marial skrev:
Det låter som en bra idé, men min sambo verkar mer tveksam. Han menar att det är osäkert huruvida priset på pellets kommer att fortsätta vara så långt som det är idag.
Då vi redan har världens högsta pellets pris o det har börjat importeras så tror jag inte på några större prisökningar..

Dom som har avtal sedan 99-00 köper bulkpellets för 1200:-/ton..
Har man utrymme så kan man ju göra ett större förråd som jag gjort så man rymmer 2 årsförbrukningar..
För man teknar 2 års avtal på pellets priset så jag kör 3 år iaf för 1500:-/ton.. :)

Jag värmer 215 kvm 1 1/2 plan byggt -73 för ca 7600:- (5,1-5,2 ton) o sen känns de finnt att inte va elberoende.. Har bytt vitvaror o lampor till lågenergi o första året hade jag 3875 kWh.. I år blir det ca 3400 kWh då aldrig elpatron varit på.. ;D
Jag spar 10000:-/år på pellets mot om jag kört på el..
 
Kan inte låta bli. ;D

Ytjordvärme och permafrost, funkar det? ???
 
poiu skrev:
Kan inte låta bli. ;D

Ytjordvärme och permafrost, funkar det? ???

om du har permafrost så funkar ytjordvärmen mindre bra, men detta får du ju bara om du lägger slangen 10 cm under marken eller har 300m för kort slang, & så fel kfår man jobba bra för att göra
 
Frostfritt djup där uppe är väl si så där 2-2,5 meter. ;)
 
poiu skrev:
Frostfritt djup där uppe är väl si så där 2-2,5 meter.  ;)
gisar på att 130-140 är lagom djup för slingorna
 
CarMan skrev:
gisar på att 130-140 är lagom djup för slingorna
Dom jag vet av runt umeå som har jordvärme har blivit rekomenderade max 120 cm djup.. ::)
 
kan säkert stämma, jag gissade ju som sagt.

nåra 2m är det ialla fall inte !
& problem med påfrysning får man inte i ett vätskefylt system
 
Då kommer man alltså att ha slingorna liggandes väl infrysta när man som bäst behöver värmen. :(

Visst man kompenserar med längre slingor, men betalar med sämre COP.
 
poiu skrev:
Då kommer man alltså att ha slingorna liggandes väl infrysta när man som bäst behöver värmen. :(

Visst man kompenserar med längre slingor, men betalar med sämre COP.
du är lite dåligt påläst.
det är inga somhelst problem att köra ytjordvärme i vårtlansd norra delar !
 
Hejsan!
I och med att vi känner att vi vill bevara större delar av vår tomt som naturtomt så är det nog inte möjligt med jordvärme. Vi kommer endast att ha en liten del av tomten med gräsmatta och uppfart, i övrigt blir det som sagt naturtomt.

Tacksam för alla inlägg jag fått och ni är välkomna med mer tips och ideér.

Tack/Maria
 
Carman, faktum kvarstår;
när man behöver värmen som bäst ligger slingorna infrysta och pumpen går i bästa fall med dåligt COP. Installationen bygger på att en normalvinter går inte tjälen så djupt och går tjälen för djupt så eldar man elpatron. Klassisk VP installation.
 
Hej maria.

Jordvärme slingor plöjer man ofta ner, så inverkan på marken är väl inte som att vända allt med grävskopa, om det inte finns stora träd ivägen förståss. Sedan så är det då frågan vilken klimatzon tomten hamnar i när man hämtar värme ur marken.
 
Hejsan!

Okej vi har en del växtlighet i form av träd på vår tomt och det är endast framför vårt hus mot vägen som det är öppet. Bakom huset och åt övriga väderstreck är det en hel del träd som vi vill ha kvar. Anledningen till det är att om vi tar bort denna växtlighet så kommer vi att se över till våra grannar som bor på andra sidan området och det vill vi slippa.

/Maria
 
lite synd att förstöra denna tråd, men måsta endå svara.
Det är helt OK att välja bort Ytjordvärme av dom skäl att man inte vill förstöra på tomten, dock är det ett billigt sätt att värme huset på.
vill man ha värmepump endå så kan man borra för bergvärme, men det är ju lite dyrare.

Ytjordvärme har mycke riktigt kallara köldbärare i slutet på vintern, & det är då det kan komma riktigt kalla nätter.
så det är helt normalt att man har -5 grader på köldbäraren, detta är normalt, det fins inget som säger att systemet inte funkar. vid -12 så brukar värmepumpen varna för att det börjar bli för kalt.

men -5 är normalt & det sänker verkningsgrader på en 7kW pump från 7kW till 5,5kW = gör att det kan gå åt lite mer tillskots el.
Cop sänks från 3,3 till 2,7 (det lägre COP talet vägs upp imot att anläggningen har mycket högt COP i början av vintern, kan ligga på 4,5
(alla exempel var taget vid VB-på 50 grader, volket är sämsta förhålandet för an värmepump!)

om man nu inte vill sänka effekten kan man lägga en längre markslinga, man kan också välja en modell större pump.

en av sveriges bästa anläggningar ligger i Umeå !
 
Det är helt OK att välja bort Ytjordvärme av dom skäl att man inte vill förstöra på tomten, dock är det ett billigt sätt att värme huset på.
Cop sänks från 3,3 till 2,7 (det lägre COP talet vägs upp imot att anläggningen har mycket högt COP i början av vintern, kan ligga på 4,5
Ta tre delar primär energi stoppa in dem i ett kraftverk, ut kommer en del el. Ta en del el och stoppa in dem vid COP ca3 i en VP, ut kommer tre delar värme. Med dagens elpriser blir den lösningen billigast, men kommer det att vara så i framtiden?

Väljer man idag en förbrännings baserad värmekälla så har man troligen i framtiden plats för att använda en kompletternde värmekälla som VP. Väljer man däremot elvärme kompletterad med VP så är risken stor att man inte får plats med en förbrännings värmekälla och bränsleföråd. Pellets är ganska skrymmande.

En annan fråga när det gäller värmesystem är dim. . Om man anser sig ha råd bör man dim. för så låg temp. som möjligt. Det ger bra driftförusättningar för VP, solvärme, och ev. framtida fjärrvärme/närvärme med samtidig elproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.