Krilleman
Boverket har mera generella regler, säkervatten är regelverket för själva kopplingen och utförandet i detalj. Du ska följa båda regelverken!

Saxat från denna sida:
Branschreglerna infördes i september 2005 och är framtagna av VVS-branschen i samråd med leverantörer och försäkringsbolag.

Dina kopplingar ser inte alls roliga ut. Kontrollera punkterna corre skriver om! När renoverade förra ägaren badrummet?
 
Precis som det står i din länk så är det BRANSCH-regler och inte boverkets regler.

Förenklat kan man säga att "säker vatten" är ett sätt att uppfylla boverkets regler.

Självklart ska man följa boverkets regler och säker vatten är ett (ända) sätt att göra det på.

Men säker vatten i sig är ingen myndighet, utan som tidigare sagts, ett vinstdrivande företag.
 
Fick svar från en byggfirma som gjort ett badrum i liknade storlek, liknade rum. Något mer avancerad kakling.
strax under 70 000:- för rivning, röromdragning, uppbyggnad och kakling.
Blir till att spara veckopengen några år och hoppas på att inget händer något innan pengarna är på kontot. (gärna efter att det större badrummet är färdigbyggt)

Nyfiken fråga : Ska man ha dubbla gippsskivor i våtrum ?
 
Nä, det behöver man inte (om reglingen i väggen är rätt gjord).
 
Har börjat försöka skapa ett våtrum inne i väggen, med tillhörande skvallerrör. För att se något genom inspektionsluckan stoppar jag in kameran så långt jag kan åt sidorna och fotar då och då (Använder också en inspektionskamera ibland). Denna bilden är tagen innan jag påbörjat målning med våtrumsfärg. Ser nu när jag tittar på bilden följande underlighet.
Verkar fattas en skruv här ? Eller har jag fel ? Verkar ju som det ännu inte har runnit ut avlopps vatten, men det ser ju inte rätt-monterat ut.

Kan jag hävda byggfel här ? (Hoppet är det sista som överger en, eller hur är det man brukar säga ? ;) )
 
  • 20130831_150726.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torgny Jonsson skrev:
Kan jag hävda byggfel här ? (Hoppet är det sista som överger en, eller hur är det man brukar säga ? ;) )
Mm, men vad vill du ha för ersättning? Den saknade skruvens värde? ;)
 
Det ser ju klart ut som en klämring. Men jag har inte monterat såna själv, någon av VVSarna har kanske sett den delen och vet fabrikat och montageanvisning?
Golvet är ju helt klart ett felmontage, det ska vara flytspacklat och inte mineralrull där.

Gick det att öppna locket, eller du går in genom hålet som sågades upp?
 
injonil - Hade tänkt mig att han får fixa dit den skruven. Förhoppningsvis tar han ner väggen, jag tar dit en rörmokare som drar rören rätt, och han får bygga upp väggen efter sig. Då dom fackmän jag talat med inte skulle acceptera att bara riva väggen, detta då tätskiktet förstörs, vilket gör att försäkringsbolaget inte heller accepterar det måste allt ner, en kostnad som han får ta.
(Å andra sidan har jag redan haft sönder tätskitet, så varför ska han behöva återställa det till perfekt skick ???? :()

corre - Jag går genom luckan under handfatet som jag tagit upp och sträcker mig in i väggen mot toa-stolen och fotar . (Är ätt imponerad av kameran i mobilen. Blir bra)
 
Fick just reda på av förra ägaren att vattendragningen + avlopp gjorts av en Tysk montör. Har inte fått reda på om personen har företag, vilket jag betvivlar.
Intressant fråga dock, hur gäller lagen. Om installationen utförts 100% korrekt enligt tysk standard, hur blir det då ? (Leker bara med tanken)
 
Det finns inga lagliga krav att följa dagens regelverk vid en renovering som ej kräver bygglov eller bygganmälan.
 
Så att kraven på att inte ha skruvförband på rör i väggarna, är bara ett krav från försäkringsbolagen för att kunna få ut ersättning om något skulle hända ?
 
Vilket krav på skruvförband är det du menar?
 
Det är väl fästet som skall hålla avloppsröret som TS menar. 90 gradersböjen sitter inte fast i WC-fixturen så den riskerar att halka av anslutningen. Se bild i inlägg #35.
Ser ut som WC-stolen sitter snett i sidled i förhållande till fixturen så att de inte fått dit skruven till klämman som skall hålla rörböjen.
 
Den svarta böjen 90 grader får ej ligga ned, 2st 45 graders är korrekt men bygger några cm mera. Sedan får man ej bulta foten i golvet/bryta tätskiktet som verkar saknas i detta fall, väggfäste nere är det som gäller för fixturen. Vatten försörjningen i installationsväggen ger mig lite dåliga vibbar eftersom det gjort i nutid.

mvh
 
Det finns som sagt massor av fel. Men tittar man på den tidigare bilden med någon sorts slang genom väggen så ser man att detta kan aldrig vara korrekt utfört. Därmed ökar din undersökninsplikt, och med en utökad undersökning skulle även denna felaktiga WC installation upptäckts.

Så rent formellt tror jag att du har en väldigt brant uppförsbacke (även om man skall vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert) om du vill kräva säljaren på ersättning. Du kan alltid hoppas att han ställer upp ändå och tar sitt ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.