För att få bättre dammupptagning vill man ju helst såga med sin sänksåg på frigolit eller annat skummaterial. Men vilket är det enklaste sättet att få tag i en enstaka skiva (kanske 1400x800mm eller liknande storlek, för stor är ej ett problem)?
 
  • Gilla
lellejr
  • Laddar…
Byggmax, Bauhaus...
 
Blir det sämre dammupptagning om du använder ett bord med MDF-skiva som topp menar du?
 
badtastex skrev:
Blir det sämre dammupptagning om du använder ett bord med MDF-skiva som topp menar du?
Nja, kanske inte. Men utan att ha direkt erfarenhet så tänker jag att man inte vill såga i ytterligare något som dammar om man ställer sågdjupet för djupt. Plus att kostnaden för utbyte förhoppningsvis blir mindre.
 
Jag tänkte när jag ställde frågan snarare relativt att såga fritt i luften.
 
Jag körde länge med en 20mm frigolitskiva, typiskt sådana man köper för att isolera med. Insåg en dag att jag var dum och omständig, kastade frigoliten och sågade i bordet. Aldrig mer trixa med frigolit.
 
Med hänsyn till damm så har jag inga problem med MDF som underlag. Jag sågar glatt i min skiva (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140009-annu-ett-hemmabyggt-mft.html) och brukar ställa djupet 1 mm djupare än tjockleken på det som skall sågas. Sedan hur ofta skivan behöver bytas beror ju så klart på hur mycket man sågar. Men jag tycker min har klarat sig ganska bra. Efter tre år så kör jag fortfarande med ursprungsskivan. Jag vände på den efter två år men den håller fortfarande ihop.
 
Jag kör med 15 mm XPS-skivor från Byggmax. Ja, egentligen är det 50 mm som jag har klyvt med bandsåg. Skivorna sitter fast med smältlim i bordet. Mycket smidigt, billigt och smular inte sönder. Det är varken dumt eller omständligt, men då skall man minnas att det är fråga om ett dedikerat sågbord.
 
Finns ju som sagt var överallt tex byggmax. Kallas cellplast.

Tycker det är väldigt smidigt att kasta ner de lätta cellplast-skivorna på marken, möblera om lite beroende på hur man skall såga, på med sågobjektet, sen skenan och sågen och sen köra.

Efter för många snitt (hur många de nu är) så blir den dock för kexig och ger inte lika stumt och fint underlag. Men då finns det ju nya för 20 kr st...

Har men en permanent sågverkstad så finns det så klart bättre lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.