Det man gör är att genom att variera högt och lågt tryck så vidgar man sprickorna i berget. Det finns dock risker där man kan öppna upp sprickor uppåt vilket kan ge ytvattenläckage, det kan också frigöra mycket slam som oftast försvinner efter ett tag.
En del kan dock få lerinträngning som inte är roligt.
Men man ska inte undvika att trycka en brunn om tillrinningen är dålig.

Viktigt är att ta ett ordentligt vatten prov efteråt. Om inte JP Brunn tillhanda håller det får du säga till.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Det gör man ! Speciellt när det är risk för skador i närliggande hus.
Ett exempel bara: [länk]

Lite mer: [länk]
Nej, detta är inte alls samma sak, om du ursäktar ;)
Stenspräckningen här genomförs med hjälp av krutpatroner, jag är själv licensierad stenspräckare :)
I fallet med "spräckning" av brunnar används inte några explosiva ämnen har jag förstått.
 
thomasx skrev:
Nej, detta är inte alls samma sak, om du ursäktar ;)
Stenspräckningen här genomförs med hjälp av krutpatroner, jag är själv licensierad stenspräckare :)
I fallet med "spräckning" av brunnar används inte några explosiva ämnen har jag förstått.
Jaha då vet du väl skillnad på hydrauliskt tryck och gastryck också.
Med sprängning med traditionella explosiv ämnen används gastrycket dvs tryckvågen som bildas vid den kemiska processen för att spräcka upp berget och när man tillsätter vatten för vattenspräckning använder man det hydrauliska trycket.
Sättet man skapar det hydrauliska trycket kan ju ske med olika metoder tex med en liten gasladdning eller med en hydraulpump. Men metoden och principen är densamma.
Skillnaden ligger i att du slipper kringflygande saker samt vibrationer och skador pga tryckvågen från explosivämnet men vid en hydrauliskspräckning där du använder icke kompressibel vätska kommer trycket att bli noll direkt stenen spräcks vilket gör att du slipper sådana olägenheter.

Så jag håller inte med dig om att det inte är samma sak. Det ända som skiljer är att du har en hydraulpump som ger höga tryck i fallen då du har stora mängder vatten i hålet och stort berg men kan klara dig med en liten gasladdning för att skapa trycket vid små sten som du uppenbart håller på med. Sen vill man inte ha explosivämnen i borrhål för detta är inte så bra för hälsan.

Fel eller rätt ? :)
 
oceanis skrev:
Jaha då vet du väl skillnad på hydrauliskt tryck och gastryck också.
Med sprängning med traditionella explosiv ämnen används gastrycket dvs tryckvågen som bildas vid den kemiska processen för att spräcka upp berget och när man tillsätter vatten för vattenspräckning använder man det hydrauliska trycket.
Sättet man skapar det hydrauliska trycket kan ju ske med olika metoder tex med en liten gasladdning eller med en hydraulpump. Men metoden och principen är densamma.
Skillnaden ligger i att du slipper kringflygande saker samt vibrationer och skador pga tryckvågen från explosivämnet men vid en hydrauliskspräckning där du använder icke kompressibel vätska kommer trycket att bli noll direkt stenen spräcks vilket gör att du slipper sådana olägenheter.

Så jag håller inte med dig om att det inte är samma sak. Det ända som skiljer är att du har en hydraulpump som ger höga tryck i fallen då du har stora mängder vatten i hålet och stort berg men kan klara dig med en liten gasladdning för att skapa trycket vid små sten som du uppenbart håller på med. Sen vill man inte ha explosivämnen i borrhål för detta är inte så bra för hälsan.

Fel eller rätt ? :)
Rent sakligt har du helt rätt, inget konstigt med det, och ingen som hävdat något annat heller, tycker jag. :)

Men menar du alltså att man vid spräckning av borrhåll för brunn når samma effekt som vid spräckning av sten med krut och att syftet vid brunnsspräckningen faktiskt är att spräcka berget, inte bara vidga/rensa befintliga sprickor?

Det är på många vis säkrare att spränga/spräcka "under vatten", men det är faktiskt fortfarande en gas som ger tryckvågen, så ingen skillnad på den punkten. tryckvågen fortplantas sedan via vattnet som dämpar "den farliga" effekten av gasens utvidgning. Det är dock värt att notera att vatten inte alls är en nödvändighet, när man spräcker en friliggande sten trillar bitarna som regel bara rakt ner, för det finns inget som "håller emot" åt något håll. Finns nog en hel del filmer på youtube som visar det. Vid spräckning med Simplex används inte heller vatten överhuvudtaget, även om metoden också fungerar under vatten.
 
Hur mycket vatten brukar det vara i en brunn? Just nu är det ca15 meter med vatten så nån slags tillrinning måste det iaf vara.
 
thomasx skrev:
Men menar du alltså att man vid spräckning av borrhåll för brunn når samma effekt som vid spräckning av sten med krut och att syftet vid brunnsspräckningen faktiskt är att spräcka berget, inte bara vidga/rensa befintliga sprickor?

Det är på många vis säkrare att spränga/spräcka "under vatten", men det är faktiskt fortfarande en gas som ger tryckvågen, så ingen skillnad på den punkten. tryckvågen fortplantas sedan via vattnet som dämpar "den farliga" effekten av gasens utvidgning. Det är dock värt att notera att vatten inte alls är en nödvändighet, när man spräcker en friliggande sten trillar bitarna som regel bara rakt ner, för det finns inget som "håller emot" åt något håll. Finns nog en hel del filmer på youtube som visar det. Vid spräckning med Simplex används inte heller vatten överhuvudtaget, även om metoden också fungerar under vatten.
Jag är inte brunnsborrare så jag vet inte alla fenomen vad gäller att få vatten men det hör till sakens natur att man utvidgar inte en spricka i ett berg utan att berget naturligtvis spräcks. Det som sker är att vissa av alla de mikro sprickor som finns i berget naturligtvis spricker upp och du får en bestående skada på berget. Så nog har du spräckt det.

I vatten sker ingen direkt dämpning utan tryckvågen, vatten kan förflytta sig hur långt som helst men den dämpas av att det finns material och luftbubblor i vattnet som är kompressibla och därför dämpar bort tryckvågen efter hand. I stenen så händer det att trycket går mot noll väldigt snabbt när stenen spräcks och här använder du så små mängder av explosivt ämne.

Om du spränger berg under vatten och vill skydda omgivningarna så använder du ibland tricket att pumpa ner massor av luft i vattnet omkring sprängplatsen med hjälp av stora kompressorer. Då kommer du att få en dämpning när bubblorna i vattnet komprimeras.
 
Redigerat:
ChrisseE skrev:
Hur mycket vatten brukar det vara i en brunn? Just nu är det ca15 meter med vatten så nån slags tillrinning måste det iaf vara.
Kan du pumpa upp en bestämd mängd vatten, och sedan mäta hur lång tid det tar att fylla upp till 15 meter igen? På så vis borde du kunna få en indikation på tillrinningen.
 
thomasx skrev:
Kan du pumpa upp en bestämd mängd vatten, och sedan mäta hur lång tid det tar att fylla upp till 15 meter igen? På så vis borde du kunna få en indikation på tillrinningen.
Nä jag har ju ingen pump ännu, så det kan jag inte kolla. Imorrn kommer spräckaren, hoppas fan det kommer ordentligt med vatten!
 
ChrisseE skrev:
Nä jag har ju ingen pump ännu, så det kan jag inte kolla. Imorrn kommer spräckaren, hoppas fan det kommer ordentligt med vatten!
Man vill självklart ha vatten men man behöver inga jätteflöden för att det ska räcka. Med 70m borrhål så har du ca 700l vatten bara i hålet. Och en normal familj förbrukar runt 5-600liter per dygn.
Så du behöver inte oroa dig, det går bra. Sen är det bara analys och vattenfilter. :)
 
Fy fan va skönt! Nu är det tryckt och klart och brunnen ger minst 400 liter i timmen :)
 
  • Gilla
tbear
  • Laddar…
Grattis!! Ingick det analys?
 
Nä ingen analys i priset tyvärr. Men man ska väl vänta ett par månader först har jag för mig dom sa?
 
Ok! Man brukar registrera provet hos SGU och är man ansluten så ska ett prov lämnas in.

Men det är rätt som du säger man ska avvakta vattenprov. Omsätt vattenpelaren genom att spola 1-2 timmar avvakta 2 sen spola igen.
Det gör att du snabbare får bort borrslam (borrkax) som du får rent vattensprickorna. När vattnet ser klart och fint ut. Så använder du vattnet normalt i ett par veckor sen kan du ta analys.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Jag ska borra efter vatten i ungefär samma område. Är därför nyfiken om du blev nöjd med jobbet som din borrare gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.