Hej, visst finns det oändligt många åtgärder, men håller vi oss till värmekallor så kanske du skulle tittat lite granna på luft/luftvärme pumpar som ett komplement? Jag tror att det är ett bra komplement för dom pengarna, då tar du bara det resterande uppvärmningsbehövet med fjärrvärmen, i form av lämplig reglerutrustning. Lämpligtvis en på varje våning om du har 2v, min andra röst lägger jag på byte av termostatventiler och huvuden.

Mvh Ivan
 
Ett hus från 1930 mår inte bra av att inte eldas i, jag tycker absolut du skall elda.
Luft/luft ger ojämn värme, välj istället isåfall Luft/vatten eftersom du har vattenburet.
Varför skulle det hjälpa att byta termostater? Han har inte sagt något om att det kulle vara för varmt aller kallt inne.
Som du kanske läst här på forumet så köpte jag en vattenmantlad kamin som ger 29Kw till vattnet, om du har en sådan till acktankar kan man inte då ha fjärrvärmen som komplement när du inte kan elda?
Inte så stor investering som lönar sig snabbt.
 
ved is the way to go. inget är billigare.
jag köpte för ett år sedan ett komplett pannpaket från billigtvvs.se med 1500l tankar och en 40KW panna och alla ventiler, rör, kopplingar osv. monterade själv och hamnade omkring 75000kr.
mitt hus är på ca 200 kvadrat i 1½ plan, gammalt och gistet och innan värmde jag upp hela baletten med en wamsler kökspanna mot en 500l tank, ytterst påfrestande och väldigt kallt på morgonen. då eldade jag upp drygt 40 löskubik ved per år.
har ännu inte kört den nya anläggningen på vintern, detta blir den första, men hittills kan jag säga att vedförbrukningen har gått ner en hel del och temperaturen är jämn och fin.
eldar varannan dag men till vintern blir det nog varje dag.

350kr kubiken är dessutom ett i dagsläget bra pris, iaf häromkring har priset gått upp till 400 och över.
fjärrvärme är ett monopol, jag är allergisk mot monopol! =)
hus mår bäst av vedeldning.

go for it!
 
Bobbafett: Det beror ju på vad han har för ventiler idag menade jag ju, vet inte vad han har för ventiler. Men skulle det vara så att han har äldre ventiler utan termostatens funktion så finns det ju givetvis pengar att spara i det då det kan betala sig ganska fort i ett sådant fall. Luft/vatten är ju inte fel, men vad bygger du på när du säger att luft/luftvärme pumpar skulle ge ojämn värme? Skulle vara dom man köper på Rusta isåfall...
 
Till TS:

Hur mycket är varmvatten för dusch/handfat och hur mycket är ren värme? D.v.s. hur mycket förbrukas i juli t.ex. (det brukar ju bara var en ren "duschfaktura"). Det kanske går att undvika långa bad och duschar?

Sedan undrar jag om du har tittat lite närmare på din FV-anläggning? Det kan ju vara så att du har fel på någon givare eller inställning som gör att du skickar ut lite varmvatten i elementen året om? Har du inte riktiga termostater så finns det ju inget som stryper?

Annars är tilläggsisolering, fönster- och dörrbyten, nya tätlister, etc. det som återstår. Oavsett om du använder FV eller ved verkar energibehovet vara lite väl högt.
 
Satsa pengarna på en riktig värmepump istället. Borra 200 m och 10 kW pump. Eller om du an få ner förbrukningen genom att täta dörrar och fönster samt kanske lägga lite mer isolering på vinden, så 160m och 8kW.
Det är den insats som betalar sig snabbast.
Glöm termostaterna - dessa 'energirådgivare' vad håller de på med?
 
Klart du ska skaffa en panna när du redan har vattenburet. Tilläggsisolera vinden. Strunta i fönstren, med ved kommer du aldrig att räkna hem den investeringen (sitter själv med tvåglas från 1970).
Vi kompletterade mina föräldrars hus (direktel +luftvärmepump) som vi köpte 2005 med en Brännö täljstensklädd kamin samt en takfläkt, klippte av elräkningen med 12000kWh. Och då ska tilläggas att rummet som kaminen står i var "finrum" och användes knappt (15°C), vi har väl ca 2°C varmare i huset än vad mina föräldrar hade samt att vi dessutom har två barn.
Med dagen elpris betalar den investeringen sig på 4 år.
Förr förra kåken hade fin vedpanna med ackumulatortank, återvinning på frånluften, där klarade vi oss på 6600kWh/år.

Peter :)
 
eviljava skrev:
Till TS:

Hur mycket är varmvatten för dusch/handfat och hur mycket är ren värme? D.v.s. hur mycket förbrukas i juli t.ex. (det brukar ju bara var en ren "duschfaktura"). Det kanske går att undvika långa bad och duschar?
Sommartid förbrukar vi ca 500 kwh/ månad på varmvatten.
 
olomar skrev:
Sommartid förbrukar vi ca 500 kwh/ månad på varmvatten.
Det låter ju ganska normalt. Då är det väl klimatskalet som behöver ses över. Detta oavsett vilken uppvärmingsform du väljer.
 
ivanm skrev:
Bobbafett: Det beror ju på vad han har för ventiler idag menade jag ju, vet inte vad han har för ventiler. Men skulle det vara så att han har äldre ventiler utan termostatens funktion så finns det ju givetvis pengar att spara i det då det kan betala sig ganska fort i ett sådant fall. Luft/vatten är ju inte fel, men vad bygger du på när du säger att luft/luftvärme pumpar skulle ge ojämn värme? Skulle vara dom man köper på Rusta isåfall...
Ja det är sant har han inga termostater kan det ju vara bra att skaffa.
Med ojämn värme menar jag att det blir väldigt varmt på ett ställe medans andra platser i huset är kalla. Har själv bott i ett hus som värmts upp av 2st panasonic pumpar och var jätte nöjd, men det var innan jag ägt ett hus med vattenburen värme. Skulle aldrig få för mig att sätta in en luft/luft pump i mitt hus så länge det finns ett fungerande vattenburet system.
 
Med pellets får du ett kilowattpris på c:a 50öre/kwh
 
När vi flyttade in i huset och gick från el-panna till ved-panna så sjönk årsförbrukningen av el med 28.000kr.
Köper ved för mellan 5-10.000kr beroende på var man får tag på det (har blivit svårare)
 
Hittade min gamla tråd om mina tokiga uppvärmningskostnader
Har trixat och fixat lite sen sist. Införskaffade nya termostater till samtliga radiatorer, satt endast vred tidigare, som dessutom var så dåliga att vissa inte gick att reglera. Förra hösten isolerade vi huset, fyllde luftspalten i tegelväggen, 8,3 cm med limindränkta friolitkulor. Gick åt ca 12 kbm, har teglat upp i gavelspets. Vi fyllde upp till vindsbjälklaget.
De här två åtegärderna har sänkt vår förbrukning med ca 14 000 kwh. Visst, vi förbrukar fortfarande mycket men inte i närheten av vad vi gjorde av med innan, då 38 000 nu 24 000 kwh.
Ytterliggare åtgärder kommer att göras, vid ett framtida takbyte ( om 4 år) kommer vi att isolera vinden.
Nu gråter man inte längre när räkningen kommer, blir bara lite glansig i ögonen.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
olomar skrev:
Nu gråter man inte längre när räkningen kommer, blir bara lite glansig i ögonen.
Hur mycket betalar du då? Jag skulle betala ca 14000 om året med din förbrukning... (Göteborg).
 
Betalar 68 öre/kwh plus fasta kostnader om 4000 kr/ år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.