Hej,

Har i stambyte fått elgolvvärme i mitt badrum - dosan är EB-Therm 205.
Denna skulle ej vara på de 3 första veckorna, displayen lyser inte heller .Men när man går på golvet så känns det varmt, det tyckte jag själv först men tänkte att jag inbillade mig. Men har haft andra på besök som också trott att den varit på och det är mycket tydlig skillnad mot golvet ute bredvid. Det är varmt där. Det märks också tydligt när man känner på plattorna i badrummet mot väggen som är mot ytterväggen jämför med de i mitten av badrummet, de är mycket varmare.

I manualen står det "Om inget alls visas i displayen betyder det att termostaten är avstängd eller inte får någon spänning." men jag tyckte också läsa någonstans (på nätet) att man kunde stänga av att displayen visade någonting även om den var på.

Det verkar som det blivit något fel när detta kopplats in, precis som att golvvärmen står på oavsett vad man gör med kontrolldosan.

Tror jag får dubbekolla detta med dem som gjorde jobbet på måndag - men annars har ni några ideér?Grejen är om detta är fel antar jag att man får riva upp allt antar jag.

Kan det vara något att betongen "kallnar" eller liknande?

Hjälp mottages tacksamt.
 
Redigerat:
När betong och flytspackel härdar bildas värme, inget konstigt alls!
 
JBA69 skrev:
När betong och flytspackel härdar bildas värme, inget konstigt alls!
tack för svar, men hur länge pågår detta menar du? tio dagar sen golvet lades.och det är ingen värme på plattorna längs vissa väggar, borde inte samtliga vara varma?
 
Har kollat med en bekant som säger att så här många dagar (11) efter de ordnat golvet kan de inte vara det som gör golvet varmt - det verkar alltså som att det är elektriska golvvärmen som värmer även att dosan ej visar det (felkopplat) - jag ska försöka komma i kontakt med hantverkarna så fort som möjligt i veckan - min fråga till er (som är objektiva) om golvärmen nu stått på sen golvet lades kan detta få någon negativ permanent inverkan på golvet/elslingan? tack på förhand!
 
Hur varmt är det på golvet? Kan du lägga en termometer? Tom en stektermometer kan ge dig en indikation om tempraturen. Är den över 26-28c så är det en risk. Under bör inte vara en risk.
Och 25c märks verkligen när man går på golvet. Det är varmt för fötterna!


TS bör inte läsa vad jag skriver nu!
Största risken är väl att det spricker i ytan och att tätskiket spricker upp. Men eftersom det är tätskikt på, så hålls lite fukt inne och bör hjälpa att minska risken. Om du inte har plattor som spricker eller slår bom så har du nog klarat mot första risken.
 
corre skrev:
Hur varmt är det på golvet? Kan du lägga en termometer? Tom en stektermometer kan ge dig en indikation om tempraturen. Är den över 26-28c så är det en risk. Under bör inte vara en risk.
Och 25c märks verkligen när man går på golvet. Det är varmt för fötterna!


TS bör inte läsa vad jag skriver nu!
Största risken är väl att det spricker i ytan och att tätskiket spricker upp. Men eftersom det är tätskikt på, så hålls lite fukt inne och bör hjälpa att minska risken. Om du inte har plattor som spricker eller slår bom så har du nog klarat mot första risken.
Har 22 grader i lägenheten ca och det märks verkligen när man kliver in på badrumsgolvet så det kan nog vara rätt varmt där, har lagt en vanligt termometer där (efter bästa förmåga) äger ingen stektermometer.

Om det spricker i ytan och tätskiktet spricker upp då ser jag det ovanifrån tydligt eller? Om det nu är "för varmt" och detta kan hända - är det i närmaste tiden eller är det sånt som händer kanske flera år framöver?
Jag tänker att om en viss tid har passerat då "vet jag att det är OK".

har du något att säga om att detta kan förkorta elslingans livslängd?

Jag vet inte hur man ska ta detta mot de som gjorde jobbet - ska jag verkligen betala full pris för detta ~10 000 ? Känns inte rätt. med detta misstag och vad det kan innebära - några ideér om det? vad kan man kräva.

Tackar för hjälpen.
 
Uppdatering. Temperaturmätaren visar 32 grader när den ligger mot golvet (!!) - eftersom den verkar värma på utan att bry sig om kontrollpanelen överhuvudtaget (Som är avstängd) kanske den fläskar på 100%?
 
Låter inte bra.
Kan du stänga säkringarna som har med badrummet att göra? Borde vara en ny, alt inkopplat på befintliga.

Kan du göra en tempraturkarta över golvet? tex genom att känna på en referensplatta med termometern, och sen känna på ytorna i ett runtnät. Kan vara bra att ha för framtiden, så det du om helva golvet är påverkat, eller bara en viss del.

Vilken typ av underlag har du? Spånplatta, flytspackel och värmekabel, eller det är en grövre kaka? La man armering eller är det fiberspackel som självarmerar?
 
Redigerat:
corre skrev:
Låter inte bra.
Kan du stänga säkringarna som har med badrummet att göra? Borde vara en ny, alt inkopplat på befintliga.

Kan du göra en tempraturkarta över golvet? tex genom att känna på en referensplatta med termometern, och sen känna på ytorna i ett runtnät. Kan vara bra att ha för framtiden, så det du om helva golvet är påverkat, eller bara en viss del.

Vilken typ av underlag har du? Spånplatta, flytspackel och värmekabel, eller det är en grövre kaka? La man armering eller är det fiberspackel som självarmerar?
Finns ingen ny som är isolerad till badrummet och när jag läser hur säkringarna är uppmärkta så finns det ingen som är märkt med badrum.

Du menar att jag tar tempen på varje platta? och antecknar gradantalen för att se var det är golvvärme?
Jag önskar jag kunde besvara dina frågor men jag har inte varit inblandad i när de la golvärmen (stambyte) eller sett hur det gick till - den enda info jag har är att det är små klinkers plattor som golv och elektrisk golvvärme.

Hur ska jag göra som nästa steg? Vad ska jag säga/fråga till hantverkare imorgon?

Tackar för hjälpen
 
Ok,
BRF el Hyresrätt?
Fråga dom imorgon varför golvvärmen är på, och hur detta påverkar torktiden och risken för sprickbildning i flytspacklingen, samt framtida risker för fuktspärren. Om dom bagetaliserar saken kan du söka deras arbetsledare, eller leverantören av flytspacklet, och fråga samma där.

Har det varet såhär varmt hela tiden, eller bara sista dagarna?
 
corre skrev:
Ok,
BRF el Hyresrätt?
Fråga dom imorgon varför golvvärmen är på, och hur detta påverkar torktiden och risken för sprickbildning i flytspacklingen, samt framtida risker för fuktspärren. Om dom bagetaliserar saken kan du söka deras arbetsledare, eller leverantören av flytspacklet, och fråga samma där.

Har det varet såhär varmt hela tiden, eller bara sista dagarna?
Bostadsrätt, varmt direkt när jag flyttade in i fredags. Dem har själva meddelat och lappat upp "obs golvärme får ej vara igång före 21/9 p.g.a. torkning av golv" så om de bagatliserar det så säger dom ju emot sig själva.

Svårt att undvika att bli irriterad här.. men jag får ju helt enkelt säga att dem får lägga om golvet för nu finns det inga garantier för att det inte är skadat.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Fortsättningsvis på detta, nu har tiden gått ut där golvvärmen får sättas på. har satt att den ska gå upp till 45 grader, är just nu 29 grader efter nästan ett dygn (har säkerhetsställt i kontrolldosan att det inte är någon endast på office hours alternativ) - är det friskt och normalt? hur många timmar bör ta efter det att man ställt in att golvet ska bli 45 grader? (tänker på om slingan är skadad)

(har satt den på 45 grader endast för att verifiera att den fungerar)
 
45 grader då får du väl gå med foppatofflor på för att inte få brännblåsor på fötterna:)
 
stake skrev:
45 grader då får du väl gå med foppatofflor på för att inte få brännblåsor på fötterna:)
Som jag sa har satt den på 45 grader endast för att verifiera att den fungerar, för den ska väl kunna värma 45 grader ifall jag kan sätta värdet på kontrolldosan?
 
C
Inte säkert att slingan har tillräcklig effekt för att få upp temperaturen till 45 grader. Du fick ju 32 grader förut när termostaten var "svart" så då kan man ju misstänka att den gick på full fräs då och att maxtemp ligger runt 30 grader.

Sen är det lite speciellt med termostater och golvgivare. När min termostat är konfigurerad för enbart golvgivaren (vilket den skall vara när slingan i första hand skall värma golvet och inte rummet) kan man inte ställa temperaturen i grader celsius utan endast 1 - 10. Med andra termostater kan man säkert kalibrera termostaten mot golvgivaren så att man kan ställa in golvtemp i grader celsius. Ytterligare en variant är säkert att temperaturskalan på själva termostaten inte har något att göra med golvets faktiskt temperatur, trots att det står grader C på skalan. Kontentan är att man inte nödvändigtvis kan lita på gradantalet som står på termostaten när man kör med golvgivare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.