M
Vi har nyligen flyttat till ett hus som värms med en Klavreström-60 Oljepanna. Jag skulle vilja byta ut brännaren till en TB Mini, samt använda oljetanken till bulkpelletsförråd. Vad tror ni om detta? Oljetanken är på 2 kbm och har ett påskruvat lock på ovansidan som verkar lämplig att använda vid påfyllnad av pellets och ventilationsrör finns ju redan (inloppet för olja).
 
Pannan i sig känner jag inte till och hittade ingen bild på google, men noterade att det finns andra med klavrestömpannor från 60-talet som kör pelletsbrännare i dem. Så där kanske du kan hitta lite info, fanns bl.a. en del på pellets.info forumet såg jag.

Vad gäller tanken skulle jag avråda. Hur tänkte du fylla den? för hand med säckar, bökigt som fasiken, eller dra in ett rör med anslutning för bulkbil på utsidan, då räcker definitivt inte det gamla påfyllningsröret som ventilation. Dessutom för liten volym för att du ska få bra pris på pellets i bulktransport.

Släng ut tanken och börja med ett veckoförråd och pellets på säck, alterntivt bygg eller köp ett rejält bulkförråd.
 
M
Tack för råden. Jag tänkte själv att istället för att köpa ett veckoförråd kunde man använda tanken för motsvarande syfte. Man måste ju fylla på ett normalt veckoförråd i vilket fall som helst på något sätt, oavsett om man använder bulkpellets eller säckar och oljetanken går hursomhelst inte att få bort från pannrummet om man inte skär ner den i bitar som går ut genom dörren. Någon plats för ytterligare grejer i det lilla pannrummet blir dessutom mycket svårt att fixa. Huset är byggt efter att tanken monterats - det var väl aldrig tänkt att något annat skulle användas än olja, kan tänka. Hellre då - tänkte jag - kunde man modifiera den lite så den fick tjänstgöra som förråd, och bulk tänkte jag skulle bli lite billigare bara. Jag har också ett annat förråd (ett uthus, isolerat och uppvärmt) för lagring av säck eller bulkpellets och sen kan jag enkelt fylla på tanken för hand genom ett källarfönster som finns rakt ovanför luckan i tanken. Nog måste väl tanken kunna duga lika bra som ett "normalt" veckoförråd? Jag antar att man måste fixa till det så att skruven "når ner" och kanske fixa till en lutning mot den så att det inte ligger oanvänd pellets som skruven aldrig kommer åt så att säga, men det borde väl gå att fixa? Att trycka in pellets med bulkbil förstår jag dock blir problematiskt, det skulle nog bli ganska dammigt och det behövs ju inte heller om jag gör det för hand...
 
Jag misstänker att du bara kan använda halva tanken då du måste ha en plåt diagonalt så pelletsen åker ner till skruven.
Det är nog inte så lätt att tvätta rent tanken från all olja som har krypit in i plåten.
Och den måste tvättas och saneras från olja innan du kan svetsa och förvara pellets i den.
 
Ja visst kan du använda tanken som förråd, några av kruxen har redan nämnts, som att lägga i någon sned-botten för att inte fylla upp med massa pellets i onödan, du får väl knappast in sådana bottnar genom manluckan? Att fylla låter ju smidigt då genom fönstret, bara att ordna en liten rutschkana och tömma säckarna ner där. Rengöring borde gå att lösa med lite rengöringsmedel och en högtryck i manluckan. Glöm inte galonstället bara :) Lite stökigt att ta hand om tvättvattnet sedan bara. Svetsa måste du ju inte göra, det funkar ju att göra botten med t.ex. formplywood. Ett alternativ kan vara att såga upp toppen på tanken så du får några större rejäla hål. Funkar med tigersåg och bi-metall klingor. Jag sågade upp hela min tank så och tog ut den. Den var nog på ca 4kbm.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
M
Usch, blotta tanken på att såga/svetsa i tanken fyller mig med ruelse! Det blir det nog inget av med...men om det går att lösa rengöringen och snedväggarna så blir jag glad. Jag ska fundera lite på hur man ska kunna utnyttja luckans öppning på bästa sätt. Under tiden är jag glad för fler kloka råd. Hur viktigt är det med rengöringen av tanken och vad bör man tänka på där till exempel? Pelletsen är ju inte tänkt att komma i kontakt med väggarna, men det kanske kan vara ohälsosamt med oljerester om luckan är borta?
 
Låt inte din "rädsla" för att ta tag i sågning i tanken hindra dig. Att såga bort toppen kan vara den enklaste lösnigen. Kanske att såga 5cm innanför kanten runt toppen så man får lite uppstyvning kvar. Ja visst, det tar en liten stund, det låter lite och det går åt några sågblad. Men oj vad mycket enklare allt annat blir sedan. Vääl investerad tid tror jag. På med en bra ljudbok med hörselsnäckor åsså ett par bra hörselskydd ovanpå det så kommer tanken att vara uppsågad av sig själv medan du fortfarande undrar vem fasiken mördaren är.... ;) Trust me, been there, done that ;)

Töm tanken maximalt på olja, jag tryckte in en båt-fender under ena hörnet och pumpade upp med kompressorn så att all olja rann ner till tapphålet i andra hörnet. Fendrar är riktigt bra lyftkuddar. Funkar också riktigt bra att stoppa in i rörändar när man drar in flexrör i skorstenar och dylikt.

Tänk på att tanken kan vara målad invändigt, i alla fall i botten för att förhindra rost från vatten som kan samlas i botten. Om lite oljerester följer med pellets är nog inte hela världen, den var ju ändå tänkt att eldas upp, en färgflagor vill man kanske inte ha med.

Jag har lite svårt att se hur du skulle få till snedbotten utan att såga upp tanken, då får du ta in småbitar och sätta ihop inne i tanken, då får du krypa in själv också, glöm inte mask ifall inte tanken stått öppen en tid och all olja dunstat bort helt.

Blir kanske svårt att fylla ordentligt också om du inte har ordentlig öppning, du riskerar att reducera volumen till 1/4 eller nåt med snedbotten och om du inte kan fylla ut ordenligt, då blir den effektiva volymen som en romb.
 
M
:) Du har nästan övertygat mig om att ge mig in i metallsågningsbranschen, jag inser att pelletsen inte kommer att "flyta ut" som jag tänkte mig och det blir ju inte så stor mängd som går i då förstås...Men det där med sågningen, ifall jag skulle ge mig på det - är det inte lättare att köra med en cirkelsåg med lämplig klinga och hastighet? Själv tänkte jag nog mest på det otäcka med att såga i metall i ett kärl som innehållit olja och risken för gnistor. Oljan ska ju vara borta, men frågan är hur säker man kan vara på att man fått bort all olja så det inte händer otrevligheter när första gnistan ramlar ner i tanken...
 
och så bara för att förtydliga. Låg fart med vassa sågblad och absolut ingen rondell eller liknande .....
plus 2 X6 kg pulversläckare i beredskap
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Fyll på med några cm vatten med diskmedel i botten på tanken.
Det har varit villaolja i tanken, inte bensin ; )

Kör gärna med lite skärolja också, gör god nytta och hjälper till att kyla.
 
M
Ok...tack igen för alla goda råd, men som sagt - jag kommer att behålla tanken i en eller annan form. Den där skruven som blackadder visade verkar dock idealisk, jag behöver ju en något längre skruv än vanligt även från tanken. Jag återkommer med rapport när jag fixat det hela, hur det nu än blir...
 
Har du inte eldat med pellets tidigare är det förståeligt att du inte känner till vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Att då envisas är något du bittert kommer att ångra senare.
Det första du bör göra är att såga ned tanken med hjälp av tigersåg. Använd inte vinkelslip. Tanken är ändå för liten för bulkbeställning Finns Mafa Midi förråd att köpa rätt billigt med pelletsutmatning som är underliggande vilket garanterar bra pelletsmatning utan spånproblem.
Hur ska du senare göra för att rensa ditt tankförråd från spån?
Om ett år eller två när du kommit in i pelletseldning ordentligt vill du byta ut din panna från Klafvrestöm mot en modern lättskött och ekonomisk panna och då är allt jobb med oljetanken gjort förgäves för då åker den också ut.
Vad gäller pannan så passar en billig begagnad TBMini utmärkt för pannan har väl en stor vattenmängd? När du senare byter ut pannan byter du brännare också till något modernt och mera lättskött. Börja bara inte att kosta på Klafvreström någonting utan kör som den är så förlorar du inga pengar där.
Nyckelorden för framgångsrik pelletseldning är: Billigt och Bekvämt.
Lycka till !
 
M
Jag har bott i två hus och eldat med pellets i båda. Den ena anläggningen var just en gammal oljepanna försedd med en TB-mini och det fungerade perfekt i sju år - därför har jag bett om råd här om man tror det kan fungera även med en gammal oljepanna av ett annat märke. Den andra anläggningen jag haft var en modern pelletspanna med brännare som har krånglat från första dagen. Nu har jag att välja på att behålla den här pannan och tanken till en kostnad av kanske en femtedel av vad det skulle kosta att byta ut hela anläggningen. Då tycker jag att det är bättre att först kolla möjligheterna att använda grejerna som finns. På vilket sätt jag är "envis" förstår jag inte - jag har tänkt följa alla råd jag fått om sågning och annat ifall det blir aktuellt.
 
Om det är bråttom att få igång pelletsbrännaren kan du testa att ha pellets i en plasttunna (typ för rödfärg)
Min förra granne var inte säker på att hans panna fungerade bra med pelletsbrännare så han tog en plasttunna och satte skruven i.
När han var nöjd med testresultaten tog han ur oljetanken och installerade ett riktigt veckoförråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.