prototypen skrev:
Just det.
vitt tak gör så mycket åt rymden, vi håller på att sanera bort furutaken.

Protte
Jag har full förståelse för att man kan tycka att en målad gipsskiva är snyggare än naturligt trä,
men att använda ordet sanera tycker jag är malplacerat :|


Det är ju bara fråga om mode:
Väggar och tak skall absolut vara vitmålade, men golv skall absolut vara i trä :)
 
Ja ja kanske var lite överdrivet, vi bara målar på den befintliga takpanelen.

Protte
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag tänker sätta TRP 18 som innertak...vit, snabbt, tåligt =)
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Plåt-innertak.. smart, smart, smart! Gilla på den.
 
Är väldigt bra för akustiken också.

Madrigalsången blir krispig med en diskant som man kan skära sig på :)
 
  • Gilla
Miicro
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Är väldigt bra för akustiken också.

Madrigalsången blir krispig med en diskant som man kan skära sig på :)
Det är faktiskt minimal skillnad.
Både plåt, slät gips och tak typ huntonit har nära noll i ljudabsorptionsfaktor. Dom har nog ganska garanterat under 0,1 i alla fall, över hela frekvensspektrat.
 
Exakt Mikael! Måste in på speciella absorbenter för att påverka Akustiken nämnvärt...
 
T.ex gräsklippare, gamla mattor, barnens leksaker, moster Märtas skåp, overallen och stövlarna, en gammal ljuddämpare, en sotig grill, några krattor, däcken som vilar sig, verktygslåda, en hel och en trasig moped, en hink med sand.
Alla dessa absorbenter vinklar av och dämpar ljudet.

Prutte
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
T.ex gräsklippare, gamla mattor, barnens leksaker, moster Märtas skåp, overallen och stövlarna, en gammal ljuddämpare, en sotig grill, några krattor, däcken som vilar sig, verktygslåda, en hel och en trasig moped, en hink med sand.
Alla dessa absorbenter vinklar av och dämpar ljudet.

Prutte
Måste bli en underbar klangbild.

Men jag väljer nog hellre träpanel då i alla fall :)
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
En bekant till mig, som svetsar en hel del, satte vit TRP 20 på både väggar och tak. Med lite grejer därinne är akustiken inte alls jobbig. Snabbt, lättskött och brinner dåligt!
 
Jag var ett tag inne på att sätta korrugerad plåt på väggarna i garaget. Utöver stice tre argument så är det även billigare än gips+osb+färg och kanon om man vill tvätta bilen.
För min del blev dock "industrikänslan" för stark.
 
Kör man korrugerat plasttak så borde akustiken bli bättre. Det är dessutom billigare än plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.