Kan bara säga att jag själv när jag gick på dagis rymde därifrån för att en dagisfröken varit orättvis i mina ögon. Var inte svårare än att klättra över det låga staketet (var ju barn som faktiskt sr ute och lekte och klättrade i träden) sol inte var någon match. Sen gick jag hem till mamma som var hemma och bakade bullar. Ni kan ju tänka er hur förvånad hon blev när jag kom hem ;)

Sen skulle jag vilja se det där dagiset där det är 80 ungar ute på gården samtidigt. Sen är det väll upp till föräldrarna att välja det dagis som ni känner er trygga med?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
DIY_freak skrev:
Lite trött på attityden att det hela tiden är andras fel när någon gör något fel och ingen har något eget ansvar. Två små barn går in från gården och in på toa och saboterar (leker kanske är ett snällare ord). Istället för att fråga sig varför ens eget barn gör på det sättet och påpeka att det där är inte OK, så är det enbart personalens problem som inte har märkt att barnen varit borta ett tag? Det är ju inte så att barnen har försvunnit och tagit bussen in till stan eller nåt. De har ju bara gått in på toa, något som rimligen är en ganska vanlig företeelse med barn ute på gården en längre tid. Jag antar att dagiset har ett staket runt gården och en barnsäker grind och då är det väl inte konstigt om personalen främst förlitar sig på dessa system för att barnen inte skall rymma ut på stan.

Det är ju inte precis så att ditt barn har riskerat att förolyckas inne på toan (låter väldigt långsökt, din första antydan om att det skulle vara farligt) och ditt barn har inte kommit bort. Det har helt enkelt ställt till med bus och jag tycker det är fullt normalt att personalen påpekar detta för dig som förälder och om det hade varit mitt barn så hade jag gjort ett allvarligt försök att få två-åringen att förstå att det inte är OK att göra på det sättet, istället för att få dem att tro att det var personalen som hade gjort något fel.

Om barn börjar vandalisera skolan på mellanstadiet, är det också skolans fel för att de inte har tillräcklig uppsyn? Ungefär som att säga att det är villaägarens fel när det blir inbrott, för att man inte har tillräcklig tillsyn? Och bankens fel när de blir rånade, för de har inte tillräckigt bra säkerhetssystem?

Någonstans måste man också kunna begära att individen har ett ansvar. Nu är ditt barn bara drygt 2 år och har inte något rättsligt ansvar, vilket absolut inte betyder att man inte kan försöka få barnet att förstå att man inte gör på det sättet.

Möjligtvis att man tycker att det hela är genant och därför försöker hitta en syndabock hos andra istället?
Vad är ett "allvarligt försök att få en 2 åring att förstå" ? :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D
D09 skrev:
Vad är ett "allvarligt försök att få en 2 åring att förstå" ? :)
Kanske dags att sätta sig in i din roll som förälder om du inte kan förstå det. Men jag minns att du var missnöjd med dagiset även när det gällde din äldre tjej (om jag inte minns fel). Även den gången var det väl inte ditt barns fel att något hade gått sönder, utan då var det också dagiset som hade dålig koll. Din barn är tydligen felfria men går på dagis med noll koll. Förstår inte varför ni fortsätter med dagis.
 
  • Gilla
pinnladan
  • Laddar…
Korvgubbe
Nej där har du fel DIY_freak, i den andra tråden så var det fritidspersonalens fel att dottern hoppade sönder en plastlåda, inte föreskolepersonalens.
 
DIY_freak skrev:
Lite trött på attityden att det hela tiden är andras fel när någon gör något fel och ingen har något eget ansvar. Två små barn går in från gården och in på toa och saboterar (leker kanske är ett snällare ord). Istället för att fråga sig varför ens eget barn gör på det sättet och påpeka att det där är inte OK, så är det enbart personalens problem som inte har märkt att barnen varit borta ett tag? Det är ju inte så att barnen har försvunnit och tagit bussen in till stan eller nåt. De har ju bara gått in på toa, något som rimligen är en ganska vanlig företeelse med barn ute på gården en längre tid. Jag antar att dagiset har ett staket runt gården och en barnsäker grind och då är det väl inte konstigt om personalen främst förlitar sig på dessa system för att barnen inte skall rymma ut på stan.

Det är ju inte precis så att ditt barn har riskerat att förolyckas inne på toan (låter väldigt långsökt, din första antydan om att det skulle vara farligt) och ditt barn har inte kommit bort. Det har helt enkelt ställt till med bus och jag tycker det är fullt normalt att personalen påpekar detta för dig som förälder och om det hade varit mitt barn så hade jag gjort ett allvarligt försök att få två-åringen att förstå att det inte är OK att göra på det sättet, istället för att få dem att tro att det var personalen som hade gjort något fel.

Om barn börjar vandalisera skolan på mellanstadiet, är det också skolans fel för att de inte har tillräcklig uppsyn? Ungefär som att säga att det är villaägarens fel när det blir inbrott, för att man inte har tillräcklig tillsyn? Och bankens fel när de blir rånade, för de har inte tillräckigt bra säkerhetssystem?

Någonstans måste man också kunna begära att individen har ett ansvar. Nu är ditt barn bara drygt 2 år och har inte något rättsligt ansvar, vilket absolut inte betyder att man inte kan försöka få barnet att förstå att man inte gör på det sättet.

Möjligtvis att man tycker att det hela är genant och därför försöker hitta en syndabock hos andra istället?
Skämtar du? Ett par tvååringar som själva försvinner från gården för att gå på toaletten, helt normalt? Önskar det gällde min tvååring, så mycket roligt jag skulle ha för de insparade blöjpengarna.

Jag förutsätter benhårt att personalen har sekundkoll på min tvååring när han är ute på gården, vilket de hittills också har haft, iaf när vi kommer för att hämta honom.

Sen skall givetvis en tvååring tillrättavisas när denne gjort något fel, men tyvärr kommer nya saker att upptäckas och testas och fler fel kommer att göras, med nya förmaningar som följd. Och så kommer det hålla på i många år till.
Det kallas barnuppfostran.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Det otäcka med att så små smiter in på toa o låser är väl risken att någon kan stå på huvudet i toastolen o drunkna.
Jäkelskaper gör väl alla ungar i alla åldrar annars. :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D
mangen5 skrev:
Skämtar du? Ett par tvååringar som själva försvinner från gården för att gå på toaletten, helt normalt? Önskar det gällde min tvååring, så mycket roligt jag skulle ha för de insparade blöjpengarna.

Jag förutsätter benhårt att personalen har sekundkoll på min tvååring när han är ute på gården, vilket de hittills också har haft, iaf när vi kommer för att hämta honom.

Sen skall givetvis en tvååring tillrättavisas när denne gjort något fel, men tyvärr kommer nya saker att upptäckas och testas och fler fel kommer att göras, med nya förmaningar som följd. Och så kommer det hålla på i många år till.
Det kallas barnuppfostran.
Barnuppfostran verkar just vara det som en del föräldrar inte gillar utan istället skyller alla fel på andra omständigheter. Stora tjejen gör sönder en låda. Det var tydligen fritidspersonalen som hade för dålig koll. Lillpojken orsakar en översvämning genom att medvetet (?) proppa tvättstället med papper men det är dagispersonalens fel.

Antar att dagiset inte bara har tvååringar, så gården kanske är inrättad för olika åldrar, så jag finner det inte speciellt märkligt att man kan gå på toa. Jag tror du skall ta ditt barn från dagis om du förutsätter att de har sekundkoll på ditt barn hela tiden.
 
  • Gilla
pinnladan
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Barnuppfostran verkar just vara det som en del föräldrar inte gillar utan istället skyller alla fel på andra omständigheter. Stora tjejen gör sönder en låda. Det var tydligen fritidspersonalen som hade för dålig koll. Lillpojken orsakar en översvämning genom att medvetet (?) proppa tvättstället med papper men det är dagispersonalens fel.

Antar att dagiset inte bara har tvååringar, så gården kanske är inrättad för olika åldrar, så jag finner det inte speciellt märkligt att man kan gå på toa. Jag tror du skall ta ditt barn från dagis om du förutsätter att de har sekundkoll på ditt barn hela tiden.
Ju fler barn på gården desto större anledning till sekundkoll på tvååringarna.

Och nej, det är inte normalt att en tvååring går på toaletten helt själv, inte ens på ett dagis med, oftast, anpassade toaletter för barn mm.
Och tur är väl det, för de flesta i denna ålder kan lika gärna använda toapappret att snyta sig med än att torka sig där de ska efter uträttat ärende (om de mot förmodan ens kommit ihåg att dra av sig blöjan innan de satte sig).

Det handlar inte om att ha koll på ungarna så att de inte orsakar stopp i handfatet eller har sönder en plastback.
Det handlar om att ha koll på ungarna för att säkerställa att de inte försvinner eller riskerar att allvarligt skada sig eller andra.
 
  • Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
D09
DIY_freak skrev:
Kanske dags att sätta sig in i din roll som förälder om du inte kan förstå det. Men jag minns att du var missnöjd med dagiset även när det gällde din äldre tjej (om jag inte minns fel). Även den gången var det väl inte ditt barns fel att något hade gått sönder, utan då var det också dagiset som hade dålig koll. Din barn är tydligen felfria men går på dagis med noll koll. Förstår inte varför ni fortsätter med dagis.
Ha ha du letar fel som George Bush letar massförstörelsevapen ;)

Eftersom jag tidigare skrivit att jag för dialog med honom och du förtydligar med att "allvarligt försök" så frågade jag om du syftar på något annat sätt än dialog, det är det verktyget jag använder och tycker att det funkar.

Klart grabben och tösen gjort fel, har inte sagt att dom gjort rätt. Då hade jag varit där och gett dom lite fästmassa att blanda ner i avloppet så det blir ett rejält stopp. ;)

Sen är inte saker svart och vitt, bara för att ungarna hittat på hyss dvs gjort fel så innebär det inte att personalen gjort rätt.
 
D09
Micro skrev:
Det otäcka med att så små smiter in på toa o låser är väl risken att någon kan stå på huvudet i toastolen o drunkna.
Jäkelskaper gör väl alla ungar i alla åldrar annars. :p
Ha ha fångade lillgrabben hemma ( i somras när vi tränade blöjfritt ) när han suttit på toa, spolat och sedan fort som fan skulle luta sig fram, titta på vattnet, hängde sig ner över ringen för att plaska med handen, fötterna hann precis lyfta när jag fiska upp han.

Tur i oturen var ju att han iaf spolade först ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 skrev:
...Tur i oturen var ju att han iaf spolade först ;)
Tur och tur?

Han hade ju inte kunnat dyka först och spola sen.
Om inte flickvännen hjälpt till förstås.

Verkar vara en framåt grabb!

Påminner om en arbetskamrat som var och hämtade sin lille "Kalle" på dagis.
Då hade grabben lite förstrött skruvat på en vattenkran, krankäglan hade lossnat och vattnet forsade ut och dränkte dagisavdelningen.

På frågan VARFÖR svarade killen Jag skulle bara... :)

Heja Alfons Åberg!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Tur och tur?

Han hade ju inte kunnat dyka först och spola sen.
Om inte flickvännen hjälpt till förstås.
Hade han hoppat i när det som han släppt av låg där i... Då hade jag spolat ;)

Jotack, han är det fart på, alltid glad, nyfiken på allt och fattar fort som fan ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja sånt händer med barn och det går inte att låsa överallt. Toaletter måste ju få finans för de barn som är äldre och för personalen/besökare etc. Alternativt ha toaletterna låsta och man får hämta nyckel.

Tycker inte personalen har gjort något fel alls här, det går inte att ha 100% koll på barnen hela tiden. Då skulle man behöva ha ögon både i nacken och på öronen. Något man däremot kna diskutera är

* Finns det tillräckligt mycket personal?
* Är barngrupperna för stora?
* Finns det rutiner för ex hur man ska hantera toaletter, har alla fått denna information?
* Finns det rutiner hur man ska hantera vikarier, utbildning om lokala regler etc...

Alla dessa frågor är inget som pedagogerna kan påverka (strejk kanske?) utan det är upp till ledningen och ansvariga politiker. Det är ofta där det tar stopp.

Självklart ska ju båda grabbarna få en ordentlig tillsägelse efter detta, deras beteende är ju inte okej. Men det går ju inte att hålla någon skadeståndsskyldig för något sånt, det bara händer ju! Vissa barn är mer oaktsamma än andra, sånt ändras dessutom under årens lopp. Det måste väl ändå finnas pengar för att fixa såna här grejor!


Sen kan jag inte hålla med om att dagis är för slapphänta med hämtningar inte här där vi bor. Jag blev uppringd av vår dotter en dag om jag kunde hämta mitt barnbarn på dagis. Jag har varit med henne nån gång och lämnat men aldrig hämtat själv. Inga problem, då jag skulle in till stan med bilen den dagen (bor på landet). När jag väl kom dit och skulle hämta busfröet som kom och kramade mig kom någon i personalen och stoppade mig och undrade vem jag var. Förklarade det hela och då fick jag informationen att "vi tillåter ingen annan än föräldrarna att hämta barnen". Men min dotter hade ringt er och berättat att jag skulle komma sa jag då. Ja det spelar ingen roll alls, såna är reglerna. Hon som svarade i telefonen har gett fel information blev jag då informerad om. Detta lät helt konstigt så jag bad om att hon kunde hämta föreståndaren, men tydligen var denna person den som hade högst rang där för tillfället, föreståndaren var iväg på någon konferens. Det hela slutade med att barnets pappa fick gå ifrån sitt jobb och komma och hämta (vi fick vänta ca 1 timme). Då gick det bra. Han var riktigt irriterad över detta men trots det så gav de sig inte. Endast föräldrarna får hämta, tillstånd från föräldrar gills inte. Har aldrig hört detta innan, verkar vara väldigt speciella regler de har där. Och oerhört osmidigt. Har för mig att man bytte dagis några månader efter detta...

Sjukt men sant.
 
  • Gilla
mangen5
  • Laddar…
ullberg
Jag har inga egna barn men jag vill minnas att jag fick skicka en bild på mig själv till mina gudsöners föräldrar. Detta för att jag skulle anmälas som "giltig" hämtare på förskolan. Har dock aldrig utnyttjat möjligheten så jag vet inte hur bra koll de har.

Även om man känner sig väldigt utsatt, kränkt & misstänkliggjord när man inte får hämta sitt barnbarn så fattar jag ändå principen. Lite extra omak är det värt för att minska risken att ett barn försvinner med fel person. Sen borde givetvis detta framgått när din dotter ringde @steve5432.

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vårt dagis ringer föräldrarna å kollar när någon annan hämtar. Dvs man kommer inte ifrån dagis med barnen om inte föräldern godkänner det i samband med hämtningen.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.