Om huset har ett platsbyggt funkiskök i original från 1939, är det inte i så fall rätt dumt att byta ut det mot ett nytt skräpkök från IKEA? Människor betalar faktiskt rätt mycket för att återställa interiörer från den tiden eller tidigare som har förstörts av klåfingriga boende eller hyresvärdar under efterföljande decennier.

Om jag skulle vara spekulant på ett hus eller en lägenhet från 1930-talet skulle jag hellre se kök och badrum (och så mycket som möjligt av det övriga: golv, dörrar, dörrhandtag o.s.v.) i original -- eller åtminstone något som skulle kunna vara original -- och ges möjlighet att fatta mina egna beslut om hur jag eventuellt vill förändra bostaden, än att tvingas leva med någon annans tvivelaktiga budgetrenovering som gjorts bara för att få huset sålt.

Om det däremot är ett kök installerat på 1970- eller 1980-talen kan det kanske lika gärna bytas ut. Då handlar det väl bara om att byta ut halvgammalt ofräscht spån- och laminatskräp mot nytt och, åtminstone den första tiden, fräschare spån- och laminatskräp.
 
Tack för alla svar och tips!

Jag skrev fel om värmepumpen, det är luft-vatten vi har installerat och inget annat, en ovanligt stor variant som kostade en bra bit över 100k monterad och klar. Prisklass på huset är runt 2 miljoner.

Jag har inte tänkt mig att ta in hantverkare för att göra "lyxrenoveringar" av kök och badrum, det inser jag att det aldrig kan gå runt. Köket är tyvärr inte original på nåt sätt, utan som någon beskrev det "spån- och laminatskräp" från 80-talet med en riktigt ful plastmatta på golvet. Det allra största problemet med köket är dock inte standarden egentligen, utan att det på typiskt funkismaner är väldigt litet och trångt. Känns som ett för stort projekt att göra nåt åt det i det här sammanhanget tyvärr.

Badrummet är halvt original, original inbyggt badkar, kakel och klinker men utbytta prylar i övrigt. Jag har haft planer på att bygga om det helt, dra nya avlopp och flytta runt lite på toastol/handfat, sätta dusch i stället för badkar osv, men kanske att man kan göra någon lite mindre insats för att bara få det fräscht och ordentligt användbart.

Vi har satt en häck utåt gatan, men det tar ju några år för den att växa till sig och bli tät. Tomten är ett bekymmer för sig, den är ganska stor och väldigt vildvuxen, har röjt lite efterhand men där finns mycket kvar att göra.

Vi har ju inte gjort något riktigt försök att sälja huset så hur svårsålt det egentligen är vet vi inte. Vi har bara haft en mäklare till att titta på det. Läget är relativt unikt, det var längesen något av de andra husen längs gatan såldes så det går inte att gissa så mycket utifrån det.
 
Ang badrumsrenovering så frågar alltid mäklare efter våtrumsintyg om det är nyrenoverat. Men måla vitt där det går.
Visst det känns tungt om köparna renoverar direkt men huset kanske i vilket fall som helst blev mer lätt sålt eftersom det gav en fräsch känsla. Lycka till
 
Jag har funderat ett varv till, och hittar ett undantag från regeln att totalkostnad alltid överskrider ökat marknadsvärde. Detta undantag heter skydd mot buller och insyn!

Om bostaden har taskigt läge intill en trafikled kan marknadsvärdet öka väsentligt mer om man dämpar buller och trollar bort insyn med exempelvis plank och/eller häck. De flesta spekulanter sitter själva i bil när de närmar sig stället, och kliver ur först när de står inne på tomten och slagit av sin egen bilmotor. Att de i detta ögonblick istället för bilar, bilar och åter bilar kan höra vinden i ett träd ökar fastighetens attraktivitet enormt.

Dubbelchecka med mäklaren, och se till att visa upp huset vid tidpunkter när trafiken är som lugnast.
 
  • Gilla
Chreo och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med maraboy, nya fräscha handdukar i badrummet och likaså dukar på borden säljer! Ju aptitligare rummen är inredda/dekorerade desto smakligare känns det som spekulant. Förhållandevis billigt samt att du får med dig prylarna när du flyttar.
Lägg in klickgolv istället för tråkig plastmatta i köket, billigt och relativt enkelt. Dessutom väldigt lättstädat! Tvätta av dörrlister och dörrar från fläckar, städa riktigt ordentligt och tvätta fönstren inför visningen. Fräscha krukväxter gör sitt till, rensa bokhyllan från "fula" böcker och prydnadssaker. Ta bort/göm alla lösa kablar från golv och väggar, det finns inget tråkigare än sladdhärvor som ringlar sig utmed golvlisten.
Provgå på en annan husvisning och fokusera på vad ni själva hänger upp er på, vad som stör ögat.
 
Byta golv är ju lätt. Lägg in nya golv o måla "lust och fräsht". Tar kanske 6mån för en villa, ett par veckor om man är ledig. Har du nån gammal trapp? Lundbergstrappkit gör susen.

På tal om badrum. Har följt ett exempel på hus dävr vi bor som var till salu 2011 när vi tittade. Då för 4,3 mille. 2012 var det ute igen, efter badrumsrenovering, för 4,995 millr......tror faktiskt det såldes för 5 nått. 2011 såldes det för 4,3, eller något under.......få spekulanter. Vi fastnade inte för planlösning......men de som köpte o la 150,000 på badrummet gjorde ett klipp.
 
Hemmakatten
I vårt förra hus var köket dåligt planerat och plastmatta på golvet. Vi la ut två trasmattor och lånade ett häftigt/fräscht bord och i och med det var köparnas blickar riktade mot annat än det tråkiga golvet.

Har man ett hus som är svårsålt så menar jag att man bör måla väggarna i fräsch färg (eller tapetsera). Det kostar så lite och ger ett avsevärt mervärde.

Inred även de vanliga rummen så att en köpare förstår (och tänker längtansfullt) hur rumen kan användas. T.ex låna babysäng och inreda till babyrum med skön (amnings)fåtölj.

Vi hade en hörntomt ut mot en ganska trafikera genomfartsväg. Trädgården var ganska bra men med några "dippar". Ut mot genomartsvägen satte vi upp ett par bambujalusier med växter framför så att man inte såg vägen. I mörka hörnet med komposten mot tre grannar la vi ut vit marmorsten lite grann så att blicken drogs dit och man tyckte att trädgården fortsatte långt in bakom snåren (vi hade en liten normal villatomt.

Vi gjorde lite mer saker, men när vi sålde så var det det högsta priset för ett hus i det området med den vägen utanför. Hade vi väntat ett år (vilket i kunde ha gjort) hade vi fått en miljon mer, men huspriser är svårt att sia om.

Så mitt tips är att måla väggar, lägga ut mattor, ta bort så mycket som möjligt och skapa öppna ytor (vardagsrumsbordet tar bara plats), tänk att det kommer 50 personer som kommer att uppleva huset som trångt om inget tas bort,
 
il_duce skrev:
Kök kan göras om billigt om man gör det själv och köper på ikea. 30 000 kr för ett nytt och fräscht kök.
Det där tycker jag var ett riktigt dumt tips! Byt absolut INTE ut något som är original, även om det är slitet, mot IKEA-smäck. Inget ont om IKEA, men i en tid när 40-50-tal och funkis är toppmodernt låter man så många orginaldetaljer som möjligt vara kvar, och överlåter till köparen att avgöra om det ska rivas ut eller inte.

Bättre att hitta få mäklaren intresserad av "tidstypiska detaljer".

Är det däremot något i huset som renoverats på 70-talet kan det vara bra att byta det mot billigt neutralt "ljust och fräscht". Men då pratar vi målning av väggar, byte av handtag på köksluckor, målning av desamma (kostar inte mer än omkring 5000), inte riva ut hela köket för 50 000 eller mer.
 
Anna_H skrev:
Det där tycker jag var ett riktigt dumt tips! Byt absolut INTE ut något som är original, även om det är slitet, mot IKEA-smäck. Inget ont om IKEA, men i en tid när 40-50-tal och funkis är toppmodernt låter man så många orginaldetaljer som möjligt vara kvar, och överlåter till köparen att avgöra om det ska rivas ut eller inte.

Bättre att hitta få mäklaren intresserad av "tidstypiska detaljer".

Är det däremot något i huset som renoverats på 70-talet kan det vara bra att byta det mot billigt neutralt "ljust och fräscht". Men då pratar vi målning av väggar, byte av handtag på köksluckor, målning av desamma (kostar inte mer än omkring 5000), inte riva ut hela köket för 50 000 eller mer.
Om du hade läst tråden innan du svarat hade du sett att det var "spån- och laminatskräp".
 
il_duce skrev:
Om du hade läst tråden innan du svarat hade du sett att det var "spån- och laminatskräp".
Jodå, jag har visst läst tråden, men varför byta skräp mot annat skräp för så mycket pengar när det går att få det att se presentabelt ut för så mycket mindre pengar, och låta köparen göra ett riktigt jobb själv. Alltså: Låt original sitta kvar, eller fräscha upp skräp.
 
Om köket är litet så nästa ägare vill kanske ändra om planlösningen och det oftast innebär att man river ut gamla köket. Vad har då köksrenovering före försäljning för värde för köparen? Zero kr. Dock kan man piffa till det för några 100- lappar så det ser fräschare ut. Köp hellre det du kan ta med dej när huset är såld fex nya handdukar, nya bäddkläder, dörrmatta o dylik.
Eller sänk din renoveringstempo och krav du ställer på dej själv och bo kvar i huset :). Ta ett "sabbatsår" från renoveringar :).
gaia
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det har ingen betydelse vad nästa ägare tycker och tänker utan meningen med det hela är "om jag t.ex. byter ut köket, får jag tillbaka pengarna jag lagt ut och lite till?" Detta helt utan att tänka på resursslöserier och vad kanske måhända nästa ägare vill göra, huvudsaken nästa ägare är villig att betala för att du gjort det.
Jag tror att många idag är villiga att betala lite mer för ett hus som är inflyttningsklart (utan renoveringar som måste göras direkt man flyttar in) och de som vill ha ett renoveringsobjekt vill ju inte betala lite extra bara för att det inte är gjort något alls.
 
Det man skall göra är att försöka åtgärda sådant som verkligen lyser i ögonen på en köpare. Sprucket, flagnat, håligt, missfärgat, fuktskadat, droppande, illaluktande, skevt etc. Sådana saker får obönhörligen människor att dra ned på viljan att betala. Likadant med fula slitna möbler, gardiner och liknande som man ofta har står och som visst fyller en funktion, men som inte ger intryck av att höra hemma i ett dyrt hus.

Vildvuxen tomt är inte så roligt heller, men en uppvuxen trädgård är värd mycket. Vårda fruktträd och bärbuskar, och finns det ett bra köksträdgårdsland så är mångas lycka total.

Eldstäder är folk som tokiga i. Finns det, så försök se till att de fungerar. Titta också på sådant som snabb Internetanslutning, IP-telefoni, TV via Internet och liknande saker som många yngre uppskattar. Bara en sådan sak som att gamla strömbrytare i bakelit är bytta mot moderna brytare med dimmer i vardagsrummet kan få folk att känna att de hamnat rätt. En liten skrubb i källaren som fungerar som vinkällare behöver inte heller vara fel.

Har man inget annat att att komma med i ett trångt och slitet kök så finns ju alltid potentialen att visa upp. Skissa upp ett ombyggt drömkök och låt ritningen ligga framme på visningen för att berätta vad ni hade tänkt er. Värmen som är utbytt torde leda till mycket lägre driftkostnader, också något att peka på. Trevliga grannar, nära till affärer, skola, daghem, allmänna kommunikationer och liknande saker är väl också saker man kan visa upp och som gör ett hus lite trevligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.