Joco_, bästa förklaringen hittills.

Jag köper den med hull och hår!
 
Nej vi blir blåsta när det gäller näten. Hur man än vrider på det. Dels för att det är ett monopol.
Sedan är diskussionen inte särskilt stimulerande i Sverige. Ingen lånar så extremt billigt som staten därför så är kostnaden för investeringar i infrastruktur extremt låga för avkastningskravet blir väldigt lågt i och med att räntan är så låg.
 
ok, hur ligger till för er andra då. Vad har ni för fast avgift /Kwh el som överförs
 
jag betalar
16amp = 1605
20amp = 2835
25amp = 3995

+överföringen på 27,5:-/kwh sommartid och 90:-/kwh vintertid
fast det är som sagt effektdebitering, de fem högsta timvärderna varje månad (låt säga 5kw *5dagar, de andra dagarna förbrukar jag 3 - 4 kw) blir:
25/5=5*27,5 = 137,5:- sommartid och 450:- vintertid

effekten mäts mellan 07-19 resten är fri tid, så jag ska laga mat och diska tvätta mm mm så ska jag göra det efter kl 19 för att få det så billigt som möjligt...
 
Redigerat:
Jugend skrev:
Ingen lånar så extremt billigt som staten därför så är kostnaden för investeringar i infrastruktur extremt låga för avkastningskravet blir väldigt lågt i och med att räntan är så låg.
Men det är ju inte staten som investerar i elnäten?
 
Tycker att den delen av räkningen som är rörlig och förbrukad el är löjligt låg i förhållande till den fasta avgiften.

Vi förbrukar inte så mycket mycket el så det känns bara löjligt att "spara" och köpa snåla produkter som aldrig kommer betala tillbaka sig.

Men hela upplägget på elmarknaden känns ganska förvirrande och onödigt struligt.

Måste kolla räkningen när man kommer hem.
 
Nerre skrev:
Men det är ju inte staten som investerar i elnäten?
Exakt det som är min poäng. Om nu investeringarna i elnätet är så enorma som vissa påstår kanske man skall låna till det absolut billigaste och inte med ett marginalmål som är jättehögt. Nätet är ju nämligen ändå inte utsatt för någon som helst konkurrens.
 
Jag är sugen på ett uppror. På vår gata betalar vi närmare 4000:- +25,71 /öre per Kwh en sträcka av 200 meter finns 15 abonnenter. Om vi räknar på en förbrukning på 15 000 kwh/år blir Fortums intäkt: 46278 kr +60 000 för fasta kostnader. Är det rimligt med en årlig kostnad för avskrivningar och underhåll på 106 278 kr/år för 200 meter av elkabel i vägen?

Anslutningar och startavgifter betalas ju separat vid nyanläggning.

Det låter galet högt i lekmannavärld. Fy , jag vill ha underlag på hur deras prissättning går till. Eller utgår de från vilken vinst som ska produceras och därefter sätt kostnaden för oss konsumenter?
 
Det är ju inte bara kabeln just där som de kostnaderna ska täcka, det ingår ju även er "del" av övriga elnätet (transformatorstationer etc).

Så det är inte riktigt rätt att räkna sådär enkelt.
 
Nerre skrev:
Det är ju inte bara kabeln just där som de kostnaderna ska täcka, det ingår ju även er "del" av övriga elnätet (transformatorstationer etc).

Så det är inte riktigt rätt att räkna sådär enkelt.
Plus det faktum att staten har beslutat att nätbolagen måste ta samma avgift för kunderna oavsett deras geografiska placering och "antal meter ledning". Detta för att undvika skyhöga kostnader på landsbygden. Detta beslut togs för några år sedan och man kan se att priserna (nätabonnemang) ökat i städerna men minskat på landsbygden.

http://www.ei.se/Documents/Publikat...2/Utjamning_av_elnatstariffer_EIR_2012_05.pdf
 
Fast nu har ju nätbolagen delat in Sverige i priszoner? (Fast det var tydligen snack nu om att det skulle varit olagligt.)
 
Nerre skrev:
Fast nu har ju nätbolagen delat in Sverige i priszoner? (Fast det var tydligen snack nu om att det skulle varit olagligt.)
Ja det är en politisk konstruktion för att mjölka oss på pengar.

Mycket lägligt ligger både Ringhals och Oskarshamn i elområde 3, jag bor i område 4.
Jag har 9 mil till Ringhals och 22 mil till Oskarshamn.

Hur många norrlänningar har så nära till kraftverken?

http://www.svd.se/naringsliv/bransc...-elrakningarna-kan-vara-felaktiga_8547552.svd
 
KnockOnWood skrev:
Hur många norrlänningar har så nära till kraftverken?
Många har nära eller mycket nära till kraftverk/elproduktion vatten eller vind, dock inte kärnkraftverk.

Kan väl tillägga i debatten att vi norrlänningar inte blir gladare för att ni i söder fått högre kostnader, för kostnaderna i vår zon har inte minskat utan möjligen varit status quo.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nerre skrev:
Fast nu har ju nätbolagen delat in Sverige i priszoner? (Fast det var tydligen snack nu om att det skulle varit olagligt.)
Nej, inte nätbolagen. Staten. Och det syns på elpriset, inte nätpriset.
 
A
Vattenfall:
16A 3 100kr
20A 4 330kr

25A 5 405kr

+ 24 öre/kWh

Jag är inte arg konstigt nog. Jag har som Nimajneb autogiro så att jag kan ägna min kraft åt andra saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.