Testa anläggningen med ett instrument typ "EUROTESTER" eller"Installationstester FLUKE 1652" och göra alla dom tester som man enligt dom nya föreskrifterna ska göra vid nya anläggningar. du får ett protokoll utskrivet med alla värden på och kan få hjälp att tyda protokollet av en fackman. att öppna dosor och titta säger inte mycket det gör man bara om man misstänker att nått är galet.
Det här utförs lämpligast av en elektriker som både har kunskapen och vanan
 
Krävs någon speciell typ av "extra" behörighet för att få göra en sådan besiktning. Måste t ex elektrikern ha gått någon kurs e motsv?

Nyfiken bara.
 
Mer info om detta är jag intreserad av. Se detta som hypotetiskt och bli nu inte upprörda i att man som amatör på detta vis skulle kunna göra en komplett installation och sedan på den besiktigad.
Nu har ni nog redan fattat vad det handlar om. ;)
Vad säger denna typ av besiktning?
Godkänner besiktaren anlägningen som säker och enligt regler och förordningar?
 
Någon "behörighet" behövs inte för att göra mätningarna men man måste ha tillgång till instrument och ha kunskap om hur man ska gå till väga, det är lite svårare än att bara köpa instumenet och "köra".
Och det är inte en besiktning i egentlig mening utan vissa mäningar och protokoll som ALLA efter 1/8-06 är skyldig att göra vid nya anläggningar.
Och som behörig skulle jag inte vilja "besiktiga" och godkänna en anläggning som jag personligen eller genom någon som jag har fullt förtoende för ej har haft kontroll på under "byggtiden".
Därför att jag som behörig aldrig kan frånsäga mig ansvaret på en anläggning där jag står som behörig. Och det finns oändligt många saker som kan bli fel och så småningom vålla skador. Vållar du som amatör någon skada och jag har behörigheten kan det bli mycket "dyrt"för mig både ekonomiskt och mentalt.
 
Jo den där delen har jag förstått med att man som behörig ansvarar för anläggningen vid ny instalation. Men i detta fallet handlar det kanske om en anläggning som är övertagen i ett köp och den nya ägaren vill få papper på at tden är säker då han faktiskt är ansvarig för att den är det. Jag skulle för egen del vid köp idag då man har läst mycke här gärna ha den möjligheten att få anläggningen riktigt godkänd. Att med denna typ av besiktning även skulle gå att göra "ful" jobb och i efterhand få dem godkännda är säkert det som gör att denna typ av besiktning inte är inskriven i regelverket om hur den bör gå till och hur ansvaret skulle fördelas.
 
Oavsett hur ett eljobb besiktas så är det det anläggningsinnehavaren som har ansvaret för anläggningen i sin helhet, elinst. för att det jobb han har utfört är ok, och besiktningen säger bara att den som besiktade inte hittade några andra fel än dom anmärkningar finns på hans papper och det betyder INTE att anläggningen är felfri, bara att han inte har hittat några fel
 
Oki tack för ett jätte bra svar.
Men nu kommer det som blir riktigt svårt. Hur gör man som ny anläggningsägare för att säkra upp sin anläggning då man är ansvarig? Tar in en montör som drar om allt eller kräver i köpet att det finns specade kvitton på allt som utförts på anläggningen? Eller finns det andra sett att göra detta på? Måste ju finnas massor av anläggnings ägare i detta landet som inte ens vet om att de är ansvariga för något som någon hempulare tvinnat ihop i sömnen. Frågan är om inte jag kommer drömma mardrömmar om detta. :-/
Fortsättningen kommer ju även i hur man gör som ev hyresvärd där lägenhets innehavaren gjort ingrepp utan värdens vetskap och hur han då mellan hyresgäster vet att anläggingen är OK.
 
Aha. Status kontroll är det man ska kräva eller beställa om man vill vara säker på att den anläggningen man ansvarar för är rätt och säker. Vad kostar en sådan mellan tummen och pekfingret?? Då en normalstor villa med normalt stor anläggning.

Sedan undrar jag hur många hyresgäster som vet om detta. Men det hör ju knappast till denna tråden.
 
T
Spinner vidare på denna tråd.
Finns det "standard-protokoll" om man vill besiktiga elen hemma.
Hjäper just en vän som ska sälja sitt hus där vi fixat fram dokument på provrtyckning av skorsten och mätt radon. Alltså har vi intresse av att ha något slags dokument som vid en försäljning intygar att elen är ok i huset ( efter att en inspektion har gjorts)
Någon som vet vad en besiktning kan gå på för ett enplanshus på c:a 200m2, byggt på 60-talet, som har original-el typ porslinssäkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.