Lite rostig på att räkna. Men Hur mycket energi blir 0,5kbm björk?
 
Jag räknade med siffran 130kWh som du angav gällde för ett ilägg. Det skulle ge 7,4 ilägg för 957kWh. Men dina 130kWh kanske avsåg ngt annat.

0,5m3 travad knustorr björkved är väl kring 500kWh.
 
jensaro skrev:
Jag räknade med siffran 130kWh som du angav gällde för ett ilägg. Det skulle ge 7,4 ilägg för 957kWh. Men dina 130kWh kanske avsåg ngt annat.

0,5m3 travad knustorr björkved är väl kring 500kWh.
130kW är effekten på pannan.
Och den rymmer 600dm3 ved så startbrasa +2 inlägg borde resultera i fulla tankar. Teoretiskt.
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
Ja, med hygglig verkningsgrad gör det nog det. Återstår att kolla är brinntiden. Själv hade jag valt en ETA med vettig tank och elda oftare, men det är jag det, jag gillar att elda.
 
Varför jag vill ha 7-10dagars intervall är för att frugan ska slippa elda när jag ligger borta.

Som det är nu så behövs det eldas 2-3ggr per dag vid 10-15minus. Inte så passande. Och sååååå jävla kul är det inte att elda.

Sen kan jag inte sticka under stolen med att jag tycker stora pannor och anläggningar är häftigt.

Var och svetsade i en 15megawatts pelletspanna. Det var häftigt. Neova gillade nog den kunden. Hehe
 
Det förklarar saken... Vad är det för kurs på monster-ryssen?
 
Nej, jag har ingen större erfarenhet av stora pannor tyvärr. Däremot har jag hört rätt mycket om olika öststatspannor och jag har läst en del på forum om dom när jag själv var sugen på en "billig" panna, men beslutade att jag köper hellre en kvalitétspanna, nu blev det pellets för att få lite mera fritid.
 
kulle
Med en kvalite panna kommer nog frugan oxå tycka det är roligt att elda :D
är det en gammal kombipanna du eldar i nu ?
 
kulle skrev:
Med en kvalite panna kommer nog frugan oxå tycka det är roligt att elda :D
är det en gammal kombipanna du eldar i nu ?
Kanske är det så. :)

Nej det är en trebema ved 30kw. Fläktpanna. Med endast 1500liter acc. Dålig verkningsgrad plus litet vedutrymme.
Startbrasa samt 2 fulla inlägg alved så är det 80grader genom tankarna. Går ej att överladda med denna panna. 80grader är max vad jag kan få pannan till...
 
Men du.. Vad har du för laddkoppel idag?
 
Får man ha en så panna med sådan effekt i ett vanligt bostadsområde verkligen?
 
Hur har du tänkt dig en 15kbm tank? alltså öppet system och svetsa själv? eller många små? eller? Sen om det går hål på en radiator så har du 2 kbm vatten på golvet? innan det märks? eller är det värmeväxlare?
Jag rekommenderar inte öststaspanna för enkelt effektivt eldande.. iaf inte sån jag har Ladan.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Men du.. Vad har du för laddkoppel idag?
Laddomat 21-60
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det vet jag ej till fullo. Men jag bor utanför bebyggelsen ;)
 
Hade tänkt mig 3st 5kbm tankar i en krets med pannan.
Öppet system.

Kulvert till hus och in i tekniktank via vvx och slutet system i huset för att slippa swimmingpool i bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.