Lägg konstruktionen rätt på backen du.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Brukar funka utmärkt att ha det direkt på marken, om man har gjort en bra grusbädd under och har många stödytor.
Senast jag byggde så la jag först ca 30cm grus, på detta så gjorde jag rader av lecablock och fyllde grus mellan lecablocken, syllpapp på blocken och sen altanen på det.
Inglasat och med tak, är 9 år sedan nu och det fungerar helt utan problem.

Min uppfattning är att många på forumet här tar i lite väl när det ska ges rekommendationer, kanske vill man vara på säkra sidan att man inte rekommenderat något som skulle kunna bli dåligt.

På med markduk och dit med rejält med grus 0-30 eller liknande och padda för glatta livet, så hade jag börjat iaf.

Själv gjuter jag betongplatta vid nästa bygge då jag tröttnat på trall...
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Endera håller man undan tjälen och gräver djupt eller
stänger ute kylan med cellplast och lägger plattor direkt på marken.

Jag har plintar ner till frostfritt + cellplast på ytan och får naturligtvis sättningar, ska väl kilas under någon gång.
 
Efter att ha läst inläggen i tråden så tror jag att TS redan har bestämt sig. Argumenten för att sätta plintar biter inte.
 
Kurtivan skrev:
Efter att ha läst inläggen i tråden så tror jag att TS redan har bestämt sig. Argumenten för att sätta plintar biter inte.
Nejdå. Behövs plintar gör jag plintar.
Att jag var dryg mot en person var för han var dryg i sitt inlägg utan att ens behandla frågan när alla visste vad jag frågade ändå.
Än så länge är det väldigt spridda skurar vad som behövs. Förutom nämnda person som tycker det behövs ännu värre.
 
Håller med Locke. Om du vill ha en altan som håller sig snygg och rak så måste du grundlägga riktigt.

1. Lera är alltid tjälfarlig och risken är stor för tjällyftning.
2. Du har ett nybyggt hus så man får väl förmoda att man har rört omkring en del i jorden runt huset så vissa sättningar kommer att ske de närmaste året/åren

Så att lägga det direkt på marken kommer det nog med stor sannolikhet innebära att du har en sned och tråkig altan om två år.

(Tjälfarlig har inte något att göra med farligt i bemärkelsen att du skall skadas och behöver skyddshjälm eller säkerhetsbälte. Det är ett gängse begrepp i branschen. Bara så att du inte upprörs av detta oxå :))
 
Redigerat:
Bäste Emde - Du vet inte vad du skall bygga, du vet inte hur du skall göra det och när människor som vet hur man gör försöker hjälpa dig på rätt spår uppfattar du det som om dom är dryga.

Det är inte lätt att behöva be om hjälp när man är styv i korken...
 
Locke skrev:
Bäste Emde - Du vet inte vad du skall bygga, du vet inte hur du skall göra det och när människor som vet hur man gör försöker hjälpa dig på rätt spår uppfattar du det som om dom är dryga.

Det är inte lätt att behöva be om hjälp när man är styv i korken...
Alla vet vad jag menar, altan eller terass, spelar ingen roll. Att bara skriva det i en kommentar uppfattas som drygt. Hade du även skrivit ditt andra inlägg samtidigt så hade det inte varit lika farligt. Men att enbart skriva ett inlägg om att man kallat det vid fel sak när det i folkmun kallas för altan känns bara som översittarfasoner.
Därför igonerade jag dina följande inlägg som att du leker besservisser.

Så jo, jag vet vad jag skall bygga, vet på ett ungefär hur man skall göra det och tar tacksamt emot hjälp. Men besservisserfasoner undanber jag mig.
 
oceanis skrev:
Håller med Locke. Om du vill ha en altan som håller sig snygg och rak så måste du grundlägga riktigt.

1. Lera är alltid tjälfarlig och risken är stor för tjällyftning.
2. Du har ett nybyggt hus så man får väl förmoda att man har rört omkring en del i jorden runt huset så vissa sättningar kommer att ske de närmaste året/åren

Så att lägga det direkt på marken kommer det nog med stor sannolikhet innebära att du har en sned och tråkig altan om två år.

(Tjälfarlig har inte något att göra med farligt i bemärkelsen att du skall skadas och behöver skyddshjälm eller säkerhetsbälte. Det är ett gängse begrepp i branschen. Bara så att du inte upprörs av detta oxå :))
Du har inte på något sätt varit dryg, du har varit väldigt saklig och svara på den egentliga frågan. Men tänk på att det är inte säkert att det är en altan jag ska bygga!!! :D

Har förstått av inläggen som varit att lera kan röra på sig. Det finns en viss risk med det, men det verkar det ju även vara med bara plintar enligt mästaren. Så det är lite därför jag frågade hur pass farligt är det egentligen. Jag behöver ingen konstruktion som är 100% säker att inte röra sig en millimeter. Jag vill ha en konstruktion som kan röra sig lite (det gör ju även huset jag byggt), men som inte rör sig så det antingen kommer se förjävligt ut eller gå sönder.
Lite mindre skönhetsfel för att det rört sig lite bryr jag mig inte om. Då vet alla vilken nivå jag vill lägga mig på.
Så återigen, många har byggt utan plintar. Andra förspråkar plintar. Vissa förespråkar ännu värre säkerhetsåtgärder...
Vem har rätt???
 
Emde:
Låt säga att du är duktig på bilar och att jag inte är det. Jag frågar hur ofta man bör byta tändstift på min dieselmotor. Du svarar att en dieselmotor inte har några tändstift.

Då blir jag sur för att "alla" borde ju fatta att det var glödstiften jag menade.

Nä du, tankeläsning slutade jag med efter pojkskolan och för oss som arbetar med byggteknik är det skillnad på en altan, terass och veranda. Det har med tekniska saker såsom egentyngder att göra.

En terass som skevar lite kanske inte är hela världen emedan samma sak på en veranda kan vara katastrof då den ju är avsevärt tyngre och kan ha fönster och dörrar som helt plötsligt inte går att stänga.

En altan (även om den inte är särskilt hög) måste vidare ha upplag som kan ta moment vilket en terass inte behöver.

Nu har jag lagt alldeles för mycket tid i den här tråden redan. Köp du några plankor och lägg rätt på backen och njut av din "altan". Jag lovar att inte vara besserwisser i byggtekniska sammanhang i dina trådar mer.
 
Börja fråga alla de som har byggt utan plintar vilket underlag dom har, var i Sverige har dom byggt och hur var marken beskaffad.

Om du har ett bra dränerat underlag eller platsen där dom byggt består av sten eller grus så skulle det nog inte vara ett problem. Likaså om dom bygger i Skåne eller Norrland. Det är lätt att glömma bort att grund förutsättningarna spelar stor roll.

De sista åren har vi haft tjäle ganska långt ner i Sverige och på hyggliga djup också.

Så med vetskap om vad du skall bygga, att det är lera, ganska nygrävt på platsen och i Mellansverige så står jag fast vid grundläggning med djupa plintar (frostfritt) som du lättast gjuter själv med formrör. Beroende på hur du skall bygga så bör du minst sätta plint i hörnen och längs en främre bärlina om vi antar att du fäster en bärlina i huset. Sen kan du lägga plattor under reglarna för trallen som du kilar i rätt höjd. För då kan du lossa trallen och justera dessa stöd om reglarna skulle börja svikta när plattorna rör sig.

Att gräva några hål och gjuta tar inte så lång tid och du slipper en massa jobb i framtiden i stället.
 
Redigerat:
Hittade denna, kan det vara värt att köpa?
http://www.skurupsborren.se/
Ser smidigt ut. Har ingen lust att gräva ur det.

Vilken diameter behöver jag i sådana fall?

Om jag skall gjuta själv, hur djupt behöver jag? Ska man lägga lite grus i botten först?

Kommer inte fästa bärlina i huset då jag läst att det inte är så bra. Finns risk för att träffa golvvärmen i betongen... och den risken slipper jag gärna och borrar några hål för att slippa.

Ni ser, jag börjar bli inne på plintar... :)
 
emde skrev:
Hittade denna, kan det vara värt att köpa?
[länk]
Ser smidigt ut. Har ingen lust att gräva ur det.

Vilken diameter behöver jag i sådana fall?

Om jag skall gjuta själv, hur djupt behöver jag? Ska man lägga lite grus i botten först?

Kommer inte fästa bärlina i huset då jag läst att det inte är så bra. Finns risk för att träffa golvvärmen i betongen... och den risken slipper jag gärna och borrar några hål för att slippa.

Ni ser, jag börjar bli inne på plintar... :)
Så stort som möjligt men inte under 225 mm.
 
Rätt mängd arbete på rätt plats i förhållande till kostnad man är villig att lägga på projektet?

Jag har stenig grusig mark (Gotland) snustorrt, väldränerat, har aldrig sett vatten ståendes någonstans på tomten eller i närheten. Det går helt enkelt inte att gräva ner plintar utan stor grävmaskin med en klo. Måste väl räcka med betongplattor och 75x75 stolp. Tänkte inte ens lägga ut singel/makadam eftersom jag tycker att marken är så väldränerad redan. En markduk bara under betongplattorna. Lite takpapp mellan stolpe och platta. Impregnerade stolp är ju ändå impregnerade tillräckligt för att kunna vara nedsänkt i vatten.

Tycker att det verkar överarbetas. Hängslen, svångrem och en massa extra material och byggkostnader helt i onödan i vissa fall. Min verandatrallbalkong kommer inte kosta speciellt mycket, i värsta fall får jag byta ut den om 25 år. Galen? Kanske... =)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.