Likvidavräkning? Vid köp av bostadsfastighet? Allvarligt?
 
sunqan skrev:
Likvidavräkning? Vid köp av bostadsfastighet? Allvarligt?
Jo visst. Det har jag också varit med om.
 
Ja herre je... snart ska man väl börja med Likvidavräkning för vitvaror, köksskåp och garderober också :cool:
 
Det görs väl "alltid" en likvidavräkning när äganderätten övergår helt.

Mäklaren vill ha sitt
Banken vill ha sitt
Upplupna låneräntor skall tas någonstans ifrån
Fastighetsavgiften skall fördelas
Och säljaren skall förhoppningsvis få en liten slant in på sitt konto :)

Swedbank/Fastighetsbyrån har till och med en flik i sin säljarpärm som heter just Likvidavräkning.
 
Mellan köparen och säljaren är det väl ändå bara köpeskillingen?
 
Och som köpare är "säljarpärmen" ganska ointressant (annat än som kuriosa)
 
Jag förstår inte varför det skulle vara så konstigt? Har man bunkrat upp med värme för ett år framåt vill man såklart ha betalt för det. Eller tycker du att säljaren ska betala elen första året med tex?
 
Ska köparen betala 150000 extra för badrumsrenoveringen som gjordes tre månader innan?
 
sunqan skrev:
Ska köparen betala 150000 extra för badrumsrenoveringen som gjordes tre månader innan?
Konstig liknelse. Badrummet är en del av (eller tillbehör till) fastigheten. Det är inte vedhögen.
 
Både bränsle och renoveringar ingår i köpeskillingen. Har säljaren bunkrat upp med 3 kubik olja så är det ju på sin höjd tråkigt för honom, likaväl som det är taskigt att inte upålysa om att oljan räcker max tre dar efter överlåtelsen.

Uppenbarligen har vi olika syn på saken. :) och som sagt - jag har aldrig hört talas om att en köpare fått betala för kvarlämnat bränsle.
 
Villaolja/ved

Bör resterande olja/ved ingå i ett husköp?
Conny

Jag anser inte att ved och pellets kan räknas till fasta tillbehör och då får man avtala med säljaren om det skall ingå i köpet.
Med vänlig hälsning
Ylva Bergers, konsumentvägledare
Citat från http://www.kopa-hus.se/Ylva.html

Det är naturligtvis inte så vanligt numera att man har ett par kubik villaolja i tanken.
Varken olja eller ved är väl vanliga bränslen på den "normala" villamarknaden runt storstäderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.