nu när jag skulle släta till ytan märkte jag att det inte är tillräckligt med betong för att få det slätt, det blir lite svackor här och där.

jag har slodat ut det så slätt som möjligt och funderade på om man inte kunde lägga på ett tunt lager avjämningsmassa av något slag och direkt ställa på mastfoten, då borde man dels kunna få den precis i våg och dessutom få i det närmaste perfekt anliggning?

Vad tror ni om det? vad är lämpligt att använda, flytspackel, finbetong, mur/putsbruk?
 
Kan du inte ta lite bilder. Blir lite lättare att förstå då...
 
Köp stålbrickor att lägga under foten när du monterar masten, och gjut sedan under den med expanderbruk som du kan få att rinna in under när du vet att den står rätt. (kräver att du lämnar ett par cm luft)
 
pjfj: en mkt god tanke, problemet är att jag inte ett par cm spelmån på gängorna.

kan man kanske flytspackla ytan? vertikala lasten är ca 500-600kg fördelat på 1kvm.

här kommer bild på fundamentet och mastfoten:
7.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
går ju även att slipa lite så det blir plant, vinkelslip med diamantslipskiva. mindre jobb än att gjuta på mer.
 
vectrex skrev:
Sen efter några timmar så kan du glätta ytan med ett glättningsstål, då får du en slät och fin yta. Man kan även brädriva för en lite mindre jämn yta.
Kan du förklara det där på ren svenska? Glättningsstål, brädriva?
 
Nyfniken skrev:
Kan du förklara det där på ren svenska? Glättningsstål, brädriva?
Googla!
 
vectrex skrev:
Googla!
Ja, se där. "Brädriva" visade sig vara samma sak som "dra av" och "glättningsstål" var samma sak som "murslev".
 
daugaard skrev:
går ju även att slipa lite så det blir plant, vinkelslip med diamantslipskiva. mindre jobb än att gjuta på mer.
Tål att tänkas på, men är det verkligen mindre jobb än att söla dit ett tunt lager flytspackel eller kanske handspackla med nån typ av lagningsmassa (om nåt av det öht funkar)? Har inte slipat betong förut men känns som ett evighetsgöra. Det är runt 5-6mm på djupaste stället.
 
Redigerat:
Murslev och glättningsstål är inte riktigt samma sak.
Dra av menar jag att man gör när man skrapar bort överflöd av betong jäms med formkanten, struket mått. Görs när man fyller på betong i formen.
Brädriva gör man för att få ner stenarna och få upp cement till ytan, ytan går från att se möglig ut till att se ut som ett sandpapper. Görs när man kan gå PÅ betongen men fortfarande är blöt i ytan.

Protte
 
Ett fundament av denna typ bör alltid ha en konvex yta, så att vatten rinner av ytan. Egentligen sätter man inte foten direkt på själva fundamentet, stängerna ska vara av sådan kvalite och längd så det är ca 5 cm från toppen på fundamentet till botten på fotplattan (samma som överkant planbricka). Vid hög belastning så gör man en undergjutning mellan fundament och fotplatta.
 
Ja det är säkert så, nu har jag inte gjort så och måste göra det bästa av situationen och det är antingen att få ytan helt plan eller få tag på "förlängningsmuttrar" så jag kan göra som du beskriver.
Tyvärr så bygger skarvhylsor för m24 ca 10cm inkl brickor så då blir det väldigt mkt att undergjuta.
Har inte heller riktigt fått klart för mig vilken avjämningsmassa som är lämplig till 0-5mm sikttjocklek för utomhusbruk.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Ja, se där. "Brädriva" visade sig vara samma sak som "dra av" och "glättningsstål" var samma sak som "murslev".
Faktiskt fel på båda där.. :)

Prototypen förklarade så bra vad brädriva var. Glättningsstål ser ut ungefär som en väldigt stor murslev!
 
vectrex skrev:
Prototypen förklarade så bra vad brädriva var.
Jag tycker han förklarade bra när man ska göra det men jag förstår fortfarande inte hur man gör.
 
Brädriva:
Skiva stor som en A4 med handtag man gnider fram och tillbaka och runt runt tills ytan är slät som ett sandpapper.

Stålslipa:
Med något som ser ut som en lång tårtspade sådär en 40 cm med lite konvex undersida och ett handtag mitt på så med lätt hand i halvcirkelformade rörelser så slätar man ut sandpapperet. IOM att det är lite konvext så är det möjligt att undvika ränder.
kommer dock alltid synas att det är handslipat.

Den SK helikoptern har en stor plåtskiva för rivningen av betongen.
För slipning sitter det (4) tårtspadar som går runt runt.
Med maskin kan man "bearbeta" betydlig mera brunnen betong och då få ett bättre resultat.

Slipning kan även kallas glättning.

Protte
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.