En MTD som är ungefär 10 år och man kan ställa hastigheten med en spak. Har man klippaggregatet igång och drivningen lite mera än på två så slirar den på drivningen. Tvärsläpper man "kopplingspedalen" driver den kraftigt en liten stund. Dock hör man inget slirljud från ngn rem, men det är det kanske ändå? Fram/back spaken sitter till vä om sadeln och den känns sladdrig, men det kanske inte har ngn betydelse?
 
Steglös hastighet?
 
  • Gilla
Kilby
  • Laddar…
Nää, hastigheten regleras med att spaken höjs i hack från 1 till 8 tror jag det är.
 
kolla hur slaka remmarna är (med motorn avstängd) och ev om det är beläggningar på remskivorna.
 
  • Gilla
tb97tool
  • Laddar…
Har köpt grannens MTD och försökte lösa exakt detta problem igår. Hastighetsspaken påverkar kopplings/bromspedalen och hastigheten regleras genom att en av drivremmarna ( finns två förutom "klippremmen") slirar mer eller mindre. Verkar som om problemet uppstår när fjädern som skall dra tillbaka kopplingspedalen börjar tröttna.
Vi löste problemet med att dra tillbaka kopplingspedalen akterut med foten. Alltså inte bara släppa upp den utan också tvinga den bakåt.
 
Annat att tänka på i dessa sammanhang är ju att remmarna blir smalare när de slits. Till slut "bottnar" dom i remskivan och det slirar.
 
Nya drivremmar i slutet av säsongen gjorde susen, nu stegrar den nästan då man släpper upp pedalen :D
 
  • Gilla
Gustavsb och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Nya drivremmar i slutet av säsongen gjorde susen, nu stegrar den nästan då man släpper upp pedalen :D
Bytte du driv rem själv
 
Cillerill Cillerill skrev:
Bytte du driv rem själv
Jaa..., men var väldigt försiktig, det är ju fjäderbelastat så jag var rädd att klippa av fingrarna då man inte vet riktigt hur man skulle göra. Jag lossade utan att ta isär något, så det blev lite sladdrigt men alltihop satt fortfarande ihop, och på något vis lirkade jag loss och dit remmen.
 
K Kurtivan skrev:
Jaa..., men var väldigt försiktig, det är ju fjäderbelastat så jag var rädd att klippa av fingrarna då man inte vet riktigt hur man skulle göra. Jag lossade utan att ta isär något, så det blev lite sladdrigt men alltihop satt fortfarande ihop, och på något vis lirkade jag loss och dit remmen.
Hej, sänkte du det mittersta hjulet för att få loss remmen? Behövde du ta bort mattan man har fötterna på? Vår bult verkar snurra där under. Vi har en MTD B130
 
Kommer inte riktigt ihåg, bara att jag lossade på bultarna lite så allt blev "slackrigt", sen gick det lirka loss remmen. Allt underifrån, inget lossades utanpå.
 
K Kurtivan skrev:
Kommer inte riktigt ihåg, bara att jag lossade på bultarna lite så allt blev "slackrigt", sen gick det lirka loss remmen. Allt underifrån, inget lossades utanpå.
Ok tack för ditt svar, vi ska försöka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.