Ska bygga ett Eksjöhus, liksom de flesta nya hus så ingår golvvärme på nedre plan och vattenradiatorer på överplan. Av estetiska orsaker och för att underlätta möblering så valde vi vattenburen golvvärme även på övervåningen, inga problem sa säljaren.
Nu har jag fått den slutgiltiga orderspecifikationen för påskrift innan ordern låses, där står:

"Vi(Eksjöhus AB) avråder golvvärme på träbjälklag pga att oljud/knäppningar kan komma att uppstå samt att snabbare uttorkniing av bjälkarna kan ge upphov till ojämna golv liksom sprickbildning"

Golvvärmen ligge sen med på övervåningen så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, är det ett sätt att friskriva sig från alla eventuella problem som kan uppstå?

Ni som har golvvärme uppe, vad har ni för erfarenheter vad gäller detta?

Tacksam för alla synpukter, jag har inte skrivit på än så jag kan fortfarande ändra mig och ta radiatorer istället.

/Mats
 
Det kan säkert vara så som eksjöhus skriver...om man kör med rumstermostater och förhög temp ut i golvvärmen.

Du klarar dig nog om du trimmar systemet själv genom att låta framledningen från värmepumpen styra tempen i rummet och inte rumstermostaterna.
Installera samtidigt en "knäpptank" som sätts i serie på ledningen från värmepumpen. denna tank jämnar ut temperatursvägningarna som blir då värmepumpen startar och stoppar. Du kan söka mer information genom att söka på volymförstorare på forumet www.varmepumpsforum.com
 
Hej

Jag har inte märkt dessa problem, fast jag kör termostaterna på fullt läge och låter utetempen styra. Det tror jag är bäst för värmepumpar generellt eftersom pumpen inte har ngn info om rumstermostatens läge och blir så att säga störd av att den slår till/ifrån.

Jag har däremot fått ett annat problem, och det är att en av golvvärmens metallplattor under parkettgolvet börjat knaka, men det kanske beror på slarvig montering. Har man klickgolv så är det ju lätt att öppna golvet och åtgärda detta, men tyvärr är vårt parkettgolv limmat (en stor miss att välja sådant...).

Klein
 
Tack för era svar, det lutar år att jag tar golvvärme trots allt och lägger till någon form av ack.tank. Så får man hoppas att det inte blir några problem. Eksjöhus lär ju inte ta något ansvar om det strular,
 
Om materialet i bjälklaget är riktigt torkat så är det ina problem men det är väl det eksjöhus inte törs lova det går för fort att bygga hus idag!! >:(
 
Snailman
Var på ett ganska nybyggt visningshus, där familjen flyttat in, två våningar med massivt trägolv på övervåningen de hade vattenburen golvvärme, ca var 5:e bräda hade längsgående sprickor som var flera mm breda och meterlånga, så det är nog viktigt att inte blåsa på med värmen i början.
 
Det är nog viktigare att golvplankorna är rejält torra innan de läggs.
 
Jag har pratat med Eksjöhus och de bekräftar att de haft problem för ett antal år sedan och därför alltid har med denna varning, på en direkt fråga om det innebär att eventuella problem med golvärmen/golven ej kommer att gå på garantin fick jag svaret "i princip ja".

Det känns väldigt otryckt så efter en helgs diskuterande med hustrun och mycket sökande av info på nätet så lutar det nu tyvärr åt att vi inte tar golvärme. :(

De esteiska problemen med vattenradiatorer i vardagsrummet kvarstår ju så det kanske blir designade el- :-[ -element där.
 
Jag har kompisar med nybyggt tvåvåningshus med golvvärme på övervåningen under massivt trägolv. De har problem med att golvet reser sig, plankorna bågnar. Golvet borde ha varit flytande ovanför golvvärmen, men pga storleken på rummet är det orealistiskt, det skulle bli väldigt stora rörelsefogar då. Om man väljer ett golv där rörelsen pga olika värme och fukthalter är mindre så tror jag inte att det är något problem.
 
Jag har under renoveringen lagt golvvärme på träbjälklag överallt där jag kommer åt. Våningen under är en källare idag, men uppvärmd. Jag har inga problem med knäppningar, inga sprickor i golvet, inga ojämna golv. Ytkiktet varierar - klinker, parkettgolv, massivt golv.

Jag förstår faktiskt inte vad eksjöhus har för problem? :p
 
E
Hej,

Gammal tråd, men varför starta en ny när det redan finns en med exakt den frågan jag undrar över.

Denna tråd har ju som sagt några år på nacken, och vi håller, i skrivande stund, på att bygga hus. Fick startbesked idag. Tänker att byggtekniken har kanske hunnit förändras på 15 år?

Vår husleverantör (känd i Skåne, funnits i ca 30 år) har golvvärme nere, och radiatorer uppe som standard. Vi tänkte först ha radiatorer uppe, men min svåger som har eget byggföretag sa att det var en dålig idé att inte ha golvvärme uppe nu när vi bygger nytt.

Sagt och gjort, vi beställde golvvärme uppe. Nu idag så gick jag igenom gamla papper och det står såhär i kontraktet vi har signat:

Avråder: Golvvärme på träbjälklag till ovanvåningar.
Anledning: Stora rörelser i bjälklaget medför sprickbildning i innertaket och i golvet på ovanvåningen.


Alla ritningar är redan gjorda, så för vår del är det försent att ändra tillbaka. Nu till frågan:

Vårt hus kommer att bli klart i Juni 2022. Det är ett hus i sten (lättbetong) med träbjälklag. Med tanke på vad som skrivits ovan så kan vi undvika ovan scenario så länge vi stänger av värmen helt uppe och låter bjälklag och golv torka ut över sommaren, säg tills i mitten på Augusti?

Tips tas TACKSAMT emot. Känns som pengar i sjön annars. :(

Har bifogat en ritning på bjälklaget, vet inte om det hjälper?
 
  • Arkitektonisk ritning av ett träbjälklag med dimensioner och märkningar, inklusive skorsten och köksfläktplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Myrstacken
Jättebra med gammal tråd :)

Vi byggde nytt och flyttade in förra hösten..
Vi valde självklart golvvärme uppe med då vi inte ville ha radiatorer.
Skulle inte bli bra/snyggt med radiatorer då vi har många fönster från golv till tak..
Ingen avrådde oss från att ha golvvärme på ovanvåningen.
Och det står heller inget om det i kontraktet.
Husleverantören är inte jättestor men den finns här på husknuten i Göteborg.

Vårt hus är lättbetong på undervåning och trä på övervåning.
Har inte märkt något varken förra vintern eller denna att något skumt hänt med golvet och inte heller att något hänt i taket på undervåningen..
Dessutom är det ju isolerat i träbjälklaget mellan våningarna.

Så jävla gött med golvvärme i huset jämfört med radiatorer..
Bästa investeringen vi gjorde kan man tycka nu vintertid när man går upp på morgonen..

Däremot får vi en glipa i golvet precis utanför toaletten på nedervåningen.
Vi har gjuten betongplatta.
Det blev en 40cm lång och 3mm bred glipa i golvet förra vintern den försvann i somras men kom tillbaks nu för några veckorsedan.
Förklaringen var att rören för golvvärmen går in till toaletten just där.
Och eftersom toaletterna går på max året runt så blir golvet varmare just där de går in till toaletten.
Stämmer bra för lägger man handen på den lilla glipan utanför toaletten är golvet avsevärt varmare där än 10 cm åt sidorna..
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jättebra med gammal tråd :)

Vi byggde nytt och flyttade in förra hösten..
Vi valde självklart golvvärme uppe med då vi inte ville ha radiatorer.
Skulle inte bli bra/snyggt med radiatorer då vi har många fönster från golv till tak..
Ingen avrådde oss från att ha golvvärme på ovanvåningen.
Och det står heller inget om det i kontraktet.
Husleverantören är inte jättestor men den finns här på husknuten i Göteborg.

Vårt hus är lättbetong på undervåning och trä på övervåning.
Har inte märkt något varken förra vintern eller denna att något skumt hänt med golvet och inte heller att något hänt i taket på undervåningen..
Dessutom är det ju isolerat i träbjälklaget mellan våningarna.

Så jävla gött med golvvärme i huset jämfört med radiatorer..
Bästa investeringen vi gjorde kan man tycka nu vintertid när man går upp på morgonen..

Däremot får vi en glipa i golvet precis utanför toaletten på nedervåningen.
Vi har gjuten betongplatta.
Det blev en 40cm lång och 3mm bred glipa i golvet förra vintern den försvann i somras men kom tillbaks nu för några veckorsedan.
Förklaringen var att rören för golvvärmen går in till toaletten just där.
Och eftersom toaletterna går på max året runt så blir golvet varmare just där de går in till toaletten.
Stämmer bra för lägger man handen på den lilla glipan utanför toaletten är golvet avsevärt varmare där än 10 cm åt sidorna..
Hmm, är lite osäker på hur det ligger till med isolering i mellanbjälklaget (trä) för vår det... Har precis mailat ByggEntreprenören (BE) som bygger huset åt oss med massa dumma frågor. :)

Vi kommer ha Kärhrs parkett som ska tåla golvvärme, men man blir ändå lite orolig. Vi kommer ha gjuten platta och betongelement ända upp i nock (väggar), men trä invändigt, typ innerväggar, mellanbjälklag osv.

Vi har redan spräckt budgeten och man vill inte stå där sen med skägget i brevlådan när man har ett (dyrt) golv som måste läggas om, speciellt om man ska stå för kostnaden själv.

Man tänker ju som sagt att tekniken har gått framåt, och att BE tar höjd för att det dem friskriver sig ifrån inte ska hända. Men man blir såklart orolig när det är friskrivet i kontraktet.

Lutar åt att den enklaste lösningen är att stänga av värmen helt fram tills i augusti, men undrar över hur man kan undvika eventuella problem med lösningar som "knäpptank", växelventil på VP, eller dylikt framåt hösten?

Hur länge måste man torka ut mellanbjälklaget för att vara på den säkra sidan? Normalt rör sig ett hus (gjuten platta eller ej) de första 2-3 åren innan det satt sig ordentligt.

Fyll gärna på med tips och ideér!
 
Redigerat:
E enoch85 skrev:
Hmm, är lite osäker på hur det ligger till med isolering i mellanbjälklaget (trä) för vår det... Har precis mailat ByggEntreprenören (BE) som bygger huset åt oss med massa dumma frågor. :)

Vi kommer ha Kärhrs parkett som ska tåla golvvärme, men man blir ändå lite orolig. Vi kommer ha gjuten platta och betongelement ända upp i nock (väggar), men trä invändigt, typ innerväggar, mellanbjälklag osv.

Vi har redan spräckt budgeten och man vill inte stå där sen med skägget i brevlådan när man har ett (dyrt) golv som måste läggas om, speciellt om man ska stå för kostnaden själv.

Man tänker ju som sagt att tekniken har gått framåt, och att BE tar höjd för att det dem friskriver sig ifrån inte ska hända. Men man blir såklart orolig när det är friskrivet i kontraktet.

Lutar åt att den enklaste lösningen är att stänga av värmen helt fram tills i augusti, men undrar över hur man kan undvika eventuella problem med lösningar som "knäpptank", växelventil på VP, eller dylikt framåt hösten?

Hur länge måste man torka ut mellanbjälklaget för att vara på den säkra sidan? Normalt rör sig ett hus (gjuten platta eller ej) de första 2-3 åren innan det satt sig ordentligt.

Fyll gärna på med tips och ideér!
Det bör definitivt vara bra isolerat i mellanbjälklaget så att golvvärmen primärt värmer övervåningen golv
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
oskar.valta oskar.valta skrev:
Det bör definitivt vara bra isolerat i mellanbjälklaget så att golvvärmen primärt värmer övervåningen golv
Tack!

Ska ha möte imorgon, ska ta upp detta då. Dem har snackat om att det kommer bygga på golvet typ nån cm, men vet inte om det är isolering eller något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.