Hej, jag hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig med detta. Jag ansökte hos föreningen att få ta ner några väggar som inte var bärande i min lägenhet. De sa att de ville ha papper från en byggingenjör som intygade att dessa inte var bärande. Jag ordnade ett sådant papper från en firma som gått igenom ritningarna på huset, och jag fick OK från föreningen. Väggarna har nu tagits ner och nya har byggts upp på andra ställen. Grannen som bor ovanför mig har nu klagat på att mina ombyggnader har orsakat att hennes golv sjunkit. Ordföranden i föreningen har pratat med grannen och intygat att inga bärande väggar tagits bort men hon ger sig inte. Hon har krävt en besiktning och konsulten i fråga tyckte "att det var något" efter att ha tittat i hennes lägenhet. Inga tecken på att mitt tak ska ha sjunkit finns i min lägenhet. Inga sprickor, inget. Väggarna som togs ner var under 10 cm tjocka av "kexväggsvariant", alltså omöjligen bärande. Vad är mitt ansvar i detta? Finns det risk att jag blir skadeståndsskyldig? Borde jag göra något? Tacksam för all respons.
 
Lekmannasvar, men det är ju föreningen som ansvarar för husets konstruktion, stomme, bjälklag mm. Föreningen har tagit sitt ansvar i och med att de avkrävde dig handlingarna från byggingenjören.

Om grannen ovanför anser att det är problem med bjälklaget så skall hon kontakta föreningen angående detta. Så mitt förslag är att helt enkelt hänvisa henne till föreningen.

Jag tror att risken för att du ska bli skadeståndsskyldig är väldigt liten. Isåfall så skulle du bli skadeståndsskyldig mot föreningen, och det skadeståndet kan troligen tas av ansvarsförsäkringen i din hemförsäkring.
 
Du har nog bara haft otur att din granne inte förstår bättre....
 
  • Gilla
Elektriker08 och 2 till
  • Laddar…
Men ack så vanligt.. ;) "Det man inte vet, mår man inte dåligt av"
 
peternicklas
Kanske en som vet att du har rivit väggar och har ett dåligt golv som behöver bytas....
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Är det ett betonghus?
 
Tack för alla svar!

Huset är från 1938 med bärande ytterväggar av tegel och bärande stålbalkar i vissa innerväggar mellan lägenheter och i trapphus. Alla innerväggar verkar vara av "kexväggsvariant" utom vissa renoverade delar som har ersatts av dubbelgips -86. Golv / innertak mellan våningsplanen är av betong.
 
Det låter som du gjort vad som krävs. Prata med grannen och säj att det du gjorde på uppmaning av föreningen är gjort. En byggnadsingenjör har varit o tittat och föreningen sagt ja. Väggarna var inte bärande. Be henne, snällt om det går, att framföra problemen till föreningen. Dukan ju be att få titta på de skador hon snackar om. Skadar kanske inte att visa lite intresse ändå, så får du även reda på mer fakta.

Kolla om det känns som att det finns någon substans i hennes syn på saken. Ta med vattenpass, det finns ju regler för svikt av golv.

Ärmen, jag skulle tro att byggnadsingenjören har visst ansvar, eller hur ser ert avtal ut?
 
Redigerat:
Det är nog psykologiskt. Grannen vet att du tagit bort väggar och inbillar sig nu att golvet sjunkit, trots att det inte har gjort det. Det finns många exempel på att ens uppfattning om verkligheten påverkas väldigt mycket av information som vi får. T.ex så tycker många att dyra högtalarkablar låter bättre än billiga, att dyra viner smakar bättre än billiga etc. Detta inträffar även i de tester där man sätter olika pris på exakt likadana varor (kablar, viner etc.)

Jag läste om någon som skulle spränga, och grannarnas hus inspekterades i förväg. Någon granne missuppfattade och trodde att sprängningen redan var utförd. Naturligtvis upptäckte den grannen en ny spricka vid inspektionen och sade "den fanns inte här förut!".

Det är inte mycket du kan göra åt detta. Hävda bestämt att ditt tak inte sjunkit alls, så kanske grannen lugnar sig med tiden.
 
Det är väl bara att mäta upp och konstatera om det svankar eller inte. Mät både hos dig och hos grannen.
 
msjoho skrev:
Tack för alla svar!

Huset är från 1938 med bärande ytterväggar av tegel och bärande stålbalkar i vissa innerväggar mellan lägenheter och i trapphus. Alla innerväggar verkar vara av "kexväggsvariant" utom vissa renoverade delar som har ersatts av dubbelgips -86. Golv / innertak mellan våningsplanen är av betong.
Men om golven/taken mellan våningsplanen är av betong så ska det nog mycket till innan det händer något hos den som bor över.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Ja, med kexväggar och mellanbjälklag i betong, lär det inte svikta nåt extra... ;)

Men som sagt, tala med din granne i första hand och be att få titta på skadorna. Förklara vänligt för henne att det är betong i bjälklaget och vad det egentligen innebär. Försök håll god sämja det lönar sig. Men med sådana där kan det vara näst intill omöjligt, det ska gudarna veta ;)

Sen är det ju viktigt att notera att det är upp till henne att visa att skadan inte fanns innan du tog bort väggen och att den uppkommit till följd av det. Med det material du har verkar det bli rätt svårt för henne. Därtill bör det som sagt vara föreningens ansvar mer än ditt.

Ger hon sig inte så ignorera henne vänligt men bestämt, hänvisa henne till föreningen om hon fortsätter gå på dig och låt henne dra det dit hon vill. Har hon inga vettiga skador att visa upp som bevisligen uppstått i samband med väggrivningen lär hon få det svårt.
 
O
Styrelsen lär inte ta på sig något ansvar för eventuella skador som sker efter att medlemmen byggt om sin lgh.
Om det skulle dyka upp ett fel som beror på att medlemmen byggt om sin lgh så är det nog svårt att få styrelsen ansvarig. Om det är så ska jag genast sluta låta folk bygga om sina lägenheter. Skulle för min egen del vilja se vart det står att det blir föreningsansvar.... Eftersom jag själv sitter i styrelsen i en brf... Så vill jag ha det helt torrt om ryggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.