Nämnde för några veckor sedan i en tråd att jag helrenoverat mitt kök under en tid. Någon (läs KOW :)) begärde bilder för att tro på det :p Nåväl, här är ett par före och efterbilder!

Mina kunskaper när det kommer till bygge är ganska rudimentära egentligen, har aldrig gett mig på finsnickerier någon gång, utan hållit mig till konstruktioner som inte kräver alltför mycket petande. Dock så har jag ägt hus i flera år och både byggt nytt och renoverat, så tummen sitter väl inte helt och hållet mitt i handen. Nu ska jag inte påstå att det direkt är finsnickeri jag gjort i köket, men lite mer än bara ta ner eller bygga upp en vägg, eller tapetsering e.dyl, som brukar vara det "normala" jag gör.

Hursomhelst, det jag vill säga är att kan jag så kan nog flera ge sig på lite mer avancerade projekt. Eller alternativt, om man vill säga så...se mitt arbete som en varning att inte vem som helst bör ge sig på vad som helst :)

Vårt hus, som vi tog över förra sommaren, har runt 150 år på nacken men "moderniserats" ett antal gånger under årens lopp. Senast skulle jag tro på 80-, kanske 90-, talet. Så här såg köket ut innan jag satte igång.

20120602_145202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20120602_145215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska litet kök. Tre dörrar, man ser det ena ut till en äldre hall och gamla ingången som används väldigt sparsamt i dagsläget, resp. foto är taget från övriga dörröppningar: en till "nya" hallen och en till matrummet. Fönstret är utbytt och ditsatt någon på 70-talet skulle jag tro och är helt annat än de övriga fönstren på nedervåningen.

Vår plan var att göra ett kök som vi skulle tycka kändes "gammaldags", och då alltså inte 30-år gammalt utan mer kanske 90-100 år gammalt. Nu är den känslan i.o.f.s. väldigt personlig men vi hade i alla fall vår, och en ungefärlig idé om hur vi ville ha det.

20130831_105708[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_105720[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu syns inte allt som är gjort men,
  • nytt trägolv då det under laminatgolvet var ett undergolv i dåligt skick,
  • i taket är den gamla lackade 70-talspanelen utbytt mot ett trätak med blandad bredd på plank
  • fönstret utbytt mot ett som fanns i vardagsrummet, där en dörr (till en kommande veranda) satts in i stället
  • dörr till "gamla" hallen igensatt, man ser en glugg på bilden. Där skall ett fönster in är det tänkt.
  • helt ny inredning, "byggt in" tvättmaskin och kyl/frys
  • helt ny dragning av vatten och el
  • och en del till antagligen...

Allt är inte klart dock, saknas någon låda och några lister, samt en köksbänk som skall byggas framför fönstret.

Visst är vi inte helt nöjd med allt som gjordes; bl.a. färgen på vägg och inredning skiljer alldeles för lite, nu känns det nästan som om det är samma kulör ibland. Luckor och lådor har gjorts lite för tajta på sina håll.

Egentligen har jag nog inte rätt personlighet för jobb som kräver mer eftertanke och pillerier. Jag är småslarvig och vill få resultat fort (vilket är lite ironi eftersom det tagit en jäkla tid). Planering och noggrannhet är inte mina starkaste sidor, så det har blivit mycket "oops", "hoppsan" och "ja visst ja" under arbetet. Men det är jag van med :surprised: På det stora hela däremot känner jag mig nöjd, och tror min fru gör det också. Nu har vi inte använt köket så mycket ännu så det återstår att se om det är funktionellt och hållbart också ;)
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Snyggt och intressant! Frågor: Byggde du egna stommar eller användes Ikea? Beställde du luckor eller gjorde egna? Var köptes gångjärn och beslag? Vad skulle du gjort annorlunda (förutom att planera mer)?
 
jonmo skrev:
Snyggt och intressant! Frågor: Byggde du egna stommar eller användes Ikea? Beställde du luckor eller gjorde egna? Var köptes gångjärn och beslag? Vad skulle du gjort annorlunda (förutom att planera mer)?
Bra att du frågade! Det är helt egna stommar och luckor, gjorda med limfogskivor från bygghandeln, målade med linoljefärg, gångjärn och beslag från Eskilstuna Kulturbeslag. Vad skulle gjorts annorlunda...det jag tänker först på är att jag skulle haft min verkstad/snickarbod i ordning så att arbete med luckor etc. kunde gjorts i en bättre miljö, och förhoppningsvis då med ett lite bättre resultat.
 
  • Gilla
Mixar´n
  • Laddar…
Mycket snyggt Bonnier (y)

Trevlig stil på allt (även om jag inte vet så mycket om köksstilar).

Och alla små hyllor och fack är genialiska!
Får bort mycket av småpynglet, kryddburkar, tidtagarur, kokböcker, tändsticksaskar, från arbetsbänkar och bord.


PS
Någon (läs KOW [bild] ) begärde bilder för att tro på det
Skönt att du klarade pressen ;)
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
bonnier skrev:
...det jag tänker först på är att jag skulle haft min verkstad/snickarbod i ordning så att arbete med luckor etc. kunde gjorts i en bättre miljö, och förhoppningsvis då med ett lite bättre resultat.
Men resultatet är ju utmärkt! Finns inga synliga fel i utförandet där inte.

Har du sett det här?
lantkok_700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Från http://www.skonahem.com/inspiration/Kok-Kok/Det-ultimata-lantkoket--inspirationsfrossa-i-Shabby-chic )
 
KnockOnWood skrev:
Men resultatet är ju utmärkt! Finns inga synliga fel i utförandet där inte.

Har du sett det här?
[bild]

(Från [länk] )
Jag tog ju inga närbilder :)
 
Skrev i titeln på tråden "...bl.a. köksprojekt..." dvs. lite annat jobb har gjorts också. Så här såg badrummet ut förut:

20120711_164114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller det är lite bortplockat redan på den bilden, en tvättho och tvättmaskin + torktumlare fanns direkt till höger i bild.

Ett tag såg det ut så här...

20120801_161225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Simsalabim och ett par månader senare (faktiskt när jag nu ser tidstämplarna på filerna, ETT ÅR senare. Men badrummet har faktiskt i princip (hepp!) varit klart ett antal månader):

20130831_105750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen skymtar direkt till vänster i bild. Eftersom vi begåvats med två hus på vår tomt så är tvätt/tork utflyttat till det huset.
 
  • Gilla
Anders D och 4 till
  • Laddar…
Sicket lyft!

Och retrostil i badrummet också. Elegant!

Men man kan ju inte bara vara positiv, då blir det för mjäkigt:

Har inte den fyrkantiga och den ovala spegeln svårt att gifta sig med varandra?

Det är väl ungefär så som Ernst brukar säga :p

Eller i stället: The devil is in the details :)
 
KnockOnWood skrev:
...
Har inte den fyrkantiga och den ovala spegeln svårt att gifta sig med varandra?...
Det är ju därför de sitter på varsin vägg :p
 
Bra jobbat! Har du nån känsla för vad du fick betala i slutändan? Kunde ju vara kul att jämföra med vad det skulle kostat med liknande kök fr en "riktig" tillverkare
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Grymt fint kök. Vilka maskiner behövs för att bygga kök själv? Funderar på att göra det, varför köpa färdigt när man kan göra själv och skryta sen... :)
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
bonnier skrev:
[bild]
Måste säga att jag verkligen gillar de utanpåliggande gångjärnen! Det ser man ju väldigt sällan idag :)

bonnier skrev:
Nu syns inte allt som är gjort men,
  • helt ny inredning, "byggt in" tvättmaskin och kyl/frys
Lite ovanligt med en tvättmaskin i köket, men visst, det går väl det också ;) :p
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Måste säga att jag verkligen gillar de utanpåliggande gångjärnen! Det ser man ju väldigt sällan idag :)


Lite ovanligt med en tvättmaskin i köket, men visst, det går väl det också ;) :p
Maskin som maskin! Fast disk* ska det vara förstås. :)

Jo vi tyckte att utanpåliggande skulle vara snyggare, tycker även samma nu efteråt. Fast smaken är olika, en del tycker inte om det.
 
motives skrev:
Bra jobbat! Har du nån känsla för vad du fick betala i slutändan? Kunde ju vara kul att jämföra med vad det skulle kostat med liknande kök fr en "riktig" tillverkare
Jag lade kvitton på hög och registrerade dom i ett Excel-ark när högen blev för stor. Vid nåt tillfälle dock nu på slutet när jag skulle knappa in sista kvittona så hade arket försvunnit...spårlöst. Väldigt irriterande. Jag har för mig dock att summan var någonstans runt 80000. Då inklusive de mesta, allt från ny trossbotten till spis och fläkt. Kyl/frys och DISKmaskin återanvänds. Viss reservation dock på summan, vid något tillfälle får jag ta och gå igenom alla kvitton en gång till.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
ekblom skrev:
Grymt fint kök. Vilka maskiner behövs för att bygga kök själv? Funderar på att göra det, varför köpa färdigt när man kan göra själv och skryta sen... :)
Jag har inga speciellt udda eller fancy verktyg antar jag, man klarar sig mer eller mindre med en "standarduppsättning". Kap/ger har väl alla? Jag har en sänksåg som varit guld värd. Överhandsfräs för att få till lite frästa detaljer på luckor och bänkskivor.

Visst är det ett ganska stort projekt att sätta igång med, och lite nervöst om man är amatör, men kul och jag tycker du skall prova på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.