Mahatma skrev:
Då tycker jag att det är bättre att först kolla möjligheterna att använda grejerna som finns.
Du gör precis som du vill. Tycker du det är värt att lägga ned jobb och pengar för att bygga om en oljetank till pelletsförråd i stället för att skaffa ett sånt här.
http://www.blocket.se/uppsala/Mafa_Mini_Pelletsforrad_49001877.htm?ca=10&w=1
så varför inte. Ska du ha en manlucka och krypa in i förrådet när du spånrensar senare?

Har du minst 30 cm fritt ovanför brännarskålen så passar en TB Mini bra. I en oljepanna går det sämre då lågan kommer att slå i taket i förbränningsrummet. Du kanske är den enda som kar den typen av panna i drift så du behöver själv titta efter och mäta i pannan. Ska du skaffa en begagnad TB Mini så kontrollera att det inte finns sprickor i godset. Den är tyvärr svetsad i ett enda stycke.
Har du redan en separat termostat som ger ställbar hysteres och långa gångtider? Annars blir det en extrakostnad. Att elda med oljebrännartermostaten ger ideliga start och stopp.
Hur stor vattenmängd är det i pannan?

Handböcker till så gamla pannor producerades före offettryckningens tid så även om det finns kopior så är de kluddiga och nästan oläsliga. Möjligtvis sitter det någon märkplåt på baksidan av pannan.
 
M
Jag förstår inte vad du menar med frågan om manluckan, men jag antar att det var en retorisk och ironisk fråga. Det jag ville ha var goda råd, inte hån. Jag tror jag lämnar det här forumet - det blir nog bäst för alla.
 
Nej jag förstår inte heller riktigt kommentarerna från pellejohan.

Jag har aldrig under 7 års tid spånrensat pelletsförrådet, och jag har under en hel del tid i både detta och på pellets.info forum aldrig hört talas om det. Förklara gärna vilket problem det är du upplever som kräver spånrensning i förrådet som lösning, vore intressant att veta.

Om TS vill konvertera tanken till förråd så är det inget konstigt med det, både mindre jobb och billigare än att ta ut den helt och installera ett nytt förråd, trots allt! Faktiskt en riktigt bra ide bara volymen räcker för behovet, vilket den gör i TS fall.
 
Jag har väl varit med vid ett femtiotal pelletsonstallationer men kan inte se det lysande i att börja mixtra med en gammal oljetank och bygga om den till pelletsförråd. Som jag ser det blir det mer jobb med ombyggnaden än att riva tanken och bygga ett välfungerande förråd av önskad storlek av spånskiva och redan från början få rätt lutning på bottnen. Finns det plats så går det att bygga ett förråd på minst 4 kubikmeter och sätta in en bottenskruv.
Vet inte vat tomasx har för brännare, men nu handlar det om en TB Mini som saknar cellmatning. Spånansamling i förrådet och påföljande ojämn matning vara det ojämförligt största problemet för den typen av brännare.
Min grundide är att göra saker rätt och bra från början och sedan njuta av den frihet som det innebär att ha ett pelletssystem som fungerar.
 
  • Gilla
Tommor och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår heller inte att böka på med en oljetank, ut med den.
Ett förråd av plywood är enkelt att få dit eller köpa ett i plåt MEN lutningen mot botten måste vara stor, pellets kan fastna i 60° lutning.

Protte
 
Men nu vill TS ha sin befitnliga tank kvar så då får vi fokusera på att få fram den bästa möjliga lösningen i det scenariot.
Vad är det för mått på tanken till att börja med.
En hög och kort tank är ju bättre än en låg och bred tex
 
Förklara gärna på vad sätt det är mindre arbete att såga ut och ta ner en hel oljetank än att bara ta bort toppen, samt att att bygga ett helt nytt pelletsförråd jämfört med att lägga i en snedbotten i en befintlig oljetank.

Vilka arbetsmoment är det man måste göra med oljetanken som man slipper om man tar ut den helt och bygger ett helt nytt förråd? Som i omfattning är mer än allt extrarbete som tillkommer med nedsågning och uppbyggnad av ett nytt förråd?

Att lägga i en snedbotten med, lämpligen, formplywood är trots allt inget stort jobb, när lådan redan finns på plats.
 
Du sa att du tänkte använda påfyllningsröret som ventilation. Ta bort alla rör som går ut genom väggen så du inte får en oljeleverans! Eftersom överfyllningsskyddets flottör troligen inte stiger upp genom all pellets kan du nog få en hel bil i källaren om chauffören inte undrar, och det gör han nog inte om han kan köra till fel hus. OBS sådant händer även om antalet oljekunder minskar och därför risken.
 
Måste missat det där med ventilationen.

Observera att när/om förrådet fylls med bulkbil (vilket jag plötsligt drar mig till minnes att det inte skulle för det var väl manuell fyllning i detta fallet), nåja, om det sker så måste det finnas en ordentlig ventilation för att det inte ska bli för stort övertryck i förrådet. Men i detta fall skall det väl inte ens vara ett lock på, så det är nog ingen fara här. Det måste ju redan finnas ventilation för den befintliga pannan. Den borde räcka framöver också. Ja, jag kanske är ute och cyklar nu eftersom jag inte läst på i tråden ;)
 
Det första man gör om man tänker modda en oljecistern är att gå ut och klippa bort kontakten till överfyllningsskyddet.
Ingen tång? Ta en slägga men bort med kontakten.
 
Mahatma skrev:
Tack för råden. Jag tänkte själv att istället för att köpa ett veckoförråd kunde man använda tanken för motsvarande syfte. Man måste ju fylla på ett normalt veckoförråd i vilket fall som helst på något sätt, oavsett om man använder bulkpellets eller säckar och oljetanken går hursomhelst inte att få bort från pannrummet om man inte skär ner den i bitar som går ut genom dörren. Någon plats för ytterligare grejer i det lilla pannrummet blir dessutom mycket svårt att fixa. Huset är byggt efter att tanken monterats - det var väl aldrig tänkt att något annat skulle användas än olja, kan tänka. Hellre då - tänkte jag - kunde man modifiera den lite så den fick tjänstgöra som förråd, och bulk tänkte jag skulle bli lite billigare bara. Jag har också ett annat förråd (ett uthus, isolerat och uppvärmt) för lagring av säck eller bulkpellets och sen kan jag enkelt fylla på tanken för hand genom ett källarfönster som finns rakt ovanför luckan i tanken. Nog måste väl tanken kunna duga lika bra som ett "normalt" veckoförråd? Jag antar att man måste fixa till det så att skruven "når ner" och kanske fixa till en lutning mot den så att det inte ligger oanvänd pellets som skruven aldrig kommer åt så att säga, men det borde väl gå att fixa? Att trycka in pellets med bulkbil förstår jag dock blir problematiskt, det skulle nog bli ganska dammigt och det behövs ju inte heller om jag gör det för hand...
Hej. Inser att tråden är gammal men jag sökte lite information om att konvertera min oljepanna till pellets och hamnade här. Min granne gjorde det för några år sedan. Vi har bara inte orkat ta tag i det. Men dom har löst hanteringen med pellets med ett transportsystem. De har något förråd utomhus och pelletsen sugs in i pannrummet med en dammsugare eller liknande.

Dom verkar nöjda med lösningen, så om vi nu ska konvertera från Olja blir det kanske någon liknande lösning på sikt.

https://pellvac.com/uppvarmning-med-pelletsbrannare
 
A Ann_Robinsson skrev:
Hej. Inser att tråden är gammal men jag sökte lite information om att konvertera min oljepanna till pellets och hamnade här.
Samma reservation här - gammal tråd, men kan väl både hittas och läsas...

Det går utmärkt att bygga stora saker/ytor innanför små dörrar (luckor) - om man använder material som går in genom öppningen.

Jag rekommenderar varmt en typ av byggelement som är ganska beprövad, och kallas för "bräder".

Om man gör tillkapning utanför och skickar in bräder, ev spåntade och hyvlade, genom luckan kan man spika/skruva ihop ett lutande plan mot några reglar både rationellt och i trånga utrymmen.

Dessutom, om det skulle komma in fukt, händer "inget" med bräder, medan främst spånskiva lätt löser upp sig och tappar hållfasthet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.