door.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått en dörrkarm monterad för en badrumsdörr. Detta är inte på badrumssidan utan på sidan mot hallen.

Inte helt nöjd med lösningen med lysknappen och funderar därför på att låta flytta elen senare och byta ut mot en hel list.

Ser ni något problem med att bara byta listen och inte hela karmen senare?

(ursäkta om jag använder fel begrepp för något)
 
Det finns smalare foder! Bara att byta!
 
Jag tycker fodret redan ser ganska smalt ut? Jag vet inte hur enkelt det är att flytta elen, den är ju invändig i vägg och då måste du ta upp en del av väggen. Men rent principiellt så räcker det nog att du byter endast listen efteråt.
 
Hur brett är fodret? På t ex Byggmax finns bredderna 43 56 och 69 mm.
 
  • Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Byte till mindre foder kan ev. få konsekvenser när det gäller ytskiktet, är det tapetserat kanske detta inte "räcker" om smalare foder används?
 
Ja, du kan byta listen utan att byta karmen. Det är förmodligen inga problem att flytta ut elen heller men kräver lite jobb.
 
Håller med om att det är fult gjort nu.
Ursågningen är ojämn, ingen rundning av kanterna på ursågningen, dåligt spacklat och målat.

Varför inte bara ta en bågfil och såga av plastkåpan på brytaren så ett helt dörrfoder får plats.
Och så sätta dit ett helt foder förstås. Det blir nog snyggare.


Fullösning? Javisst :)
 
KnockOnWood skrev:
Varför inte bara ta en bågfil och såga av plastkåpan på brytaren så ett helt dörrfoder får plats.
För att du då får brännbart material intill elkopplingarna och eftersom det inte är en godkänd elinstallation! :)
 
Om frågan läggs i forumdelen för El kanske TS får bra svar på vad som kan göras med brytaren utan att behöva byta foder.
 
Tack för alla svar. Tror fodret är 56 mm, så 43 mm kan kanske funka. Får kolla, inte där just nu.

Bonnier, hur skulle ytskiktet påverkas för att jag byter foder på utsidan av dörren (i hallen)?
 
Byt ut brytaren mot en med fyrkantig ram , sätt sedan dit smalare foder.
Det borde bli snyggare.;)
 
hemmabyggets skrev:
Tack för alla svar. Tror fodret är 56 mm, så 43 mm kan kanske funka. Får kolla, inte där just nu.

Bonnier, hur skulle ytskiktet påverkas för att jag byter foder på utsidan av dörren (i hallen)?
Jag menar alltså inte inne i badrummet förstås :) tapeten i hallen (hallens ytskikt alltså!) kanske avslutas direkt vid befintliga fodret, och byter du till ett smalare så får du en glipa...
 
  • Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Jag förstår. Så länge jag inte får glipa med ett tunnare foder bör det alltså vara lugnt. Om jag byter foder själv i hallen, kan någon då påstå (om det inte finns glipa) att jag påverkat ytskiktet inne i badrummet? Badrum ger jag mig inte på, men i hallen borde det väl vara OK för privatperson att hålla på... :)
 
hemmabyggets skrev:
Jag förstår. Så länge jag inte får glipa med ett tunnare foder bör det alltså vara lugnt. Om jag byter foder själv i hallen, kan någon då påstå (om det inte finns glipa) att jag påverkat ytskiktet inne i badrummet? Badrum ger jag mig inte på, men i hallen borde det väl vara OK för privatperson att hålla på... :)
Svar ja, du kan vara lugn.

Med glipa menade nog Bonnier en remsa av hallväggen som kanske är omålad eller otapetserad som tidigare täcktes av det bredare dörrfodret.
 
  • Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
injonil skrev:
För att du då får brännbart material intill elkopplingarna och eftersom det inte är en godkänd elinstallation! :)
De har nu gjort det som alternativ lösning. Jag hade frågat om de kunde byta till ett smalare foder och hade sagt att jag inte tycker det är en bra idé att kapa plasten. Orka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.