"Hon var så ful att sågbocken gick ut.." ;)
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Det är jobbigt med vedkap om man har lite grövre stock. Köper man massa som levereras från är det svårt att styra diametern, och då är du ändå stående i vedstacken med motorsågen...

Jag hade byggt ett stockbord att lasta av på, som man kan initiellt såga med motorsåg från, och sen sparat pengarna till en enklare processor på sikt. det kommer du tacka dig själv för om några år när nymodigheten och nyfikenheten lagt sig och man istället lägger toti 4helger på veden istället för 8-10
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jugend skrev:
Jag tycker inte att du skall snåla. Då är det bättre att köpa en begagnad av bra märke. De håller oerhört länge.

Var inte du inne på vedprocessor, eller jag kanske blandar ihop det? Det vill jag ha. :)
En vedprocessor hade varit grymt 😃

Man är lite fattig just nu bara 😢
 
S
En hjälpsam familj, vass fiskars klyvaryxa och en trimmad motorsåg så fixar man veden på en eftermiddag :)
 
  • Gilla
Tuca och 1 till
  • Laddar…
(och jag tycker att en vedkap ska klara minst 25cm)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
S
motorsåg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här använder vi till att klabba med. Min bror som har trimmat en gammal Stihl.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hah :D vilket monster.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
sommarstrom skrev:
[bild]
Den här använder vi till att klabba med. Min bror som har trimmat en gammal Stihl.
Jösses... Vapenlicens på den eller? :)
 
  • Gilla
Tuca och 2 till
  • Laddar…
Köper c:a 40kbm i tremeterslängder varje år av grannen. Tar allt som går att lyfta ensam med vedkapen, en Faxe som ingick i husköpet. Tycker det går väldigt mycket fortare och man får samma längd på alla klabbar.
Det grövsta blir det med motorsåg men mer ont i ryggen och dessutom lite lätt yr och illamående efter en hel dag i avgaserna.
Hade definitivt köpt en ny kap om den jag har skulle haverera.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Grejen är som med alla maskiner att köpa en dubbel så kraftig som man tror sig behöva. Har en på 4 kW tror jag, och den har svårt att orka med stock på över 15 cm diameter. Klingans diameter är 45 cm men det (~20 cm) orkar den alltså inte.

Ska man kapa stock med lite längd behövs också stöd i någon form, eller så får man kapa till 1-2 meterslängder som sedan körs i kapen.

Till sist har vi säkerheten. Hur väl är klingan skyddad? Hur sprids den kapade veden, dvs hur ofta vill man dit och peta bort pinnar som lägger sig på hög? På min är klingan åtkomlig på undersidan, där pinnar gärna vill ramla in och låsa manövern. Min tumme har inte kvar hela sin rörlighet pga detta...

20130901_211007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kör motorsåg nåt år till, spara slantarna och köp nån typ av vedmaskin istället.
En kap/klyv med svärd/klinga är väl det bästa.
Men en vedklipp är ett vettigt och billiagre alternativ.
Går mycket fortare än att först kapa och sedan klyva med två olika maskiner.
Gör iordning en plats för maskinen, bygg ett stockbord där timmerbilen kan lägga av stockarna. Från bordet rullar du sedan fram stocken till vedmaskinen.
Då har du allt i rätt höjd och slipper lyfta i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag köpte min Faxe vedkap begagnad, 700mm hårdmetallklinga, för ca 1200:-

Står ute under presenning. Ser för djävlig ut, men funkar kanon!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.