verktygsgurun skrev:
Men inte 2500mm lång.
Sant, visste inte det kravet var specat. Har nog inte jobbat med en så stor plåtbock sedan jag blev 15.

--- Mats ---
 
nu bumpar jag den här tråden..
kommer behöva byta takavvattning och fönsterbleck på några projekt framöver..är nybliven husägare..

ni tipsade förut om Stubai på Jula.. de finns inte kvar. Jag gick in på Bevegos hemsida, o hittade en hel drös olika saxar.. Nu undrar jag.. vilken typ är det jag ska ha? det finns ju så många olika namn o typer.. fasonsax, pelikansax, takplåtsax, krumsax, hålsax.. Jag vill ju bara ha en HÖ o VÄ-sax, typ som denna http://www.jula.se/platsax-1-2mm-123178

sen en falstång 45-grader, en klubba (jag gjorde en "plastklubba" i trä istället för de fula för 500spänn) , och ett knoster vore bra o ha. Är Bahcos verktyg bäst bara för de är dyrast, eller är det Wiss, Stubai eller nåt annat märke som gäller?? Jag hade tänkt o bege mig till Biltema, men inser att det är nog ingen hit va? ;)
 
PeterJeffrey skrev:
nu bumpar jag den här tråden..
kommer behöva byta takavvattning och fönsterbleck på några projekt framöver..är nybliven husägare..

ni tipsade förut om Stubai på Jula.. de finns inte kvar. Jag gick in på Bevegos hemsida, o hittade en hel drös olika saxar.. Nu undrar jag.. vilken typ är det jag ska ha? det finns ju så många olika namn o typer.. fasonsax, pelikansax, takplåtsax, krumsax, hålsax.. Jag vill ju bara ha en HÖ o VÄ-sax, typ som denna [länk]

sen en falstång 45-grader, en klubba (jag gjorde en "plastklubba" i trä istället för de fula för 500spänn) , och ett knoster vore bra o ha. Är Bahcos verktyg bäst bara för de är dyrast, eller är det Wiss, Stubai eller nåt annat märke som gäller?? Jag hade tänkt o bege mig till Biltema, men inser att det är nog ingen hit va? ;)
Bland HÖ & VÄ saxar har jag prövat Wiss och raptor. Raptor finns på Beijer och kostar inte så många kronor. Har inte märkt någon större skillnad i kvalitet.
 
Biltemas plåtslagarhammare tycker jag är ett fynd. Polera banan på den och kör på.

Använder ovan nämnda hammare, fasonsax och falstång (45) från stubai, en sax från wiss och en nomamesax. Det räcker långt annars med en polygrip med taskig räffling i gapet om det är småsaker som ska fixas.

Fasonsaxen är verkligen en ahaupplevelse när man provar den första gången. Glöm inte att det går lättast att klippa mot dig med den saxtypen.
 
Ludwig skrev:
...
Fasonsaxen är verkligen en ahaupplevelse när man provar den första gången. Glöm inte att det går lättast att klippa mot dig med den saxtypen.
Bra tips att klippa mot sig. Skall testas, även om jag inte upplevt några problem med det "vanliga" sättet.
 
Har du väl provat kommer du nog inte återgå.. ;-)
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Den första är utformad så att plåten inte fastnar när du klipper långt. Plåten liksom bara glider förbi skäret, den andra kommer vrida plåten efter skäret och göra det krångligt att klippa långa raka sträckor. Min fasonsax har nog närmare 100 mm slätt skär.

Den andra typen är bra att göra småklipp med.
 
Ludwig skrev:
Den första är utformad så att plåten inte fastnar när du klipper långt. Plåten liksom bara glider förbi skäret, den andra kommer vrida plåten efter skäret och göra det krångligt att klippa långa raka sträckor. Min fasonsax har nog närmare 100 mm slätt skär.

Den andra typen är bra att göra småklipp med.
så enligt dig Ludwig, vilken fasonsax skulle du rekommendera till o klippa vindskiveplåt, takfotsplåt och hängrännor med? en Bahco där plåten "glider förbi", eller en sån billig som gör "småklipp" med? (jag kommer även använda verktygen hemma hos en del kunder..)
 
Jag är inte plåtslagare, men för släta plåtar använder jag oftast fasonsaxen eftersom det blir långa raka snygga snitt. Vindskiveplåtar , fotplåtar, fönsterbleck och liknande skulle jag kapa och "klyva" med fasonsaxen.

Rännor skulle jag nog inte ta med fasonsax, detta då skäret är så långt att det blir svårt att klippa. Rännan är ju böjd och den långa saxen kan då bli lite otymplig. Till små uttag tar jag alltid den lilla saxen. Jämför med när du klipper i papper, stora raka saker = stor sax och tvärt om.

Svaret blir nog så tråkigt att man bör ha bägge. Sök på fasonsax på Google så kommer det faktiskt upp ett test från byggnadsarbetaren. De påpekar också problemet med tandade skär om det är på ställen där det syns.

OBS! Noterade att jag kan ha rört till begreppen. Jag menar nog takplåtsax/ pelikansax som den med långa skär för långa raka snitt. Bra bilder på olika typer finns på www.ytor.se/freund_start.htm
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Ja, som Ludwig själv konstaterade så rörde han till begreppen lite.

Den "långa" med ca 8-10 cm skär är en takplåtsax, men kallas i praktiken för pelikan.
Klipper du långt och rakt med. Det är en sådan du länkar till på jula.
Inget jag tror du måste ha.

Fasonsax höger och vänster är plåtslagerens vanliga höger och vänster-saxar.
Normalt sett behöver man både höger och vänster eftersom de kompletterar varandra, när den ena inte kommer åt/passar så fungerar den andra.
I 95% av fallen använder man högersaxen men ibland måste man ha vänster.
Men för en glad amatör så tror jag att du kommer väldigt långt med en vanligt höger fasonsax och en BÅGSÅG. Hängrännor och stuprör gör du som amatör nog mycket enklare med en vanlig bågsåg med metallblad.

Fotplåt kan du klippa med vad som helst, men med fördel med din nya höger fasonsax.

Knoster är bra och helst då ett gummerat, men i ditt fall kan du säkert ta vilken järnklump som helst som du har hemma eller hittar tex del av en gammal kort järnbalk eller dyl. kanske tom en vanlig träregel 2tum4. Det är bara ett mothåll mot dina slag. Vad du nu ska slå...

Allt beror ju naturligtvis på hur avancerade saker du skall göra. Men börja med höger sax tex stubai, en skarp bågsåg/bågfil, falstång 45 graders, klubba och något form av mothåll eller en bra arbetsbänk, sen får du se vad du saknar.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Tänk på att när man kapar rännor och rör så sågar man dem ca 1cm för långa och klipper den sista centimetern. Då får man en klippt yta och ett bättre rostskydd. Så har jag fått lära mig av plåtslagarna.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Frebbe skrev:
Ja, som Ludwig själv konstaterade så rörde han till begreppen lite.

Den "långa" med ca 8-10 cm skär är en takplåtsax, men kallas i praktiken för pelikan.
Klipper du långt och rakt med.
Tack för klargörandet. Det var pelikanen jag menade. Den är nog min favorit till de saker jag gör, samt den raka saxen. Jag har en fasonsax också faktiskt. Var nere i källaren och renoverade allihopa nu.. Blev lite sugen på plåtsaxar. B-)
 
tack för era givande svar! :)
 
:confused:hmm.. fick äntligen till att prova på min nya Stubai HÖ-sax och min Jula falstång. HÖ-saxen klipper som i smör-däremot kunde handtagen varit bättre ergonomiskt utförda, så det är lättare/snabbare att klippa utan att behöva "öppna" den hela tiden.. sen förstår jag inte varför de envisas med att ha RÖD pu-beläggning på handtaget!? "standard" är ju ändå VÄ-Röd, HÖ-GRÖN!! (nån som har ett tips på smidigt sätt att göra dem lättare att känna igen som HÖ/VÄ sax??)

MEN.. nu till det jag skulle skriva. När jag skulle köpa min Jula-falstång granskade jag alla tänger och valde den som hade minst "ljusgenomsläpp", dvs tång med mest parallella plan-ytor. Likväl så blev det hemskt mycket fula märken nu när jag skulle bocka "fasadbleck", o för o gö saken än värre - i SVART plåt.. Nu lyser märkena i mina uppvik som jag vet inte vad, TROTS att jag ansträngde mig så gott jag kunde för att INTE göra märken.. :/
Har ni något råd för hur jag kan göra så att det INTE blir märken på resterande bleck?? Ha en gammal kökshandduk mellan käftarna och plåten??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.