Lars-Erik skrev:
Till det köpte jag en Fronius IG20 inverter på Ebay som bara gått 1000kwh för 5200:- med frakt.
Mycket inressant! Jag är själv elkunnig men det här området är nytt för mig. Har du några tips om var man kan läsa på om den här sortens utrustning?

j-o75 skrev:
Det jag funderar mest på är hur elektroniken klarar åska? Vi drar ju ut alla sladdar så fort det börjar och när vi åker hemifrån på sommaren, men ibland hinner man ju inte och då ryker en telefon eller en dator!
Skaffa ett bra inledningsskydd. Som lantligt boende var vi ibland drabbade av åskskador men har inte haft en enda skada sedan vi installerade ett 6000-kronors inledningsskydd för 10 år sedan.
 
j-o75 skrev:
Det jag funderar mest på är hur elektroniken klarar åska? Vi drar ju ut alla sladdar så fort det börjar och när vi åker hemifrån på sommaren, men ibland hinner man ju inte och då ryker en telefon eller en dator!
Klarar paneler med utrustning detta?
Jag önskar att jag hade ett rakt svar på detta men det har jag inte.
Det jag kan säga är att under de tre år jag kört så har det varit en del rejäla åskväder, men inget har dock hänt.
Sala-Heby Solelförening har ca 200kW solpaneler installerade, i tre anläggningar med många invertrar, men inte heller där har det hänt någonting vid åska.
Forskningsstationen på Bullerö i Stockholms skärgård har gått 35 år med samma paneler. Säkert batterianslutna, men samma paneler har överlevt.
Invertertillverkare och "branschfolk" påstår att invertrar blivit mycket driftsäkra på senare år.
Det kanske stämmer, men det är något jag inte kan verifiera. Säkert har någon inverter slagits sönder av åska. Men jag har faktiskt inte hört talas om en enda.
Rätta mej den som hört om något fall.
Helt klart är att ingen elutrustning överlever en direktträff av blixten.
Här tycker jag att vindkraftverken borde vara mycket mera utsatta än solelanläggningar.
Men inte heller där har jag hört talas om något nämnvärt antal åskhaverier.

Den odiskutabelt största andelen elutrustning som förstörs av åskan är anslutna till telelinjen (telefoner och modem).
Så länge man låter bli att ansluta sin inverter dit (finns som "option" på vissa modeller) bör man vara ganska säker.

Dock tycker jag mikewse:s förslag är alldeles utmärkt.
 
mikewse skrev:
Har du några tips om var man kan läsa på om den här sortens utrustning?
Tyvärr hittar jag ingen bra svensk faktasida. Det är mest återförsäljares hemsidor som http://www.ultraenergi.se/inverter-mastervolt.htm vilka inte är helt uttömmande.
Dock är den praktiska funktionen väldigt enkel. Solelkablar (oftast bara 2 st. om man har en mindre anläggning där alla paneler ligger i serie) in på en plint, nät (1-fas) in på en annan plint. Sen sköter den sej själv. Fasar in sej själv på nätet och levererar ström när solen går upp.
Om du varit med i elbranschen ett tag vet du vilken alvarlig och noggrann uppgift det var att korrekt fasa in en generator på nätet. Utan att orsaka stort haveri. Det var bara erfarna tekniker som fick göra detta, inget för snorvalpar.
Så man blir imponerad av utvecklingen när apparaterna så lätt fasar in sej själva.
Sen räknar den ut förhållandet ström/spänning för att få ut max effekt enligt gamla effektformeln P=U*I . Man måste ju hitta en brytpunkt, för om man belastar solpanelen max(=kortsluter den) så blir I maximal men U =0 och då blir P också noll. Å andra sidan om man har öppen krets på solpanelerna så blir ju U maximal men I=0, då blir ju P också noll. Så det gäller att hitta det bästa medelvärdet, som varierar med solljuset (kallas MPPT, maximum power point tracking).
Inverterns effekt måste vara tillräcklig för solpanelernas avgivna effekt.
Sen innehåller invertrarna (utom de allra minsta) en energimätare där man kan se både momentan och max effekt och ackumulerad energi (per tidsrymd och totalt), insparad koldioxid, intjänade kronor, spänningar och strömmar i både solpaneler och nät och mycket mer.......
 
Redigerat:
Jag tror att priserna på invertrar kommer att dala så fort tekniken blir mer kommersiell.

Jämför med prisutvecklningen på frekvensomformare de senaste 10 åren, de har blivit helt otroligt billiga, knapt lönsamt att bygga/köpa en vanlig direkt startskåp till en elmotor.
 
Hemskt trevlig läsning! Hade gärna haft både solceller och solfångare på mitt hus om det passat in i stilen, men det gör det inte. Det här är en variant som kan funka.
Hur mycket ljus släpper de igenom? Som altantak borde det ju funka fint? Kanske t.o.m. tak på växthuset?
 
Det är svårt att uppskatta exakt hur mycket ljus de släpper igenom då det är en carport med två öppna portar som också släpper in ljus. Det gör att jag inte kan mäta med Lux-meter. Men jag gör ett överslag längre ner i inlägget.
Jag har också sett BIPV-paneler där man själv bestämmer hur mycket ljus de ska släppa igenom (10-90%) . Man anger helt enkelt i sin beställning hur tätt/glest kiselcellerna ska monteras på glasskivan. Sedan har de en helt genomskinlig TFT-film, så att det blir som att titta ut genom ett fönster (och solen skiner in lika klart).

En grov uppskattning av ljusinsläppet i mitt fall:
Summan av ytan där solstrålarna kan smita in är ca 3,4 kvm. Eftersom solen strålar in med ca 1000W/kvm blir det 3400W vid full sol.
Eftersom jag inte har helt genomskinlig TFT-film (utan mjölkvit) antar jag att hälften av ljuset stannar i den. Jag gissar att 1500W blir kvar.
Vid "normal-mulet" ger min anläggning ca 1/3 av effekten vid sol. Eftersom solcellerna till allra största delen omvandlar synligt ljus till el, så antar jag att jag kan räkna med samma minskning av belysningseffekten. D.v.s. 1/3 av 1500W = 500w belysningseffekt vid mulet väder.
Rätta mej gärna om ni tycker att jag räknar fel.
 
Mycket trevlig och bra läsning och kul att du lyckats bygga anläggningen till ett fantastiskt bra pris.
Är själv inne på samma tankar med att importera själv synd att det är lite meckigt bara, ty det avskräcker nog många från egen import.
Hade varit bra om man kunde gått ihop ett antal intresserade och beställt hem en lite större order för tex. avhämtning i Göteborg.
 
För att knyta ihop denna tråd kan jag berätta att jag nu köpt en (beg) elbil som laddas av solpanelerna på carportens tak.
forum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en 14-milatur hem från säljaren fick jag i 18 kwh i batteriet. 14 kWh av dess kom från solpanelerna, resten från elnätet (lite molnigt mitt på dagen).

För övrigt kan jag meddela att jag för några månader sedan fick ett statligt bidrag på 11200:- utbetalt för anläggningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 11 till
  • Laddar…
Underbart att se! Köpte du bilen (Nissan Leaf?) ny eller hittade du en beg?

EDIT: Jag är visst blind...
 
Knyta ihop----??

Nå nu börjar nästa fas i detta jättespännande projekt.(y)
Livet med elbil samt solladdning in real life.

Vill verkligen att du uppdaterar oss åtminstone 6mån framåt om hur det går och hur väl tom tänkta kostnaderna stämmer mor verkligheten.
 
Nimajneb skrev:
Knyta ihop----??
Vill verkligen att du uppdaterar oss åtminstone 6mån framåt om hur det går och hur väl tom tänkta kostnaderna stämmer mor verkligheten.
Ok, jag lovar.
Jag kan börja med att berätta att jag monterat en fotocell som känner när solen skiner.
Fotocellen styr så att bilen endast laddas när solen skiner. Eftersom vi inte åker bil varje dag så fungerar detta system bra för oss. Vi behöver då inte köpa någon ström för att ladda bilen. Solpanelerna klarar hela laddningen.

Men om vi skulle ha bråttom kan jag med en strömbrytare koppla förbi fotocellen, så att bilen laddar oberoende av solljus, mulet eller natt.
 
Vad fick du ge för bilen? Jag är sugen på en elbil som andrabil nästa gång det är dags för byte.
 
j-o75 skrev:
Vad fick du ge för bilen? Jag är sugen på en elbil som andrabil nästa gång det är dags för byte.
Efter två år av efterforskning blev det en svensksåld fullutrustad 2012:a som gått 150 mil, för 225000SEK (nypris 349000:).
Jag har haft långtgående planer på att importera från USA och Europa. Men begpriserna på Leaf:ar med vinterpaket (rattvärme, stolsvärme, batterivärme mm) bara ökar. Det beror på Norrmänen, säger säljarna….. Norrmännen behöver varken betala tull, moms eller skatt på elbilar+ många andra fördelar. I förra veckan var den billigaste med vinterpaket för 227000SEK (i Italien). Sen ska den hem.
Därför slog jag till på denna i Sverige (innan någon från Norge hann före… det har hänt mej tre gånger förut….).
 
  • Gilla
Morgan1 och 1 till
  • Laddar…
Lars-Erik skrev:

Därför slog jag till på denna i Sverige (innan någon från Norge hann före… det har hänt mej tre gånger förut….).
Kul att läsa om ditt inspirererande och genomtänkta projekt! Tack och grattis till dig!

Grattis oxå till norrmännen mfl som valt regeringar som gör det lätt att göra ett bra miljöval.
 
  • Gilla
Morgan1
  • Laddar…
Eftersom jag lovat att rapportera hur elbilsägandet fungerar, kommer här några rader.

Vi har nu kört 200mil med vår Leaf.
Under den tiden har vi köpt 48 kWh, resten av laddströmmen har solpanelerna stått för.
Det ger en driftskostnad på ca 40 öre/mil.
Försäkringen ska väl också räknas in I driftskostnaden (1603:-/år). Bilen är skattefri i fem år.
Servicekostnad blir det först vid 3500 mil, men servicen innehåller bara sånt som att smörja dörrar och byta plats på fram- och bak-däck(?).
Nu väntar dock senhöst och vinter (med dålig sol), så driftskostnaden blir säkert högre än 40öre/mil. Å andra sedan blir den säkert lägre med våren och sommaren.

Jag vill inte vara den som tar till överord, men vi är väldigt nöjda med vår Leaf!
Den överträffar våra förväntningar. Alla farhågor har hittills kommit på skam.
Än så länge, är det bäst att tillägga.

Tidigare kändes det mest besvärligt att köra bil, nu är det mer ett nöje (det låter larvigt när jag läser vad jag skrivit, men jag vet inget bättre uttryck). Tyst, vibrationsfritt och bekvämt.
Det är varken dyrt eller nedsmutsande att köra bil, så man får ett nytt tänk (vilket känns ovant): “Batteriet är fullt och det ska bli solsken I morgon. Ska vi ta en tur…?”

Frugan, som absolut inte är något teknikfreak (snarare teknikskeptiker), är helt såld på bilen.

Men jag vill inte verka överdrivet positiv, då blir ju rapporten bara larvig.
Vad som helst kan ju hända.
Batteriet tex. Dock har det har 8 års garanti, och det finns de som kört 13000 mil utan kapacitets-tapp.
Kanske åren tär på batteriet? Å andra sidan har oberoende källor beräknat livslängden till 16 år i vårt klimat (dock betydligt kortare I ökenklimat).
Dock gissar jag att det långt innan dess kommit celler med högre kapacitet som man kunnat sätta in, om bilen ens lever efter 16 år.
Så det är ingen idé att ta ut eventuella sorger i förskott. Jag är inte orolig att batterikostnaden ska sänka ekonomin.

Värdeminskningen? Ja, en bensin-Golf av samma årsmodell, med samma utrustning och miltal, är lika dyr. Vem som minskar mest är svårt att sia om.
Det finns inte mycket som slits i en elmotor, och ingen service att göra. Bilen utsätts inte för motorvibrationer. Kanske kommer man fram till att elbilar håller bättre i längden och därför inte tappar I värde. Men kanske kommer nya batterier som istället ökar värdeminskningen på de befintliga elbilarna? Jag vet inte.

Å andra sidan, om man bara är ute efter att tjäna pengar finns det nog annat som lönar sej bättre.
T.ex. aktier. Oljeindustrin ska vara väldigt lönsam, har jag hört……………………

Vi har andra mål, och glider nöjt vidare så länge……….
 
  • Gilla
krilon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.