hallå alla......lägger ut en liten tråd här också;)


Funderar nu lite på hur ett sådant där motdragspjäll för sotluckan fungerar?

skall få ett sånt ditsatt på sotluckan (för skorsten).
Anledningen är att det nu under vintern blev rätt blött i skorstenen då jag nu kör med elpatron uppvärming(har alltså RÖKGASUTGÅNGEN är då stängd med dess originalspjäll),har fått höras att fenomenet kallas för köldpropp el dyl....då själva skorsten blir kall(och dessvärre blöt)....och värmen,i det här fallet alltså pannrumsvärmen EJ gick ända upp i skorsten.....(hade sotluckan HELÖPPEN) fick då höra att den varit öppnad för MYCKET......så hur funkar nu egentligen ett sånt där spjäll?

Fick faktist en logisk förklaring av hur det funkar ren tekniskt...men då det blev tal om en del andra grejjer i telefon också.....så......rörde det nog i hop sej för mej......hmmmmm.

Kan någon vänlig:?:)
 
Redigerat:
så....ingen som vet om/hur det funkar med ett motdragsspjäll/dragbegränsare på sotluckan då man värmer med elpatron(permanent) och stängt rökgasspjäll?????


Tacksam för svar någon:)
 
J
Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men jag försöker svara lite ändå. Varm luft stiger uppåt i skorstenen och skapar draget. En motdragslucka justerar man in med en motvikt så att den öppnar lite lagom mycket, beroende på hur mycket drag det är i skorstenen. Vid tillfälliga vindstötar utomhus kommer luckan öppna mer. Om skorstenen är kall för att du inte eldar, blir det inte speciellt mycket drag i den. Då kommer en motdragslucka förmodligen inte göra någonting.

Jag hade nog satsat på en huv av något slag som förhindrar skorstenen från att bli blöt utifrån. Att se över skorstenens puts kan också vara smart om det är en tegelskorsten. Vad jag vet putsar man med finare och finare blandning för att få en så slät yta som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.