Hej!
Har uppvärmning med Fjärrvärme. Håller idag på och ska byta ventiler eftersom dessa står och droppar. Har även funderat på om jag ska monterat termostater på ventilerna.

Vår värmeväxlare är kopplad till en utomhusgivare, men jag har ingen inomhusgivare. Tycker att regleringen idag är lite trög.

Funderar på om man skulle ställa in växlaren så att den är inställd så att det trycker ut bra med värme och sedan reglera varje rum med en termostat som är inställd på t ex 20 grader.

Eller också så skulle jag koppla på en inomhusgivare och ställa upp varje element fullt manuellt.

Det är ett enrörs-system.

Jag är ute efter en god driftekonomi och en jämn inomhusvärme.
 
Nu kan jag inget om enrörssystem, men annars så är ju termostatventiler oslagbart om du vill ha exakt och snabb reglering i varje rum.
 
Inomhusgivare är väl skit?
 
Om innetemperaturen upplevs som trög och exaktare temp är önskvärt är ju innegivare perfekt.

Sätt den så öppet som möjligt och de element som är i "kontakt" med givaren tas termostaten bort på
 
Beror lite på hur din fjärrvärmeförbrukning mäts. Mäter man flödet också så blir innegivare dyrt.Lågt flöde och stor skillnad mellan värme in och värme ut blir mer ekonomiskt.
Innegivare passar bäst för dem med värmepump.
 
För något år sedan bytte vi reglercentral, vi utökade antalet givare från "framledning & utetemp" till "framledning, utetemp, innetemp & fjärrvärmereturtemp" http://konsument.danfoss.com/PCMPDF/VIKTJ200_ECL110_MG.pdf .

Tidigare hade vi bytt ut termostaterna på alla element. Med gamla reglercentralen var det lite svängningar i innetempen, men nu är det bra. Fjärrvärmereturtempen är nu lägre än vad det var innan. Fjärrvärmereturtempen var i vintras uppe i ungefär max 40°.
 
johanpelle skrev:
Beror lite på hur din fjärrvärmeförbrukning mäts. Mäter man flödet också så blir innegivare dyrt.
Man mäter alltid flödet, annars kan man inte få fram förbrukad energimängd.
 
Fredrik_1976 skrev:
Hej!
Funderar på om man skulle ställa in växlaren så att den är inställd så att det trycker ut bra med värme och sedan reglera varje rum med en termostat som är inställd på t ex 20 grader.
Eller också så skulle jag koppla på en inomhusgivare och ställa upp varje element fullt manuellt.
Det är ett enrörs-system.
Termostater på radiatorerna funkar i allmänhet väldigt bra tillsammans med fjärrvärme i tvårörssystem. Med ettrörssystem skulle jag dock hellre satsa på inomhusgivare eftersom man lätt skulle kunna hamna i ett ogynnsamt driftläge när termostaterna stryper och bypassflödet gör att man har onödigt hög returtemperatur.
Bra komfort går dock att få med båda systemen och det är inte säkert att ett ogynnsamt driftläge har någon större påverkan rent ekonomiskt eftersom det finns olika debiteringsmodeller. En del tar bara betalt för överförd värmeenergi, medan det även förekommer att debitering dessutom görs för den vattenvolym som cirkulerats genom centralen för att straffa kunder som inte kör på ett effektivt sätt.
 
Redigerat:
johanpelle skrev:
Innegivare passar bäst för dem med värmepump.


Vad för uppvärmning du har avgör knappast komforten.
 
Det är väl vedertaget att i de flesta fall så kommer en innegivare att höja din uppvärmningskostnad?
 
Det sitter ju innegivare på varenda element. Den stora skillnaden är ju att en givare styr hela systemet. Med andra ord skickas inte mer än nödvändig värme ut för att hålla varmt.

Hur en innegivare skulle kunna höja kostnaden för uppvärmning kan jag inte förstå men det finns säkert tillfällen där det har hänt.
 
Jugend skrev:
Det är väl vedertaget att i de flesta fall så kommer en innegivare att höja din uppvärmningskostnad?
Jag har hört att en innegivare sänker förbrukningen runt 5% ...
Med bara utegivare är det ofta som det blir varmare än önskvärt, tex vid solinstrålning, mycket folk hemma, myseldning i kamin m.m.
Detta gäller om man inte har termostater på elementen.
Men det är bara vad jag tror, har inte provat själv men vet hur det är med bara utegivare och inga termostater.
 
Normalt vill fjärrvärmebolagen ha så låg temp som möjligt i returen.
När man ställer in framledningstemperaturen så bör/ska man ha termostaterna på elementen stående på max. När man har justerat in framledningen (när man har minst framledningstempgivare och utegivare) så kan man börja justera in termostaterna på elementen.

Utetempgivaren försöker att reglera framledningen efter utetempen för att försöka minska innetempsvängningarna, när utetempen sjunker ökas framledningen för att i förväg kompensera avkylningen.
En innetempgivare gör samma sak som utegivaren, när man t.ex. är många inne eller när man eldar i kaminen så att innetempen ökar så minskar framledningen.
Om man har en returtempgivare så begränsar den framledningen så att det inte blir för hög returtemp.
 
Alternativen för mig då är:
1. Manuella vred som står helt öppna och reglera med utegivare eller
2. Utegivare i kombination med termostater. Men om säg att jag ställer växlaren på 20 grader, då kommer jag ju aldrig kunna låta termostaten stå på 21 grader i te x ett rum som jag vill ha lite varmare utan det kommer bara kunna regleras nedåt d v s elementet kan slå ifrån vid t ex solsken.
Alternativet skulle vara att höja växlarens temperatur, men då blir det ganska oekonomiskt.
 
Jag är skeptisk till inomhusgivare. Har man det för varmt inne så stryper man ju ned framledningen bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.