men det är onekligen lustigt hur plattorna kan ändra färg, går det att få en bild på det?
 
nino skrev:
oceanis: det där med att man ska dra fixkammen vertikalt är bara en skröna, lägger man på fix och trycker dit plattan så ska fixet flyta ut och täcka hela baksidan.

Finns ingenstans i några branschregler som säger att man ska dra ut fixet åt nått visst håll
Då får jag böja mig för proffsen på plattsättning. Och så får vi hoppas att det är en skröna :)

Men eftersom det ändrar sig och blir mer och mer tyder det ju på ett förlopp som påverkas av något. Och det mest troliga är ju då fukt som finns bakom eller i plattan.

Skulle vara lättare att gissa/råda med några bilder.
 
Dock så händer det att vattnet letar sig i sidled och ut på "konstiga" platser, oavsett vad som står i några branschregler.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
elmont: jo det kan det ju göra, men det beror inte på hur man dragit på fixet...
tror det låg en film på youtube där man drar ut fix och lägger på en glasskiva, glaset blir helt täckt av fix
man måste iof dra på nog med fix och flytta på plattan så att rillorna flyter ut
 
Man har ju genom åren hackat bort rätt många kakelplattor och sett hur olika det kan vara med "utfyllnaden" mellan rillorna. Och jag tror säkert att det händer att vattnet leds snett/åt sidan i verkligheten och det rätt ofta. OAVSETT om det ligger nån film på internet som visar nått annat, vill man visa att vattnet verkligen rinner åt sidorna är det ju bara att ha lite torrare fix som man drar diagonalt och sedan "pressar" dit glasskivan.
 
Men för att återkomma till problelemet. OM plattorna är felaktiga, då är byggvaruhuset som sålt plattorna ansvarigt för utbyte av plattorna, och alla kostnader som kommer med det, är jag nästan säker på.

Problemet tror jag är att komma till en punkt där man kan bevisa att plattorna är felaktiga, och monteringen på alla sätt gått rätt. Ex. så är man ju skyldig att kontrollera ev. färgavvikelser innan monteringen. Då blir frågan, hur skall man bevisa att plattorna såg OK ut före monteringen.
 
nino skrev:
men det är onekligen lustigt hur plattorna kan ändra färg, går det att få en bild på det?

Som redan nämnts så har plattorna blivit väldigt mörka, kan tyvärr inte lägga upp en bild just nu, då vi befinner oss på landet.
Jag undrar bara över hur man skall upptäcka felorsaken, svårt att se en besiktningsman upptäcka detta med bara ögat.
 
hempularen skrev:
Men för att återkomma till problelemet. OM plattorna är felaktiga, då är byggvaruhuset som sålt plattorna ansvarigt för utbyte av plattorna, och alla kostnader som kommer med det, är jag nästan säker på.

Problemet tror jag är att komma till en punkt där man kan bevisa att plattorna är felaktiga, och monteringen på alla sätt gått rätt. Ex. så är man ju skyldig att kontrollera ev. färgavvikelser innan monteringen. Då blir frågan, hur skall man bevisa att plattorna såg OK ut före monteringen.

Jag har kvar ett antal kartonger med plattor vi nyttjat och dessa är helt vita, felet med mörknaden har uppkommit med tiden.
Jag tror att det bör vara byggvaruhusets uppgift att bevisa detta, för vad jag läst mig till på konsumentverket så är/verkar konsumenten vara väldigt stark gentemot näringsidkare ?
 
elmont skrev:
Man har ju genom åren hackat bort rätt många kakelplattor och sett hur olika det kan vara med "utfyllnaden" mellan rillorna. Och jag tror säkert att det händer att vattnet leds snett/åt sidan i verkligheten och det rätt ofta. OAVSETT om det ligger nån film på internet som visar nått annat, vill man visa att vattnet verkligen rinner åt sidorna är det ju bara att ha lite torrare fix som man drar diagonalt och sedan "pressar" dit glasskivan.
Om vattnet nu rinner åt sidorna, hur är det då möjligt att vi har vatten upp på andra raden utav kakel ?
 
-A-81 skrev:
Om vattnet nu rinner åt sidorna, hur är det då möjligt att vi har vatten upp på andra raden utav kakel ?
Beroende på var vattnet kommer in. Var har du duschen tex.
Det blir så mycket spekulation när du inte kan visa en bild eller något så man vet lite mer detaljer.
 
Om det är en normal glaserad platta så låter det osannolikt att den bara skulle ändra färg om allt var rätt i övrig installation. Dvs torrt bakom och ingen annan yttre påverkan på plattan. För normala kakelplattor ändrar inte färg efter att dom är brända. Så därför spekulerar vi i vad som fysiskt kan påverka den och då ligger vatten väldigt nära till hands.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Beroende på var vattnet kommer in. Var har du duschen tex.
Det blir så mycket spekulation när du inte kan visa en bild eller något så man vet lite mer detaljer.

Duschen är i ett hörn och de mörka plattorna fortsätter åt båda hållen, alltså fortsätter de utanför duschzonen.
 
För att försöka sammanfatta och förstå:

Det är dom två nedersta raderna av plattor i själva duschhörnan ?
Plattorna som är påverkade är dom i duschen samt plattor utanför duschen direkt anslutna till de som är påverkade inne i duschen?

Har jag förstått rätt :)
 
Satte man de två nedersta radrena sist när man kaklade?

Är det hela plattor som är missfärgade eller är några missfärgade till hälften?
 
oceanis skrev:
För att försöka sammanfatta och förstå:

Det är dom två nedersta raderna av plattor i själva duschhörnan ?
Plattorna som är påverkade är dom i duschen samt plattor utanför duschen direkt anslutna till de som är påverkade inne i duschen?

Har jag förstått rätt :)

Du ser vad enkelt, du behöver inga bilder, du vet nu exakt hur badrummet ser ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.