Rubriken säger allt. Någon som har tips på detta?
 
D09
Köpte en dränkbar pump på jula för ca 350kr, funkar fint :)
 
D09 skrev:
Köpte en dränkbar pump på jula för ca 350kr, funkar fint :)
Jag med, den har skött sitt jobb i 1 år snart iaf!
 
peternicklas
Cheapy säljer Park som fungerar bra. Om man ska använda den under längre tid och den ständigt står i vatten så koppla den på en egen jordfelsbrytare. Har haft 3 st. som utlöst jordfelsbrytaren.
 
Jag ska bara använda den för att tömma poolen en gång om året. Vad använder ni era till om de används så mycket?
 
peternicklas
Som dagvattenpump så den står i en tank hela tiden.
 
Förlåt en korkad fråga, jag hittade denna i poolhuset. Är det en dränkpump? Hur använder jag den i så fall? drankpump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Fabba skrev:
Jag ska bara använda den för att tömma poolen en gång om året. Vad använder ni era till om de används så mycket?
Jag köpte min för att förflytta vatten till en barnpool på 4m3... Från en diskho.... Ha ha ja, gillar elprylar....

Hade den för att tömma poolen också... Likaså cirkulation i poolen.. ett jäkla drag he he

Egentligen så vet jag nog inte varför jag köpte den men den var billig ;)

Borde ha köpt en pump med sugslang istället... Men nu har jag denna roliga leksak :)
 
Jag får tacka för tipsen, köpte en på Jula som fungerar toppen.
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Fabba skrev:
Förlåt en korkad fråga, jag hittade denna i poolhuset. Är det en dränkpump? Hur använder jag den i så fall? [bild]
Det är en manuell pump som ofta brukar sitta i båtar och fungerar där som länspump. För att använda de behöver du ett handtag, stång eller likvärdigt som passar i hålet på armen som sitter i pumpmitt. Med hjälp av detta handtag skall du få bälgen i pumpen att "åka in och ut". Bälgen skapar ett undertryck i pumpen som med hjälp av ventiler suger upp vattnet via inloppet och blåser ut det via utloppen. Vad som är inlopp känner man lätt med handen om man drar fram och tillbaka med armen som är fäst i pumpmitt, det är det rör som det suger in i. Förutom handtaget behöver du också slangar till pumpens in- och utlopp. En av dessa anslutningar ser du överst på pumpen.

Skall du tömma en pool med denna pumpen får du nog hålla på en stund då den suger omkring en deciliter per pumptag på handtaget, kan vara lite mer eller mindre beroende på pumpstorleken vilket inte framgår av bilden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.