Hej,

Har funderat ett par år att byta ut min gamla luft/luft VP.
Den är nog minst 12 år, troligen äldre, verkningsgraden har varit dålig och inte lönt att köra med den när det blir kallare (under +5 grader) medan på hösten har den värmt. Så anser att det inte är värt en spänn att fixa till den, bättre skaffa en ny effektiv sak.

Huset är 1,5 plans (144 kvm) med källare (ca 80 kvm, inredd). Trappan upp är "öppen" som ni ser på bilden medan ner "stängd". Nuvarande uppvärmning är direktverkande el samt en braskamin.

Modellen Mitsubishi FH35 verkar vara ett bra köp så det lutar åt en sådan.

Utedelen sitter bäst där den gör idag, dvs till höger om ytterdörren på bilden. Innedelen tror jag också skall sitta i hallen då värmen enklare kan ta sig till övervåningen men det funderingen gäller är placering av innedelen.
Som ni ser på bilden så sitter innedelen i trappan ner i källaren och då den blåser in i trappan så misstänker jag att turbulens skapas och termostaten luras genom att varm luft blåser tillbaka på aggregatet. Dessutom tror jag uppvärmingen av vardagsrum blir sämre för det blir inget/mindre lufttryck emot valvet på bild.

Så jag funderar på om man skall sätta den ovanför entrédörren istället. Nackdelen är väl höjden.
Om jag "offrar" taklist och dörrfoder så har jag 323 mm.
Specen säger: Mått (HxBxD) 305(+17)x925x234

Så några frågor:
  • Tror ni placeringen över ytterdörren är bättre/bra?
  • Hur tätt emot taket kan innedelen sitta?
  • Vad betyder +17 på höjdmåttet?

20130901_162740.jpg

20130901_162813.jpg

20130901_162830.jpg
 
Jag håller med och tror du gör ett bra val!
Har själv den mindre modellen med beteckning -25.
Utomordenligt tyst om man kör den på tystaste läget.
Och ställer man utedelen på stativ hörs den inte in.

Jag tror dock att det är samma dimensioner på innedelen.
Den är ungefär 30 cm hög.
min sitter över ytterdörren, och underkanten sitter 320 mm under u.k. takpanel.
Ungefär 22 mm mellan burkens ö.k. och taket.
Det är precis den får plats över dörren.
De 17 millimetrarna är nog den plats som behövs över burken för att luften skall komma in.

Enligt ME's hemsida är innedelarnas mått BxHxD 798x295x232.

En sak att tänka på är att ledningarna skall gå ut genom väggen med lite fall,
så de yttre dörrfodren påverkas lite också.

Var sitter innedelen bäst?
Jag tror att varmluften skulle nå in längre in i vardagsrummet om den satt över dörren.
Men det är inte lätt att veta. Kanske det är mer "raka rör" från nuvarande placering.
Kanske det inte spelar någon roll alls :)
 
Tror du kikar på fel modell KnockOnWood när det gäller måtten på Mitsubishi Electrics FH modellserie.
jocke4u har skrivit korrekta mått

Man behöver egentligen minst 4cm i utrymme ovanför upp till tak och gärna mer, man måste dels få dit innerdelen på sin fästplatta och sedan ska det gå att göra rent ovanpå vid en service/rengöring.

Dom 17mm som står inom parentes på höjdmåttet gäller en sensor som sticker ner på höger sida framifrån sett.

Vill du ha den ovanför ytterdörren måste man dra ner den lite nedanför karmen , man får sedan antingen sätta en list bakom själva innerdelen eller "sänka" karmen med en vitmålad träskiva till samma nivå som innerdelen är för att det inte ska se konstigt ut. Fodren kör du sedan mot sidorna på innerdelen.
Hoppas du förstod vad jag menade med att "sänka" karmen !!
 
TS Comfort skrev:
Tror du kikar på fel modell KnockOnWood när det gäller måtten på Mitsubishi Electrics FH modellserie...
Verkar så ja :surprised:
 
Tack för synpunkterna.

@TS Comfort
Jag tror jag förstår vad du menar. Typ ta bort den övre listen, lägga på ~20 mm foder på det existerande, lägga en vitmålad skiva som list och sen lista på sidorna om denna.
Sen är ju genomföringen och denna verkar komma ganska långt ner; fast det är ju angivet fästplattan och inte aggregatet
Ref Installationsguide

Hmmm, jag har snöat in på Mitsubishi FH35 då det verkar vara det bästa valet ur kapacitetssynpunkt. Kan FUJITSU NOCRIA 14 LBC vara ett vettigt alternativ? Den har ju en mindre innedel, 250 mm höjd men också lägre COP; 4,44 jmfr med 5 på FH35
 
De två pumparna är nog ganska likvärdiga i prestanda och levererar framförallt riktigt bra när det är kallt. Ganska mycket mer än andra pumpar faktiskt.
Har själv Mitsubishin och är toknöjd med den.
 
Har själv innedelen över dörren och det är jättebra, gör att laminatgolvet som ligger direkt på betong känns nästan som klinkergolv med värme.
 
Anna_H skrev:
Har själv innedelen över dörren och det är jättebra, gör att laminatgolvet som ligger direkt på betong känns nästan som klinkergolv med värme.
Ja, det hjälper till att hålla ytterkläder och skor (och hallmattan) torra och goa på vintern.

På min variant pendlar utblåset upp och ner, så den blåser växelvis långt bort till vardagsrummet och ner mot golvet. Valbart förstås :)
 
Redigerat:
Tror du beskriver det som jag menar men du skriver lister istället för foder, huvudsaken är att min beskrivning gick fram.
Fästplattan går nästan hela vägen ner men hålet tar man oftast lite högre upp på högra sidan framifrån sett.
Går det inte på grund av karmen eller vad som finns på utsidan/fasaden får man dra rören en kort bit på insidan för att sedan gå ut genom väggen.
Nu ska man inte bara stirra sig blind på COP värden värden vid +7 grader !!
Men funderar du på andra modeller som är har lägre bygghöjd så har Fujitsu lite "modernare" modeller än Nocria som har några år på nacken.
Även Toshiba har lägre modeller i sortimentet.
 
Har raderat ett reklaminlägg.

/Moderator
 
På era foton så monterar ni fästplattan snett liggandes mot fästplattan så hela innerdelen då lutar bakåt !
Mig veterligen finns det ingen tillverkare som rekomenderar den varianten utan fästplattan ska fästas på plan vägg med erfordligt antal skruvar.
Risken vid en lutande innerdel är att vid hinder (tex mycket damm ) för kondensvattnet kan det rinna ut i bakkant eller att kondensvattnet inte följer den tänkta vägen ner i droppskålen.
Klarar inte modellens kondesutlopp att få ut vattnet med en lutande innerdel så riskerar det att ligga kvar i droppskålen och med tiden bildas mögel.
Sitter inte fästplattan dikt mot vägg så kan man även få ljud från innerdelen.

Men era rådgivare kanske tycker annorlunda då dom har monterat den lutandes eller om det är någon av era montörer.

Rekomenderar att man tar bort foder , monterar innerdelen i våg som det är tänkt på sin fästplatta på rekomenderade fästpunkter för att sedan kapa fodren så dom går mot innerdelen.

Sedan finns det kanske bättre val än Nocria som ni föreslår i er blogg då det är en modell som har ett antal år på nacken, lämnar mycket effekt men tex eftermontera värmekablar i bottentråget är det få modeller som behöver nuförtiden utan dom styrs via avfrostningen och är monterade från fabrik.
Nocrian är 25 på höjden men det finns alternativ med lite högre bygghöjd eller kanske hitta en annan placering om det är möjligt med lite högre bygghöjd
 
Nu försvann inlägget som jag svarade på så dom som han se monteringsförslaget från nätföretaget i Göteborgstrakten vet vad jag menar angående deras rekomendationer på någon blogg angående att montera innerdel ovanför en dörr.
 
Det går inte att sätta innerdelen lite mer till vänster mot trappen då ?
Kanske enklare att modifiera ljusinsläppet lite eller är risken att slå i innerdelen med huvudet större.?
Annars tycker jag det är en bra placering över ytterdörr , har själv så över ena ytterdörren.
 
@Micro
Nja, vet inte det. Klart att det går men risk att den hamnar i vägen när möbler osv skall upp till övervåningen (har detta problem ner till källaren med nuvarande placering)

@TS Comfort
Den nyare Fujitsu-modellen du tänker på; är det Fujitsu 12 LECAN?
Denna ger ju lite mer plats (H=260mm) och kanske man inte skall stirra för mycket på siffror och specar; är erfarenheterna bra ang. Fujitsu 12 LECAN?
(fick även en mail-notifiering med det borttagna inlägget :) )

Sen en annan fundering; inkoppling elektriskt så tolkar jag det som vanligast att utedelen kopplas in och innedelen får sin matning via utedelen. Är det korrekt (t.ex. för LECAN)?
 
Vanligast är nog att innerdelen matar ytterdelen med ström (elektriskt)
Men det finns några som gör tvärtom , kolla med den du har tänkt köpa pump av hur strömmen ska matas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.