Jag ska lägga klinkers i tvättstuga i källare (jag har en tråd om projektet som helhet (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/210238-fixa-upp-kallaren.html)

Men jag funderar på hur jag ska planera för klinkersläggningen, dvs ska man prioritera att få det snyggt runt brunnarna eller väggarna? Med snyggt menar jag så att man inte får en 10mm bit att lägga närmast väggen eller runt brunnen. Jag har läst att man ska ta mittpunkten av rummet och antingen lägga en fog på mitten, eller mitten av en platta där. Men då blir det inte så bra för mig runt brunnen
Min fru tycker jag ska prioritera att det blir så snyggt som möjligt runt brunnen. Helst hela plattor, men detta är omöjligt med 100x100mm plattor som vi har.

Hur har ni löst detta? Lägg gärna upp bilder! Tack

IMG_20130825_210906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om du byter till ett brunnsgaller utan fläns ner i brunnen så kan du flytta det ganska mycket, då kanske du kan få bättre bitar.. Sen är det där med passbitar nått man funderar mycket på när man ska till och lägga, men när allt är fogat och klart så är det inte ofta som det stör, även om man fått en liten bit

ibland så går det inte att få det riktigt bra
 
Hade hoppats att några kunde dela med sig av lite bilder för inspiration. Får se hur jag löser det hela....
 
vad ska du se? hur stora passbitar det är i olika badrum?

går det inte så går det inte... flytta silen lite så kanske det blir bättre
 
T
Köp en slukrist som är 20 cm istället, då passar det bättre till dina plattor som är 10x10 cm.
 
nino skrev:
vad ska du se? hur stora passbitar det är i olika badrum?

går det inte så går det inte... flytta silen lite så kanske det blir bättre
Hade tänkte att man skulle kunna få se lite slutresultat och därigenom få mig en uppfattning om det är snyggast med hela bitar runt brunnen och sämre runt väggen eller tvärtom. Lite inspiration helt enkelt.

Nu har jag börjat lägga. Blev att utgå från brunnen med hela plattor. Blev viserligen 1 cm bitar vid ena väggen. Men så få det bli. Kommer inte se mycket av dem när kaklet kommer ner också... Tack för tipsen!
IMG_20130902_002549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
glinton skrev:
Hade hoppats att några kunde dela med sig av lite bilder för inspiration. Får se hur jag löser det hela....
Jag gjorde det enkelt för mig...
Tog fram Hammaren 😉

ImageUploadedByByggahus.se1378089915.927347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Grym du är :) Blir jättebra!
 
  • Gilla
Bamburassel och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag gjorde det enkelt för mig...
Tog fram Hammaren 

[bild]



Grym du är :) Blir jättebra!

Vilken kreativ lösning! Blev ju riktigt bra! Det hade jag inte tänkt på att man kunde göra.... Men passade riktigt bra med din typ av klinkers också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.