Hallå alla.

Jag ska lägga stavparkett i vardagsrummet och vill göra det så bra det bara går. Jag har tänkt lägga fiskbensmönster eller dubbelt fiskbensmönster, 408-stavar, med en fris med 272-stavar.

Underlaget är ett träbjälklag med gammalt slätspontat undergolv, 28 mm tjock. Det ska jag skruva ner ordentligt för att få bort lite knarr som nu finns.

Ett lager plywood läggs ovanpå golvplanken för att få upp golvet i nivå med anslutande golv. Givetvis lägger jag skivorna med lite glipor, och sen skruvar jag fast dem.

Sen då? Jag vill verkligen undvika knarr och knäppningar i golvet, så gott det går.

Jag har tänkt spika golven som jag gjort tidigare i andra rum.
Däremot fick jag tipset att även limma där "gångstråken" kommer vara i rummet.
Är det ett bra tips? Fler tips och klurigheter?


ps. egentligen vill jag ha längre stavar, men det verkar hitills lite svårt att finna...
 
Hmm... om jag inte missminner mig är du den enda här på forumet som faktiskt lagt fischybensparkett så jag har ju förlitat mig på att kunna fråga dig sen när det är dags här.....

Blev det bra i sovrummet, med avseende på knarrande etc?
 
Tja, jag tyckte "Badger" verkade så säker på svaren i några andra trådar, så jag hoppades att han skulle svara. Min erfarenhet är starkt begränsad till två rum, där jag lade fiskben samt holländskt mönster..typ.

Jag har lärt mej en del smådetaljer när jag lade de golven. Det var syftet med att lägga två golv på ovanvåningen. Nu är insatsen något högre. Vardagsrummet kommer ju användas så mycket mer - av så många fler.

I både hall och sovrum knäpper och knastrar det lite nu på vintern. Det är dock inget knarr. Jag har mina teorier varför det käpper:
1) Svikt i bjälklaget. Vi har inte världens mest stabila bjälklag på ovanvåningen.

2) Lite kort spik. Jag skulle nog kört med längre för att verkligen få fast bitarna. Kommer inte ihåg just nu vilken längd jag använde.

3) Jag lade golvet under fuktigaste sommarvärmen, så stavarna hann säkert svälla något jämfört att lägga det under torraste vinterkylan. Paketen var inte direkt bomtäta, och de hade legat ett tag innan jag påbörjade läggningen.


Ja, såhär blev de golv jag hitills lagt:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28819/
 
Herrejisses, tre trådar om riktig stavparkett. Det är inte många nuförtiden som lägger (dyrt)  :) Detta var roligt.

Hursomhelst. Spika eller limma. Spikar man går det ta bort samt återanvända. Limmar man så får man behålla golvet för nästan tid och evighet (byter man golv får man då lägga nytt golv ovanpå)

Som jag förstår så är ditt undergolv färdigt eller nästan. För det bästa hade annars varit att "kryssa" för att få bort knarret.

Men
1) kan vara så
2) inte troligt
3) troligt. Men då har du också lite sprickbildning mellan stavarna(ökat vid typ fönster, ytterdörr, kamin). Det går tillbaka på sommarn.

Men,  tillbaka till limmning: Ja, det är det bästa för att det mesta undvika felaktiga rörelse samt knarrningar.

Traditionellt är det spikning som gäller, limning är lite nyare påfund.

BTW, kommer ditt golv från Varberg (som slog igen för ett tag sen)?
Jag har lite parkett liggandes, men det mesta är tyvärr 272 mm

Edit: Såg nu att du hade fått rådet att limma gångstråken. Det är där som sprickbildning och separering kan bli som störst (man kan se detta i äldre hus med stavparkett ifall ni har tänkt på det någongång.)







 
Kryssa? Du menar krysskolva? Tja, ingenting är omöjligt, som Gunde sade. Jag är inte helt främmande för att bryta upp ett stråk mittpå golvet och krysskolva. Det gjorde jag på ovanvåningen.

Knarren jag vill få bort i mitt kommande vardagsrum är lokaliserade till ett par platser. Där har troligen den gamla skråspikningen drivits ut av tidens tand och trärörelser.

(De knäppningar och knirr som jag har på ovanvåningen finns lite här och var. Dessa lämnar jag därhän. Gjort är gjort. Kan inte påverka det med mindre än att jag river hela rasket....dvs NO WAY. Däremot vill jag undvika det i kommande projekt.)

Det golv jag ska lägga är inte inköpt. Jag masserar min gamla inköpskanal, men dörren verkar halvstängd... :-/ så jag måste börja leta säljare. Problemet är priserna och jag är inte riktigt insatt i kvalitetsbegreppen.

Badger: En till fråga, för du verkar ha lagt ett och annat golv: Jag upplever att staven slogs ihop med föregående stav när jag spikade. Kraften i själva spikinslaget gjorde att staven åkte ihop lite, lite extra, så skarven blev obefintlig. Hur löser man det vid limning? Gummiklubba? Är det inte risk att man knuffar iväg hela golvet nån millimeter om man börjar slå och härja? Fäster limmet så snabbt att det ligger benhårt när man väl lagt dit staven?


 
Du var en hårding ;D men kryssa är det bästa.

Efter parkettfabriken i Varberg lades ner är det lite "brist" på det. Men tipset är att kika i Danmark, där det finns ett hyfsat utbud till hyfsade priser.

Nu använder du ek, men det finns andra varianter (typ värmebehandlad ek (mycket mörk), marbao, bok mm) ifall du önskar kika på andra varianter.

När du lägger och slå ihop dem gör du det med en mjuk furubit som du sågar till för att vara lite anpassad till noterna och använder hammare alternativt plastklubba. Gummklubba får du fel rekyl samt skadar noterna.
 
Ja, vad gör man inte för att få bort lite svajj...?
IMG_3370.jpg

Det är bara så jobbigt att krysskolva när de gamla bjälkarna ser ut som bananer.

Badger, har du några danska kontakter? Hörning känner jag till vid namn...
Mina 40 kvm är ju inte så mycket, men jag hade verkligen bra priser från min förre kontakt.

Jag kom på en till fråga:
Rummet är 10x4 meter. Jag har som sagt tänkt lägga 408-stavar som fiskben och listband och 272-fris. Är det godtagbara proportioner?

När jag lade första gången hade jag 408-or både som fris, listband och fiskben. Det ser inte direkt proportionerligt ut (nybörjarmisstag).
 
Intressant tråd, fortsätt att prata.... ;)

Vad var brukligt att göra när det gäller plyfan, skruva eller skruva och limma (i det fallet när undergolvet är ett plankgolv, råspont)?

 
  • Gilla
Leonardt
  • Laddar…
MagnusS skrev:
Jag rev för många år sedan ut ett stavparkettgolv ur ett rivningshus. Under den parketten låg det papp.
Jo jag har funderat litegrann på att lägga lumppapp under staven, men har inte riktigt lyckats motivera det...

Nån erfaren golvläggare kan säkert fylla i här.
 
Papp var förr i tiden.

Hörning är störst men dyrt, kan kika lite för mest prisvärt är ifall du kan komma över parkett från varberg (det var en hel del som skaffade lager, bl a jag men börjar sina). Måtten du har säger mig att dit troligtvis kommer därifrån, samt att Hörning kör med lite andra mått (du kan således inte mixa de olika fabrikat)

Vidare angående läggning, som sakt innan spikning och limning (det går även skruva).

Angående läggningen, så går det även lägga på läkt, men bygger mycket och krymper höjden.

Angående plyfan. Finns olika varianter. Man kan köra med dubbla lager dvs det översta blir då fastlimmat i parketten och understa är fastskruvat, får på så sätt ett golv som inte är känslig för materialrörelse i bjälklag mm). Går även att köra enkelt som ni tidigare har föreslagit. När man limma går det även göra med 22 mm golvspånplattor. som grund.

Går lägga direkt på råspånt, vilket då skruvas fast. Men att tänka på då är att lägga riktningen på parketten tvärtemot råspont (eller tilja eller dylikt) för att på så sätt låsa golvet. Blir för konstiga materialrörelse annars.

Phu, Okej till nästa delämne

Det finns många varianter med mönster (kvadrat, engelsk, hollänsk mm), . När du kör med fiskben finns lite olika varianter.

Fiskben kan köras med tre storlekar (ställde jag till det)

Köra enbart fiskben med 408 mm med fris och list blir som du säger lite oproportionerligt om det är mindre rum, Minska bordes göras frisen med korta således.

Du kan variera och skippa fris och istället köra löpande en 5-6 bredd som en bred list och köra fiskben i det. Eller köra med list och fris, men du går då ner i storlek på fiskbenen till mindre storlek. (typ 272) (mindre tror jag är vanligast)
Med 10x4 kan du hitta på nästan vad som hellst när det gäller mönster.

Men ska man vara ärligt så finns det inga "absoluta" varianter.

Angående kvalitet så är det lite olika klassningar, men det du har använt ser ut som "rustik" dvs lite mer liv o kvistar)

Glömde det innan, eftersom jag har skrivit i andra trådar angående limning. Det måste sättas press på golvet, det är viktigt. Dvs, när du har lagt en bit, lägger du typ en packe parkett eller klinkerspacke eller dylikt för att sätta press. Annars får du lyftningar/resningar i golvet.



 
Tackar för all input Badger.

Att blanda märken har jag aldrig tänkt göra. Jag fick två olika märken vid förra leveransen och de stämde inte i not och fjäder mellan märkena.

Vad gäller kvaliteten på min parkett jag lag förut så är den inte högsta kvalitet, men ej heller rustik. Kan den kallas "classic"? Burseryd kallar ju sina Palace, Classic, och Country. Jag har inga kvistar men något livlig ådring.

Om jag väljer att både spika OCH limma golvet, så lär jag väl inte behöva ett lass tyngder....? Visst kan det vara overkill att både spika och limma, men det är ju ett enkelt sätt att få golvet tight - utan glipor - samtidigt som det limmas för att minimera risken för knäppningar och rörelser....?
 
intressant tråd.
jag har fått tag på ett parti massiv teakparkett i stavar från en polare i afrika. Den ligger hemma och väntar på att bli lagd på min nya platta dvs på betong. Stavarna är fint hyvlade och helt kvistfria men saknar både not och fjäder. De är istället fasade på båda långsidorna åt ett håll. Nu kommer min fråga? Hur ska man lägga detta? Varför har afrikanen fasat sidorna istället för att fräsa not ? Är det kanske tänkt att fasen ska ta upp rörelser i trät? Ska fasen rent av ligga uppåt och sen ska mellanrummet fyllas med gumminåt?

Nån som har nån teroi?
 
Jag kompletterar med en fundering om undergolvet.

Jag har ett bjälklag i Siporex/lättbetong på vilket undergolvet reglas upp.

Jag tänker mig följade uppifrån:

Stavparket
12mm plywood att spika golvet i
22mm golvspån (bärande undergolv)
X mm regel 45mm för att få golvet i höjd med angränsande golv.

Plyfan skruvas i spånskivan, spånskivan skruvas och limmas i reglarna. Reglarna flyter på Siporexen.

Låter detta vettigt tro?
 
Utan att vara utbildad byggare tycker jag din lösning MathiasS låter bra.

Jag skulle dock komplettera din beskrivning med att limma stavparketten med parkettlim (exvis ett MP-lim) för att slippa knäppningar och knirr i parketten.

Ha spikpickan redo också. Ibland kan man behöva sätta en spik för att få ihop stavarna de sista mikrometrarna.

 
Jag antar att det är lite olämpligt att tala om för golvis hur han ska lägga golvet men jag ska iaf höra med honom. Jag har uppfattat det som att han tänker spika golvet med picka.

Dom delar av mitt golv som ska läggas nytt har begränsad gångtrafik, utrymmet utgörs till större delen av ett matbord. Dessutom vore det väl lite otidsenligt om bara en del av golvet är helt knirr-fritt? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.