Kan förra ägaren utav mitt hus lovat min granne att bygga ett uterum så nära tomtgräns utan att jag fått reda på det vid köp?
 
Vilka tidsperspektiv talar vi om? När köpte du huset, när byggde han uterummet?
 
Har liknande fråga; om jag får nuvarande granne till att skriva under att han tycker det är ok at jag sätter upp en frigga närmare än 4,5m. Sedan säljer han. Inflyttning veckan efter. Gäller papperet han skrev under då fortfarande oavsett om jag påbörjat byggnationen eller inte?
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Saab 9-5 Aero skrev:
Kan förra ägaren utav mitt hus lovat min granne att bygga ett uterum så nära tomtgräns utan att jag fått reda på det vid köp?
Javisst!
 
Men innan jag skulle sälja då så kan jag lova bort att massa grannar får bygga nära min tomtgräns, det låter väl konstigt. Jag kanske köper i tron att det inte är grannar så när och så bums kan jag få 4 stora altaner på min tomtgräns utav 4 olika grannar.... låter inte sunt!
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
O
Det beror säkerligen på tidsspannet... men generellt sett så borde det inte vara några problem att godkänna.
Du kan lova en massa saker till dina grannar och när du lägger ut ditt hus till försäljning så slipper du problemet...
 
Saab 9-5 Aero skrev:
Kan förra ägaren utav mitt hus lovat min granne att bygga ett uterum så nära tomtgräns utan att jag fått reda på det vid köp?
Men lovet att bygga uterummet bör väl vara från den som är ägare av fastigheten när bygget startar?
 
Tycker att det borde vara så. Det fanns inget där när jag flyttade in och nu har det byggts så stort intill.
 
A
Jag tycker tvärtom. Om man fått påskrivet tillstånd och håller på och upphandlar bygget, skriver avtal m.m. och grannen flyttar ska man kunna bygga i alla fall och ingångna avtal med tidigare ägare ska gälla.

När min granne fick tillstånd till friggebod av mig och jag då samtidigt bad (och fick) skriftligt tillstånd för friggebod av honom (och de andra berörda grannarna) så började jag bygga ganska omgående just för att undvika den typen av diskussion som nämns här i tråden även om jag är säker på att jag skulle fått bygga även om grannen hunnit flytta innan jag börjar.

Jag fick skriftligt tillstånd av tre grannar (friggeboden står i hörnet på tomten) varav en har flyttat. Om den grannen hade flyttat efter ha gett mig tillstånd och den nya grannen hade hunnit flytta in innan jag börjat mitt bygge och ifrågasatt mitt tillstånd hade jag blivit ganska upprörd.

Mest korrekt vore kanske att säljaren upplyser potentiell köpare om tillstånd den har gett till grannarna innan fastigheten överlåts.
 
peternicklas
Närmare tomtgräns än 4,5 m är väl krav på bygglov,eller?
 
peternicklas skrev:
Närmare tomtgräns än 4,5 m är väl krav på bygglov,eller?
Nej. Om grannarna ger medgivande är det bygglovsfritt. Om grannarna INTE ger medgivande kan man söka bygglov istället och ansöka om att få undantag från 4,5-metersgränsen, men sannorlikheten att få det är ju inte hög, då det oftast innefattar grannehörande. Sedan finns det ju de som går den vägen direkt eftersom de tycker det är jobbigt att prata med grannarna.
 
peternicklas skrev:
Närmare tomtgräns än 4,5 m är väl krav på bygglov,eller?
Ja. Åtminstone om det är uterum (som den här tråden handlade om i början) och det finns en detaljplan.
 
haavard skrev:
Ja. Åtminstone om det är uterum (som den här tråden handlade om i början) och det finns en detaljplan.
Fast i sådana fall spelar det ju ingen roll om det är inom eller utom 4,5-metersgränsen.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
haavard skrev:
Ja. Åtminstone om det är uterum (som den här tråden handlade om i början) och det finns en detaljplan.
Om det är mindre än 15 kvm är uterummet att betrakta som friggebod och kan därmed placeras var man vill med grannarnas medgivande.
 
Nej, inte om det är ihopbyggt med huset, en friggebod skall vara fristående.

Däremot så får man bygga ett skärmtak (obs utan väggar) bygglovsfritt på 15kvm. Men inte närmare gränsen än 4.5 m. Kommer inte ihåg nu om man då får bygga närmare utan bygglov ifall grannen godkänner, men troligen.

Tråden handlar om uterum, vilket jag antar betyder med väggar. Då är det bygglovspliktigt oavsett hur stor eller liten yta det gäller.

Man kan få bygglov för en närmare placering än 4,5 m från gräns, men då måste grannarna tillfrågas, kommunen gör då ett grannehörande som en del av bygglovsprocessen. Grannarnas synpunkter skall beaktas, men kommunen kan köra över grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.