Hur kabel man ha? Gummikabel 5*2.5, 16 amper med cee don.

25 meter, 25 + 25 meter eller 25+25+25 meter.

Fast monterat cee uttag till byggcentral.
 
Jag tror jag talar för många här när jag säger: "Va?!" :screwy:
 
Maximal längd på kabelen beror på det matade nätet, och belastningen vid uttaget.
Svårt med generella gissningar, men 75-100m brukar gå utan större problem och med enklare laster som inte är så känsliga.
 
Ska bygga hus. Blir rätt lång kabel mellan uttag och byggcental. Behöver ström till olika maskiner. Lampor och värme.

Behöver även ström till en vedklyv. Ska flyttas runt på tomten. Mellan 25 till 50 meter.
 
Claesk skrev:
Ska bygga hus. Blir rätt lång kabel mellan uttag och byggcental. Behöver ström till olika maskiner. Lampor och värme.

Behöver även ström till en vedklyv. Ska flyttas runt på tomten. Mellan 25 till 50 meter.
Drar du full strömstyrka (16A) så lär du få visst spänningsfall om du sticker iväg långt över 25m. I praktiken brukar man kunna köra 25+25m utan problem då det är ytterst sällsynt att man drar full strömstyrka annat än i startögonblicket på större maskiner.

Vi du helgardera dig så gå upp på 5 x 4mm2 kabel. Det går att få in den i CEE 16A kontakterna.
 
Tack.

Så 25 meter är inga problem?

Har ekkj 4*6/6 som jag kan använda. Bara problem med inkoppling. Man får ju inte montera en handske på en sådan kabel.
 
25m funkar bra.

Du kan hitta 5G4 för under 40:- per meter.
 
Ska kolla runt lite
 
Om du vill räkna på det så har vi en klistrad tråd med ett alldeles utmärkt litet egetutvecklatprogram "ElDim" här på forumet. Där kan du lätt se hur lång kabel du kan ha och ändå klara utlösningsvillkoret samt inte få för högt spänningsfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.