Akahigi
Min Toshiba RAS10 från 06 har just tankat, och ett nytt kretskort kostar 8000

Därför behövs det ny pump, har direktel installerat i övrigt. Har en tvåplans mexitegelvilla i suterräng från sent 70-tal i Stockholmsområdet. Den är på ca 215 m2, varav garaget är ca 30. Bifogar planritning. Toshiban satt i trappan i höjd med övre plans golv. Funkade hyggligt. Men elementen gick ju en del i vintras... Garaget behöver värmas också, men det kan inte vara öppet in till huset från det. Behöver 15 grader där enligt försäkringsbolaget, inkommande vatten där... Plus att det kyler ner vardagsrumsgolvet om det är för kallt i garaget.

Funderar därför på en multisplit lösning med tre inneaggregat, ett i garaget, ett på övervåningen och ett på nedervåningen. Kollar på Mitsubishis split.

Vad tror ni om det? Alternativ? Idéer? Funderingar? Placering?

Har fått en RAS 25 rekommenderad som ersättning för RAS10:an men det känns klent? Funderade på en 9kw Nocria också. Men garaget? Har tvåglasfönster och självdrag som nog kan komma att få bli mekanisk frånluft i framtiden (fläkt uppe på taket) för att förbättra luftkvaliteten.
 
  • ImageUploadedByTapatalk HD1377807808.355226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk HD1377807822.095342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
jag tycker att det endast finns en fördel med ett split aggregat och det att det bara är en ute del vilket kan vara önskvärt i vissa fall

nackdelarna är flera
  • långa och konstiga rördragningar
  • går utedelen sönder, stannar alla inne delarna och det kan bli kallt
  • större säkring (kablar) till utedelen
  • inte snyggt med alla rör på utedelen
  • utedelens effekt bruka understiga den totala effekten på innedelarna,kan betyda att alla delar inte går att köra på max samtidigt
  • kan inte välja kyla/avfuktning och värme oberoende på inne delarna.
  • dyrare kort/reservdelar till ute delarna
  • utedelarna är oftast större
  • mm
 
Akahigi
Men den är väl billigare än tre värmepumpar?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi
Fick följande förslag från en leverantör:

"Multi split modeller är som regel en kompromiss och har inte direkt smart avfrostning samt inte lika smarta värmekablar i bottentråget.
Brukar även kunna bli den del långa rördragningar kors och tvärs i fastigheten.
En kraftig multi maskin kostar ganska duktigt med slantar och kommer ändå inte upp i samma effekt /effektivitet som separat modeller.
Vet inte om det är högre felprocent fortfarande på multi modeller jämfört med singel modeller då jag försöker undvika att installera duo och multi modeller.

Du skriver att Toshiban fungerade hyggligt, med högre flöde på luften kanske Mitsubishis Q Heat 665 ( FH35VEHZ ) vara en bra ide och en liten modell i garaget som tex nya Q Heat 535 ( SF35VEH )
Att lyckas köra helt utan att använda elradiatorer på vissa ställen som komplement är ganska svårt."


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi skrev:
Fick följande förslag från en leverantör:

"Multi split modeller är som regel en kompromiss och har inte direkt smart avfrostning samt inte lika smarta värmekablar i bottentråget.
Brukar även kunna bli den del långa rördragningar kors och tvärs i fastigheten.
En kraftig multi maskin kostar ganska duktigt med slantar och kommer ändå inte upp i samma effekt /effektivitet som separat modeller.
Vet inte om det är högre felprocent fortfarande på multi modeller jämfört med singel modeller då jag försöker undvika att installera duo och multi modeller.

Du skriver att Toshiban fungerade hyggligt, med högre flöde på luften kanske Mitsubishis Q Heat 665 ( FH35VEHZ ) vara en bra ide och en liten modell i garaget som tex nya Q Heat 535 ( SF35VEH )
Att lyckas köra helt utan att använda elradiatorer på vissa ställen som komplement är ganska svårt."


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Ingen smart avfrostning och värmekablar i tråget låter osannolikt. Multisplit är ingen kompromiss utan bara smart. Min frus syrra ska sätta samsung multisplit i sitt hus och det kommer troligtvis bli mycket bra.
 
Redigerat:
Akahigi
Funderar på två ME plus en luftförflyttare till garaget. Har en kamin på nedervåningen i det rummet så det skulle kunna fungera även från den synvinkel. Dels få ut kaminvärme med luftförflyttareb, dels få en innerdel där som kan sprida kaminens värme till resten av huset

Installatörerna verkar inte vara så pigga på splitar.

Någon som kan något om luftförflyttare? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
CHEMAS

Värmekablar/stavar i bottentråget har så gott som alla utedelar men det gäller att det är dom nya smartare som bara är igång vid avfrostnignen , på dom flesta multi modellerna så eftermonteras värmekabeln i tråget och det blir då troligen en 75w kabel som ligger på konstant från ca +2 utomhustemperatur som man gjorde på äldre modeller.
Då duo/multi modeller inte säljs i samma omfattning på kallare breddgrader tror jag ingen tillverkare lägger ner samma tid på att utveckla en mer vinteranpassad modell jämfört med vanliga modeller.

Multi modeller har ofta så pass mycket längre rör så det blir en "kompromiss" då utedelen ska klara av att reglera väldigt långa rör jämfört med en singelmodell som oftast ligger på rörlängder på 3-5m.

Multimodeller har haft högre felprocent tidigare men kanske är bättre nuförtiden.

Har ingen koll på Samsungs modeller hur dom är effekt och effektivitetsmässigt även när kylan kommer och hur dom är anpassade för vårat klimat.
Samsung har vad jag vet inte någon modell testad av SP på Energimyndighetens hemsida så man kan jämföra under liknande förutsättningar.

Men det var mina synpunkter och det finns säkert lika på som det finns tillverkare av värmepumpar :)
 
Akahigi
Funderar på följande installation:
Röda kuber är innerdelar
Blå kuber är utedelar
Grön pil är luftförflyttare

Tänker mig två stycken Mitsubishi Electric FH25 635

Vad tror ni om det?
 
  • ImageUploadedByTapatalk HD1378064955.919606.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk HD1378064972.403744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att värmeförflyttare låter en hel del och det ser ut att vara ett TV rum där ni är en hel del antar jag.
Vi har en värmeförflyttare i vårat vardagsrum ut till uterummet och det är störande !!!!
Dessutom flyttar dom inte så mycket luft/värme som man tror.

Risken med att placera en innerdel i köket är att man blåser iväg en massa matos till resten av huset.
Glömmer man att använda spisfläkten så kan en hel del fet matos sugas in i innerdelen vilket gör att filtren blir snabbare igensatta samt att lemellerna får damm att fastna och hindra genomströmningen med sämre effekt/effektivitet som följd.

Kanske inte dom svar du ville ha !!

Din Toshiba klarade uppvärmningen "hjälpligt" och det är svårt att veta hur mycket det är men eventuellt är en bra början att byta den mot en Q Heat 665 ( FH35 ) som ger mer effekt och betydligt högre flöde jämfört med din gamla maskin och kanske prova med en kraftig värmeflyttare från tvättstugan till garaget då oljud spelar mindre roll i en tvättstuga. Är det ofta väldigt fuktig luft i er tvättstuga är det inte optimalt, om man placerar värmeförfluttaren lågt så är det något mindre fuktig luft där.

Ta hem någon leverantör som får kika på plats är nog det bästa då det kan finnas placeringar under tex fönster som är bättre som han/hon kan tipsa om.
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Akahigi
TS Comfort skrev:
Tänk på att värmeförflyttare låter en hel del och det ser ut att vara ett TV rum där ni är en hel del antar jag.
Vi har en värmeförflyttare i vårat vardagsrum ut till uterummet och det är störande !!!!
Dessutom flyttar dom inte så mycket luft/värme som man tror.

Risken med att placera en innerdel i köket är att man blåser iväg en massa matos till resten av huset.
Glömmer man att använda spisfläkten så kan en hel del fet matos sugas in i innerdelen vilket gör att filtren blir snabbare igensatta samt att lemellerna får damm att fastna och hindra genomströmningen med sämre effekt/effektivitet som följd.

Kanske inte dom svar du ville ha !!

Din Toshiba klarade uppvärmningen "hjälpligt" och det är svårt att veta hur mycket det är men eventuellt är en bra början att byta den mot en Q Heat 665 ( FH35 ) som ger mer effekt och betydligt högre flöde jämfört med din gamla maskin och kanske prova med en kraftig värmeflyttare från tvättstugan till garaget då oljud spelar mindre roll i en tvättstuga. Är det ofta väldigt fuktig luft i er tvättstuga är det inte optimalt, om man placerar värmeförfluttaren lågt så är det något mindre fuktig luft där.

Ta hem någon leverantör som får kika på plats är nog det bästa då det kan finnas placeringar under tex fönster som är bättre som han/hon kan tipsa om.
Tack för svar!

Mitt problem med en placering ovanför fönstrens är att det är 28 cm till taket från listen, dvs för lite plats. Lågt till tak... Därav placeringen mellan fönstren i köket...

Finns visst motstånd mot att placera den på väggen utan fönster i vardagsrummet. Tydligen blir det fult :)

Har gjort om tv-rummet på BV till bibliotek, det är där kaminen finns... Kollade på en Fresh intellivent. Var väl kaminvärmen jag tänkte på också... Du tror inte den flyttar tillräckligt för att värma upp garaget?

Problemet med att köra bara en pump är att det blir trapplacering på den då, och sen blir det kanske svårt att lägga till en pump till. Skulle kanske kunna få ner förbrukningen lite (?) då plus att det blir redundans med två.

En pump blir förstås billigare :)
 
Vet inte hur det är möblerat i ditt kök men man kan placera innerdelen under fönster, ljudmässigt är det en fördel.
Nackdel med en låg placering är att det kanske inte går att möblera om utan att det hamnar någon skrymmande möbel i vägen för luftblåset eller att ni har små barn som gillar att stoppa in grejer i saker som rör sig !
Om din värmeförflyttare klarar att värma ditt garage beror på isolering och utetemperatur, jag tror dock inte du klarar att hålla dina 15 grader i garaget med en liten värmeförflyttare våra vintrar utan stödvärme.
Gick bara på uppgifterna på att du klarade dig hjälpligt med din nuvarande i trappen och att en kraftigare med högre omsättning på luften gör en hel del skillnad.
 
Om du har svalare i garaget så är det väl inte så smart att flytta varm fuktig luft dit? Det är väl en väldigt stor risk för en massa kondens?
 
Vi har inga problem med kondens ut till uterummet men det beror på ventilationen
Dålig ventilation och fuktig luft kan ge problem, det är torrare luft när det är kallt ute men förflyttare från tvättstuga med dålig ventilation är inte optimalt.
Det är dock väligt stor skillnad på luftfuktighet i tvättstugor beroende på hur avluft från tvätt och modell av torktumlare är inkopplade på ventilationen.
Bäst vore om den tilltänkta leverantören av värmepumparna kikade på plats för att se alla förutsättningarna, blir en massa gissningar utan att veta alla förutsättningar
 
Akahigi
TS Comfort skrev:
Vet inte hur det är möblerat i ditt kök men man kan placera innerdelen under fönster, ljudmässigt är det en fördel.
Nackdel med en låg placering är att det kanske inte går att möblera om utan att det hamnar någon skrymmande möbel i vägen för luftblåset eller att ni har små barn som gillar att stoppa in grejer i saker som rör sig !
Om din värmeförflyttare klarar att värma ditt garage beror på isolering och utetemperatur, jag tror dock inte du klarar att hålla dina 15 grader i garaget med en liten värmeförflyttare våra vintrar utan stödvärme.
Gick bara på uppgifterna på att du klarade dig hjälpligt med din nuvarande i trappen och att en kraftigare med högre omsättning på luften gör en hel del skillnad.
Aha, jag förstår...

Jag ska fundera lite vidare. Det sparar ju en del jobb att bara hänga dit en ny där den befintliga sitter, behövs varken borras eller dras el...

Löser ju också denna vinterns energibehov hjälpligt :)




Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Kanske löser energibehovet lite mer än "hjälpligt" med mer effekt och högre luftflöde.
Du får ut och söka lite priser, glöm inte jämföra garantier och support då det kan skilja en del och vem som står bakom garantierna om din leverantör upphör med sin verksamhet av någon anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.