JAg målade om fönstrerna i somras och det var en kompis som plockade bort alla tätningslister så jag vet inte om det skall vara mellan fönsterhalvorna eller bara mellan fönster och hus. Är även tacksam för tips av vilken list man skall använda.

Andreas
 
Tätningslisterna ska sitta på fönsterkarmen (mellan förnster och huset) Vissa moderna förnster kan ha det även mellan fönsterhalvorna, men det lär inte vara aktuellt för dig, i.o.m att du har målat om dina (dvs gamla fönster)

Att välja tätningslist är inte enkelt. Det finns dom av "skumgummi" hållbarheten är inte så bra (1-2 år) men de är billiga, sedan finns de av gummi eller silicon.

Men välj utifrån hur stora glipor du vill att tätningslisten ska klara av (det brukar stå på förpackningen) och hållbarhet.
 
Limma eller häfta listerna med häftpistol. Självhäftande är skräp! De lossnar fast en del av limmet sitter kvar och är svårt att få bort. Jag tycker att häftade lister är lättast att hantera. Både att få dit och att få loss om det behövs. Om underlaget är väldigt ojämnt kan man dock behöva limma för att få det tätt.
 
Satsa på silikonlister, limmade med silikonlim. lite bökigt att få på plats men de sitter som berget.
 
Japp. Bara att dra, skära och skrapa.
 
Bara...
 
Kom igen nu...SÅ svårt är det inte.
Det är inte speciellt lätt att få bort små rackarns häftklamrar heller. Och har man använt självhäftande lister och mot förmodan fått dem att sitta kvar så sitter det klister ett värre än silikonet.
 
Det är väl inte så att ni köper lister för att kunna ta bort dom - primärt?

Glasmästarn jag köpte list av sa "ja, silikonlist är det enda som är bra". Det mesta som säljs i byggvaruhuset garvade han åt och sa.... "uj uj uj, rena smäcket". Nä, ring närmaste glasmästare och be att få köpa lite högkvalitativ, talkad silikonlist.

Han/hon kommer bli impad av dina kunskaper - och du kommer (med största sannolikhet) få bättre pris än dedär självklistrande EPA-grejorna som man kan köpa i söta konsumentförpackningar.
 
Jag köpte en rulle med 100m silikonlist i närmsta byggvaruhus. Den har räckt till nästan hela huset. Det är en list som häftas fast och som klarar allt från jättesmala till jättebreda springor. (1-8mm?) Den har fungerat jättebra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.