Jag har köpt en Hafa Ellips handdukstork och till den en ventil från MMA (rsk 4806317). Nu tänkte jag montera ventilen i torken, men får inte riktigt ihop det.

Insticksröret (NG i instruktionen) tätas med en o-ring och lekande mutter efter att den orienterats rätt, där ser jag inte direkta problem. Däremot, hur ska jag täta den utvändiga gängan på insticksröret som ska skruvas i handdukstorken? Där finns ingen o-ring, och lin och pasta fungerar väl dassigt i detta fall där godset i torken endast är ett par millimeter tjockt.
 
Brukar skrapa gängerna lite lätt och sedan göra en finlirs lining och avsluta med locher, ett tips att du märker med tusch på nippeln där kammaren för stigaren sitter vid åtdragning så du får den rätt vid monteringen av kopplet. Brukar göra så själv för jag gjort fel med detta i stridens hetta.

mvh
 
Redigerat:
Det finns alltså inget "bättre" sätt? Hade hoppats på att jag saknade en detalj... Har inte provat var kammaren hamnar när den är dragen i botten, men det kanske inte blir något problem med lin ändå...
 
Det justerar du så den hamnar rätt, du behöver inte dra så det luktar bränt i näsan för en R15 gänga.

mvh
 
Tyvärr inte, möjligen en kontramutter och oring, men då är det inte som tillverkaren tänkt.
Fördel att det är lågt tryck, vilket gör det mindre känsligt och lättare att täta.
Alt är flytande gängtätning, men det kostar runt 150pix för billigaste modellen.


edit:
BT var inte så dyr.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/VVS-tatning-3641/
 
Redigerat:
Aja, gör ett försök med linet. Kan alltid falla tillbaka på någon obskyr flytande tätning om det skulle misslyckas.

Stort tack!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Flytande tätning är inte så dumt som det låter, riktigt smidigt till vissa tillämpningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.