Hur brukar ni göra när ni ska skriva ett inlägg med många bilder? Jag har testat två varianter, men tycker inte någon funkar till 100%.

1. Ladda upp en bild i taget.
Så här gör jag oftast. När jag vill ha in en bild i texten klickar jag på "Infoga bild", letar reda på bilden på datorn och infogar den i inlägget. Sen skriver jag lite till tills det är dags för nästa bild. Då klickar jag på "Infoga bild" igen. Men då är helt plötsligt "Från Internet"-fliken vald i stället. Så då blir det ett extra klick för att leta reda på bilden.

2. Ladda upp alla bilder på en gång.
Det här har jag bara testat ett par gånger. Jag väljer alla bilder jag vill ha med i inlägget och så infogar jag dem. Men då får jag bara en lång lista på bild-nummer i rutan jag skriver mitt inlägg i. Jag har inte lyckats lista ut hur jag med hjälp av bild-nummret/IDt ska kunna se vilken bild som är vilken. Dessutom verkar bilderna komma i någon slumpvis ordning. Så enda sättet jag har hittat för att se vilken bild som är vilken är att förhandsgranska inlägget. Inte heller särskilt smidigt.

Gör jag något tokigt i metoderna ovan? Finns det något annat sätt att göra det som är smidigare?
 
Det första alternativet är trevligast för oss som läser tråden.
Om än lite jobbigare för trådskaparen.

Och alltför många bilder i ett inlägg gör att man tappar fokus.
Och undrar "Vad vill han/hon?"
Dela i så fall hellre upp bilderna på flera inlägg.

Text mellan bilderna är mycket viktigt.
Vi trögfattade måste få förklarat för oss vad vi skall titta på och varför vi skall titta på varje enskild bild.

Så tycker jag i alla fall :)
 
Jag inser nu att jag var otydlig. I alternativ 2, efter jag har laddat upp alla bilder så sorterade jag dem i rätt ordning och skrev in text mellan dem.

Slutresultatet blir samma både när jag använder alternativ 1 och 2. Det är bara vägen dit som är lite olika :)
 
Det som är problemet/jobbigt med 1 är alltså att jag får klicka på "Infoga bild" flera gånger och navigera fram till rätt bild flera gånger.

Det som är problemet/jobbigt med 2 är att man måste sortera bilderna i rätt ordning, och enda sättet som jag vet för att veta vilken bild som är vilken (så man vet hur de ska sorteras) är att förhandsgranska inlägget.
 
OK, jag förstår dina funderingar.

Men mitt omdöme kvarstår, också för att det blir mera överskådligt för dig som författare/trådskapare:
Kör på ettan, så känner du att du har full kontroll över processen.

Några extra musklick är väl inte hela världen.

Tänk på Shakespeare som fick skriva alla sina sonetter för hand!
 
Nää, det är det inte. Har ju funkat hittills. Men jag bara hoppades på att det fanns ett smidigare sätt :)
 
Det där med att den byter flik är ett åbäke. Jag satt och svor över det i en hel dag utan att hitta någon fungerande lösning.

Det finns ett sätt till.

1. Klicka på utökad svarsruta.
2. Längst upp till höger finns en knapp "(+) Lägg till". Beroende på webbläsare, flashversion och månfas så kan det vara möjligt att välja flera bilder i taget.
3. Meka till bilderna har landat i den undre halvan av fönstret och har en liten bock på sig.
4. Tryck på "Infoga bilderna i formuläret".
5. Tryck på klar.

Om allting har fungerat som det är tänkt så kommer nu alla bilderna dyka uppsamtidigt och med thumbnails. Om det inte funkar direkt så kan det hjälpa att trycka på förhandsgranska.
 
Nu fick jag leta en stund innan jag fattade vad du menade Johan :)

Men till slut hittade jag "Bifoga filer till inlägget"-knappen. Efter att ha klickat på den såg jag "(+) Lägg till" :) Ska testa den nästa gång jag gör ett inlägg.

Men en sak som hade underlättat rejält hade ju varit om filnamnet var en del av attachment-IDt. Jag inser att det har lite implikationer på säkerheten. Men om filnamnet strippas av allt förutom a-zA-Z0-9 och den genererade delen behålls borde säkerheten inte påverkas negativt, tror jag.
 
Mjo. Tyvärr så är hela attachments-systemet helt magiskt så det är svårt för oss att ändra något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.