Jugend skrev:
Förstår inte alls tråden. Jag har ett hus som är drygt 100 år gammalt med liggande panel i Bohuslän. Noll problem. Jag har också en annan bohusstuga med stående panel med lock. Byggt tio år tidigare, och förvisso under fattigare förhållanden, men det är också i den som det finns rötskada finns, som någon skrev i tråden, i botten på en bräda. :)

Däremot är jag skeptisk till liggande panel som man använde på 60-70-talet. Vet inte riktigt vad den heter men det är väl regelbundet problem med den typen när de ligger om lott. Sådan använder man ju inte när man bygger nytt nu.
Är det möjligen fjällpanel du tänker på?
08422120_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju inte mycket trä kvar efter hyvlingen. Och dessutom saknas en droppnäsa.
Behandlades ofta med tunn lasyr utan grundbehandling, så den sög nog gärna upp vatten.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vår stuga har fjällpanel som suttit uppe i snart 50 år, målad med täcklasyr vilket är vanligt.

Inga som helst problem, förutom på söderväggen där panelen hade torkat sönder då den inte varit ommålad de senaste 20 åren.
 
Lite piggare idag! Helt riktigt fjällpanel är det jag menar. Känner jag människor som tvingats att byta ut efter dåligt underhåll.
 
johanpelle skrev:
Liggande träpanel som är det sämsta man kan ha på ett trähus lockar man nu stadsbor som går i villaplaner med.
Fula affärmetoder. Bli utskrattad senare för att man bor i fattigvilla är inte roligt för de som blir lurade.
[länk]

Tänk bara på de usla träruckel som Jan Långben och Kalle Anka brukar bebo.:mad:
Detta var nog det sämsta och mest fördomsfullaste inlägget jag sett på länge!

Vad är sämre och vad har liggande panel och Smållandsvilla för samband?! På vår gata har 6/9 liggande panel.

Priset på ett trähus beror till största del på storleken och effektiviteten i byggprocessen.

Känns som om personen ifråga saknar totalt insikt i huskonstruktion och byggteknik.

//Calle
 
Smålandsvillan har ju relativt gott rykte, men vissa verkar inte gilla att de pressar pris. De är ju inte dyrast. Finns dyra o sämre hustillverkare. Har själv bott i en pimpad SMV, mycket nöjd.
 
F
Vad e det för jävla skittråd och smutskastning av Smålandsvillan?

"trycker på sparknappen"? Är knappast billigare att bygga med liggande. Man slipper ändträ så det kan tom vara en fördel.
 
Jag ser inte några direkta problem med liggande panel. Däremot kan jag personligen tycka att de stående "täckbrädorna" som Smålandsvillan använder för att täcka den liggande panelens skarvar totalt förstör utseendet på huset.
Min åsikt är att liggande panel är snyggt, men lämpar sig dåligt på modulhus då det ger generalskarvar.
 
Det är väl brist på kunskap när man häver ut sig sådana påståenden om att just liggande panel är = skit.
 
Vi tittade på ett hus som Trivselhus byggt (visades direkt efter färdigställande); liggande vit panel.

Varje skarv var grå av "damm". Om det var väder och vind eller byggdamm vet jag inte, kanske en kombination. Det gjorde i alla fall att det blev stående panel på vårt Trivselhus. Nackdelen med det är att det blev en massa (egentligen onödiga) dropplister i plåt på fasaden, till följd av hur Trivselhus producerar husen.
 
BigBula är igång igen, ser jag...

Vi har ett skärgårdsställe som vi haft i generationer.
Liggande panel, och när vi bytte den för några år sedan hade den klarat 70år och den var bitvis helt okej fortfarande.
Och tilläggas är att huset står 15m från havet = tuff miljö för panel.
 
Fattigmanspanel? :D
Idag levererar Trivselhus en liggande panel som kostar i princip lika mycket som puts. Väldigt populär i Norge.
 
FreddaP skrev:
Fattigmanspanel? :D
Idag levererar Trivselhus en liggande panel som kostar i princip lika mycket som puts. Väldigt populär i Norge.
Aha, nu förstår jag.
Efter att ha köpt ett hus med den panelen är man fattig :)

Vilken liggande panel anser ni vara bäst?
Jag har s.k. Z-panel, eller baspanel som det också kallas.
Jag tror den är tekniskt bäst, och ger lagom liv åt fasaden.

Andra varianter är spontade, med enkel eller dubbel fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.