Hej!

Skall lägga antingen sten eller klinkers vid vår entré och trappa. Vi har hittat klinkers som passar kanon, men den är lika dyr som sten.

Jag föredrar själv sten, men min fru tror klinkers är bättre än sten, och föredrar det.

Så min fråga är helt enkelt, vilket är bäst? klinkers eller sten? Vilka för och nackdelar finns det för dessa båda material som skall läggas vid entré samt på trappa.

Mvh

Magnus
 

Om du menar ute? så tror jag att sten är tåligare. Om man väljer klinkers så ska det vara av en bra kvalitet som är genomfärgad (annars riskerar man att varje flisa lyser med sin frånvaro). Klinkers ska så klart vara frosttålig. Är det däremot inne i hallen så går det fint med klinkers, det är dock viktigt att underlaget är dött.
 
Hej!

Klinkersen vi har på gång uppfyller det du skrev, que...

Jureit: Hon är väl av uppfattningen att klinkers är gjord just med tanke att det skall tåla just givna påfrestningar osv.. stenen kan vara spröd osv tror hon...

Den klinkers vi hittat kostar 650:-/kvm... går det att få tag på sten i samma priskass, dvs +/- 150:-... ?

Magnus
 
650/kvm?????
Det var kanske något ni föll pladask för, men det finns mkt frostbeståndigt klinkers att välja på för under 500/kvm, även med slitage anpassad för offentliga miljöer.

C.
 
Hej!

Jo, det var liksom poängen, att klinkersen var så dyr att kanske sten var att kika på!!!

Magnus
 
Vi köpte frostsäkert klinker för 85:-/kvm, normal pris på det är över 300:-/kvm.
Vi hade tur som hittade ett konkurslager...


 
Det var frostsäkert Höganäsklinker på vår trappa när vi köpte huset. Såg fördj**ligt ut efter ca 20 år som det legat där. Kantstött, och sprucket.

Dessutom hade fukt tagit sej under sej under plattorna, fryst och lyft plattorna - fast det kan säkert hända med sten också, men då går nog inte stenen sönder som klinern gjort.

Jag är inte imponerad av klinker på trapp, vi har renoverat trappan och ska lägga svart skiffer istället. Har hittat nästan tillräckligt begagnat för 100 kr/löpmeter - sågat för trappa.
 
I mitt föräldrahem (byggt 1939) var altanen (stor) i klinkers. Under åren vet jag att en del bytts ut/reparerats men totalt sett har altanen hållit i över 70 år.

Men då har man inte slängt ut ett enda korn salt på den!

Yttertrappan klarade sig inte lika bra; hemtjänsten la salt på trappan så att den totalförstördes. Trappan fick för ca 15 år sedan ny beklädnad med skiffer. Sen såldes huset :'(.
 
Vi har klinkers på vår entre.
Rent estetiskt är vi mycket mycket nöjda, men det är för halt.
Det värsta är när det bara kommit lite lätt med is på, då är det snorhalt.
 
Kanske därför man saltar - vilket möjligen orsakade de skador vi hade på vår trappa(?).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.