Vi skulle vilja bygga ca 130kvm plus garage (helst dubbel). Tomt plus va kostar 450 000.
Vi har fått en offert från Fiskarhedenvillan gällande Ripan plus enkelgarage.
Nf inkl allt kostar huset 3.2 miljoner (standard utan ändringar eller tillval).
Vi väntar på att få svar från fler företag men det verkar visst dröja.
Min fråga: eftersom vi egentligen hade tänkt oss en maxbudget på 3.6 milj börjar vi sakta förstå att detta är omöjligt utan att vi själva utför mkt av jobbet. Verkar jag ha rätt?
Vår tomt är väldigt plan, med en lutning på 30 cm och i kalkylen räknar FH med att mark, grund och yttre va kostar 430 000. Är det en rimlig summa enligt er?
Tacksam för svar. Tankarna går på högvarv denna söndag:|
 
Så, totalofferten nu ni fått är på 3,2 mill + 450,000 = 3,65mill? Då känns det orimligt att priset går ner, snarare brukar det gå 10% mer för de flesta pga diverse felkalkyler kring mark mm. Har ni räknat med alla kringkostnader som besiktningsmän, bygglovsanmälan och det ena med det tredje? Anlägga tomt?

Ett alt är ju att tex skippa garaget och komplettera med det om ett par år?
 
3.2 inkl tomt. 3.2 är totalkostnaden för Ripan och alla övriga utgifter som bygglov, tomt, räntor, ka etc.
Det som tillkommer är garage, tillval, finplanerande av tomt, altan...
 
Garage borde ni kunna få offert på, även finplanering tomt. Så om ni vill ha detta direkt, gör en bättre kalkyl att ta ställning till. Altan bygger ju många själva.

Har ni ett max tak på 3,6 låter det ju helt enligt att bygga huset för 3,2. Säg att det då stiger 10% vilket brukar vara vanligt så hamnar ni ju på 3,5. Sen gör ni resten successivt? Om ni landar på 3,4 kan ni beställa garaget direkt efter....
 
Oops gammal tråd (låg i listningen på forumet) - vore iofs kul att höra hur det gick ? :)

/K


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10 % låter i mina ögon iofs också som en snålt tilltagen reserv.
"+50% i pengar +30% i tid" eller vise versa är ju en tumregel som jag har hört.

Om det är väldigt välplanerat kan man kanske pressa ned det till +20% i pengar + 20% i tid kanske.
Räknar ni med en totalkostnad (inklusive allt; tomt, grund, skatter, planering, avgifter, KA osv osv), och ni redan har gjort de tillval som ni vill ha (som är dyrare att sättai n iefterhand) på 3.2 så tror jag ni ligger hyfsat till, särskilt om ni kan tänka er att skippa ngt litet om det skulle rusa iväg någon annanstans.

Tomten komemr ni vilja göra iordning (ingen vill bo på en leråker !) men det kan ni kanske göra själva för en relativt billig penning (så gräs med frö etc) ?
Garage är något ni får tittap å när huset är klart och i er ägo då, eller som ngn ovan skrev, om ni i sluttampen ser att ni kommer billigare undan (har jag iofa ldrig hört talas om hitills ;))

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.